• Burberry

BF januari 2014

Mamma891124 skrev 2013-09-27 00:00:38 följande:

Jag o sambon ha alltid haft problem med bonusbarnens mamma så hon inte hör av sig vissa gånger fast vi ha kommit överens om att varje onsdagar ska vi skicka ett sms till varandra o bestämma tid för lämning o hämtning på fredagar.
    Eftersom att sambon o jag få gå halva stan för att hämta barnen så ha vi ansett de att de e bättre att mötas halva vägen så att de bli lika för alla men deras mamma e imot detta eftersom att hon påstår att de e jobbigt för henne att gå men jag som e gravid o börja bli stor och som redan ha ont i rygg o höfter ska utsätta mig för att gå hela stan för att hämta barnen. 
    Deras mamma skickade idag o sa att hon lämna barnen hemma hos oss imon då hon inte orka gå utan ha fått boka in en kompis som kommer att köra henne varje gång hon ska lämna barnen, hon anser därför att sambon o jag ska lämna barnen hos henne.
    Vi sa de att vi få gå jämt medans hon få skjuts.

Vilket e logiskt?? Att hon ska få skjuts till oss för att lämna barnen eftersom hon inte orka gå medans vi ska gå o lämna barnen. 

Kan tillägga att hon ha sakt att hon behöver motionera!!!!! 

Ursäkta nu, men jag kan inte förstå varför det är hennes bekymmer om ni inte har bil eller kan ordna transport på annat vis? Bra om hon kunnat fixa skjuts till er, säkert skönare för barnen. Vill ni inte gå så får ni väl åka buss eller ta taxi, eller skaffa bil eller be om skjuts av någon. Varför göra små problem till stora?
  • Burberry

Läst några sidor här i tråden, oj vad alla verkar boa o längta efter bebis.. Är jag den enda udda som inte alls ännu verkar ha fattat att en bebis är på kommande?

Vet inte varför, men planerar inte alls ännu för bebis, känns som om jag ännu har gott om tid på mig. Kanske är det för att jag vet vi i princip redan har allt vi behöver, kanske är det för att jag har fullt upp med att hålla koll på barnen, renovering, sommarhusbygge o resor, julklappar, vet inte. Kanske bara för att jag mår så bra att jag glömmer bort att jag är gravid. Men känner mig ändå lite konstig som inte alls boar ännu, verkar helt sakna den instinkten

• Burberry

Bor på landet, men kan ändå välja mellan 4 sjukhus. Till tre av dem är det runt en timmes väg, till den närmsta där jag gjort ultraljuden är det en halvtimmes väg. 3 av dem är ganska tvåspråkiga, en helt finskspråkig.

Vet inte helt säkert vart jag far och föda. Lutar mot samma lite större sjukhus 70 km härifrån där jag födde tvillingarna, personalen på förlossningen var superbra (bb personalen var ganska otrevliga, men siktar på att inte stanna där så länge.) Och behövs det så finns det ett superbra neo där.

Men blir det planerat kejsarsnitt så föredrar jag det lilla sjukhuset närmast trots att det ska läggas ner till sommaren. Känner läkarna där o alla undersökningar under graviditeten har gjorts där. Till nackdelen hör att bb är väldigt för amning, vet de inte kommer att gilla att jag inte tänker amma.

Eftersom januari är en lugn månad så räknar jag med att det inte kommer vara trångt på någon av sjukhusen, och att jag med lite tur får eget bb-rum eller familjerum.

• Burberry

Åh, nu blev jag ju nojig. Kom just hem från läkarbesöket, fått fixat ett intyg över graviditetsvecka till flygbolagen i USA. Läkaren verkade riktigt orolig över risken för blodpropp under flygningarna.

Naturligtvis vet jag om risken, har köpt stödstrumpor färdigt, och vet jag bör röra på mig ofta under flygturen. Men har nu inte riktigt tyckt jag ska flyga så länge ändå (räknar Australienresor som långa flygresor, inte USA) så inte oroat mig desto mer.

Men nu smittade oron av sig lite äsch då!

Men säkert går det bra, och med två fyraåringar med på resan blir det ju en hel del spring i gången för toabesök.. Och sen lite gymnastik för fötterna när man sitter.

Någon annan som har inplanerat flyga lite längre än några timmar? Oroar ni er alls?

• Burberry
    SB2011 skrev 2013-09-30 15:45:14 följande:
    Jag e nog trist för jag hatar de flesta bebis kläder för alla mönster! Tycker de e så fult me moln mönster å svampar å grejer! Tycker inte heller om en massa tryck med bilar eller hello Kitty etc!

Tycker man ska riktiga kläder inget putenutte!

Men jag e konstig jag vet!

Men nån måste ju va de;)
    Då är vi två iallafall
  • Burberry

Sparkar.. Alltså tycker alla andra faktiskt det är mysigt när bebisen sparkar? För överallt läser man om hur mysigt det är.. Jag avskyr nämligen det, tycker det är otroligt irriterande, så fort man försöker ta det lugnt så börjar det. Får liksom myrkrypningar av det, ser inget mysigt alls med det..

• Burberry
    vilja89 skrev 2013-09-30 23:11:05 följande:
    Fast man måste ju ändå kunna diskutera som vuxna människor, som jag utgår från att vi alla är i gruppen ;)

Kan man inte med att någon tycker åt andra hållet och inte jämt stryker medhårs så kan det nog bli kämpigt framöver i livet :b

Jag älskar att diskutera sånt här, så börjar någon hänger jag gärna på. :) Man får se rätt mycket på förskolorna när man jobbar, och det är spännande hur olika alla tycker och tänker, tycker jag. :)
    Det är inte fråga om att stryka medhårs, det är fråga om att respektera att andra tycker annorlunda. Och att alla faktiskt inte måste tycka lika.

Eftersom det finns en del i tråden som lätt ser allt i svartvitt, och anser sig besitta den enda sanningen så är det bäst att stanna av just dessa diskussioner innan stämningen i tråden blir dålig. Det vinner vi alla på.

Vi har alla olika smak, och olika saker vi vill förmedla och uppnå, att då påstå att det ligger mera tänk bakom ens eget val känns lite fel.

Det om det!

Skönt att jag nu inte var helt ensam om att inte vara så förtjust i sparkarna, man känner sig lätt som ett ufo när alla talar om hur mysigt det är o man inte alls känner så.
  • Burberry

Visst var det en hel del av er här som arbetar inom vården? Någon som känner till vaccineringar bra?

Stod ju på Aftonbladet idag att gravida rekommenderas ta influenssavaccinet i år. Vår familj brukar ta det varje år, så känner mig inte tveksam till att ta vaccinet, utan det jag undrar är om man kan ta vaccinet trots att man är förkyld?

Skulle ju få vaccinet gratis i november på mödrarådgivningen, men maken beställde idag från apoteket vaccinet också åt mig när han beställde till resten av familjen, ville vi alla skulle ta den före vi far på resa. Vi har alla lite känning av förkylning, men den verkar inte riktigt bryta ut. Vaccinet skulle vi få om två dagar. Någon som vet om det är ok att ta det nu (ingen har feber, och brukar inte heller få det vid förkylning)?

• Burberry

Dethär vaccinet har inget med narkolepsi att göra, är av annan typ än den som användes vid massvaccineringen mot svininfluensan.

Jag kommer att vaccinera mig, har tid bokat redan imorgon för vaccinering (köpt vaccinet privat, i Finland inleds riskgruppsvaccinering först i november någongång)

Var och en avgör om fördelar eller nackdelar överväger vid vaccinering. Men rekommenderar dig att läsa på på officiella sidor och sen själv fatta ditt eget beslut, inte på FL eller antivaccinsidor där fakta oftast är förvrängt o mera förvirrande än upplysande.

• Burberry
    Mymemlan skrev 2013-10-07 09:34:58 följande:
    Socialstyrelsen har gått ut med att om man vaccinerade sig mot svininfluensan 2009 (gäller om man är gravid nu) så behöver man inte ta årets vaccin :)
    Kan du länka till det så vi andra får läsa det också? Det har ju (åtminstone tidigare) hett att man inte längre har tillräckligt skydd från vaccineringen 2009.
Svar på tråden BF januari 2014