• Anonym (Big Mama)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Är det någon som hänger med? Jag smygstartade redan idag men börjar officiellt på måndag den 1 april. Vill gärna se redan nu om någon är intresserad. Om ni vill delta med ett annat datum i början av april eller nu i slutet av mars går även det bra. Huvudsaken är att vi peppar och motiverar varandra, samt att vi som deltar är aktiva i tråden så länge som möjligt.

Vill man avsluta eller eventuellt avbryta/pausa sin medverkan i utmaningen skulle jag uppskatta att man skriver det innan man överger tråden. Jag skulle även tycka det vore kul om ni som vill delta fyller i det "formulär" ni hittar längst ned i detta inlägg, hur mycket ni vill fylla i samt vad ni svarar är upp till er.

LÄS IGENOM FÖRST!

Valfri viktminskningsmetod & träningsform gäller under dessa 8 veckor Det här är inte en tävling! Den enda man tävlar mot är sig själv Vi ska hålla en vänlig stämning i tråden och stötta varandra Vilken dag i veckan ni väger er får ni bestämma helt själva!

Ålder:
    Startvikt:
    Målvikt:
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod:
    Mitt startdatum för utmaningen:
    Jag kommer att väga mig på:
    Har du provat att gå ner i vikt förr?:
    Om ja, med vilken/vilka metoder:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 13:56
    Mina svar på formuläret (lägger till längd också).

Ålder: 21
    Längd: 170 cm
    Startvikt: 109.2 kg
    Målvikt: 65-75 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Egen variant av LCHF, sluta småäta, börja promenera, utesluta allt sött och sockrigt, sluta dricka läsk osv.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Endast med shakes och pulverdrycker (VLCD/LCD).
  • Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
  • Fru Mamma

Vad kul att det åter igen droppat in lite nya människor här! :)
    Och grattis till alla vara vågar visat minus!

Jag var faktiskt ute och gick läääänge idag, dotra är inte direkt intresserad av att åka vagn sen hon lärde sig gå, men jag gick i hastigt tempo den kvarten damen behagade att sova, och dom gångerna hon behövde sitta i vagnen och vila benen. Allt som allt tog promenaden 2,5 timmar.

Maten har jag också skött ganska bra, men idag var jag lite dum och la in promenaden under tiden jag åt middag, så att jag skulle kunna äta lite till utan att "må dåligt" :P (brukar vänta med att lägga in träning tills efter jag ätit färdigt alla mål för dagen, så att jag ser exakt hur mycket jag eventuellt överskridit :P)...

• Anonym (Lori)

Ålder: 33
    Startvikt: 71kg
    Målvikt: 62kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: LCHF
    Mitt startdatum för utmaningen: 6/4 - 2013
    Jag kommer att väga mig på: Varje lördag hade jag tänkt
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: LCHF. Funkade då, men sedan blev jag lat och gick tillbaka till mina dåliga chipsätande vanor. Den här gången SKA jag lyckas!

• Anonym (Lori)
    Anonym skrev 2013-04-09 13:56:12 följande:
    Får man haka på här även om det är lite i efterhand?är på min 7:e dag idag. Cyklar 10 km på motionscykel på 30 min varje dag..har en två åring och en treåring så för övrigt sitter jag aldrig still(hehe) är 1,72cm,vikt ca 70 kg, målvikt ca 60 kg..har dock inte kunnat väga mig än för att se något resultat..batteriet på vågen är slut och jag har knappt varit ute alls p ga sjuka barn....men idag har jag tänkt smita ut en stund

Åh vi har ungefär samma vikt och längd. Jag är 172 cm och väger 71 kg. Började i lördags.
  • Anonym (vårfräsch)
    Fru Mamma skrev 2013-04-08 22:07:08 följande:
    Vårfräsch: du får gärna berätta lite mer om periodisk fasta om du har lust :)
    Såg på vetenskapens värld för någon vecka sedan (finns kanske kvar på svtplay) om just fasta. Det har visat sig att fasta kan minska risken för en mängd sjukdomar och även ge viktnedgång. Jag hade läst om detta tidigare men nu när jag fick lite belägg för det så kändes det ganska vettigt (beror väl lite enkelt på att kroppen och cellerna får vila).
    Själva fastandet finns det lite olika metoder för tex varannandagsfasta (fasta en dag - får äta ca 25% av ditt dagliga intag, äta vad du vill och hur mycketdu vill nästa dag, 5-2 metoden (två dagar i veckan ligger man som kvinna på ca 500 kcal övriga dagar äta vanligt), 16-8 metoden (fasta 16 h om dygnet och äta inom ett fönster av 8 h).
    Jag blev sugen på att testa, först och främst för de hälsomässiga fördelarna och gå ner i vikt men även för att utmana mig själv. Har tidigare alltid trott mig behöva äta frukost-lunch-middag samt mellanmål, och känt mig yr och tokhungrig om det gått för många timmar mellan måltiderna, är dessutom en sådan som älskar att äta mycket till frukost. I alla fall har jag nu kunnat klara mig till lunch utan frukost, och är faktiskt inte hungrigare än vad jag brukar vara vid lunch. Har även joggat på fastande mage vilket jag trodde skulle vara omöjligt. Någon dag har jag också lyckats hålla mig till middag. För mig är det ett litet försök att sluta vara så fixerad vid att äta hela tiden, och märka att jag faktiskt klarar mig. I förra veckan ballade jag dock ur och frossade i godis på kvällarna vilket gjorde att jag gick upp i vikt och mådde dåligt. Kanske kan frossandet hänga ihop med mina små fasteförsök, men jag har har å andra sidan frossat på liknande sätt tusentals gånger innan. Ska fosrtätta testa denna vecka med 16-8 metoden (hoppar alltså över frukost)
    Om du vill läsa mer kan du googla på periodisk fasta, intermittent fasting, leangains, stop-eat-stop
  • Fru Mamma

Vårfräsch: varannan-dagsmetoden kanske skulle funka... Hmm... Annars är jag JÄTTTEDUKTIG på att hoppa över både frukost och lunch, äta relativt vettiga portioner till middag men sen spårar det ur på kvällarna (det är till stor del det som gett mig mina små volanger vid byxlinningen och på ryggen, och även mina fina celluliter på låren ;) ) nä, jag tror att jag kämpar på och försöker äta så regelbundet som möjligt (jag har ju faktiskt börjat vänja mig vid att äta tre mål mat om dagen nu), eftersom det ger lite bättre resultat än det andra ;)

• mammakalmar

Jag använder matdagboken när jag reggar maten och där har jag lagt mig på ett kaloriunderskott på 500 kcal och det brukar jag klara, så även idag. Motionen idag blev knappt en och halv timme stavgång innan det var dags att köra iväg och jobba några timmar.
    Idag har jag för första gången ätit något med socker till maten, det serverades nämligen ugnspannkaka på jobbet som kvällsmat och jag tog lite hallonsylt till, annars så har jag inte rört något med socker i eftersom jag vet att det triggar igång mitt sötsug, men som tur väl är så blev jag inte sötsugen idag på jobbet. Däremot var jag sötsugen efter lunch idag och då tog jag lite nötter istället, kunde nästan ha gjort vad som helst för lite glass men jag tänkte att det var det inte värt.

• EvelinasSyster

Använder mig också av Matdagboken, gillar att ha lite koll! Dock väger jag inte alltid maten slaviskt utan höftar ibland när jag vet ungefär vad det väger   Långpromenad idag på 3,5 timme, skönt! Inget fort dock pga halsont men ändå, bättre än att ligga på soffan och käka glass som jag brukade göra förr när jag hade ont i halsen...

• Anonym (vårfräsch)

Fru mamma: det gör du nog rätt i. Jag ska som sagt testa det här, men börjar jag äta förmycket på kvällarna och "unnar" mig för att jag varit duktig etc då återgår jag till de regelbundna måltiderna igen!!
    Mamma kalmar: duktig du är som lyckats undvika sockret (är i alla fall det som är mitt största problem)!
    Evelinas syster: tycker att du varit superduktig som tog en lång (och det var den verkligen) promenad istället för att ligga på soffan! Det är sådant som ger resultat i längden.
    Själv har jag i tre dagar hållt mig inom min uppsatta kcalgräns och passade även på att jogga på arbetstid idag, skönt att ha det gjort när dte var ljust ute och ägna kvällen åt jobb i stället. Känner att jag är på gång, gäller att hålla i detta nu, bävar redan för helgen (då brukar jag nämligen frossa och vet inte riktigt hur jag ska bryta mönstret!)

• mammakalmar

Nä jag väger inte heller maten slaviskt, det går ju inte när man äter på jobbet tillsammans med de gamla. Och eftersom jag är plusmedlem så kan jag använda deras app som är väldigt enkel och bra, kan lätt regga vad jag ätit på jobbet.

• hjärtemamma

Hittade en helt underbar blogg i morse som gav mig inspiration och jag insåg att ingenting är omöjligt...en tjej som gått ner 75kg helt på egen hand och med enkla medel. Så den här gången tänker jag inte ge mig

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor