• Burberry

BF januari 2014

Jag är också kvar. Men inget speciellt, livet rullar nu bara på.

Ska till bm på måndag, få se om jag gått upp något alls, vågen har stått still de sista månaderna. Skönt på ett vis, oroar mig inte sålänge sf-måttet nu bara ökat normalt.

Tvättat första nya bebiskläderna idag. Bebis rum börjar vara klart renoverar nu, så dags att inreda och börja plocka fram kläder o saker ur förrådet. Riktigt nöjd med valet av blå stjärntapet till rummet.

Tror vi också bestämt namn klart nu, alltid lika svårt beslut.

Konststerade idag att om exakt två veckor är jag lika långt gången som när tvillingarna föddes. Tycker tiden gått otroligt mycket snabbare denna gång! Känns inte alls som om jag faktist redan är i tredje trimestern, tycker jag nyss plussat.

• Burberry

Vecka 34+1 idag. Var till BM igår. SF-måttet var 29 cm, alla värden bra, hb 131 (äter inte järn). Gått upp totalt knappa 13 kg.

Fått tid till tillväxtultraljud nästa torsdag (förstod jag rätt så görs det numera här i Finland på alla i vecka 36)

Mår otroligt bra, pigg o utan några problem. Mycket tacksam för det! Lider med er som mår dåligt, vet ganska bra hur det är, hade ingen enkel graviditet med tvillingarna.

Går officiellt på moderskapsledigt imorgon, men fortsätter som vanligt att varva jobb i egna lantbruksföretaget med hushållsjobb. Barnen dock hemma från dagis 2veckor runt jul.

Fortfarande inte hunnit tvätta upp några av bebiskläderna i förrådet (och väntar jag tills alla tvättkorgar är tomma så sker det väl aldrig..) eller bädda spjälsängen. Men det mesta annat är under kontroll. Vagnar, babyskydd, sitter mm inköpta i god tid. Till och med blöjor o våtservetter finns redan i lager. BB-väskan borde jag kanske börja packa för säkerhetsskull. Om exakt en vecka är jag lika långt gången som när tvillingarna föddes. Men som sagt, tror inte denhär kommer förrän tidigast i mitten av januari.

• Burberry
    syskonlängtan14 skrev 2013-12-10 22:41:19 följande:

Bm idag. bara växt 1 cm de sista 3 veckorna så 34+4 med sf mått 32. Annars var allt bra. Jag var lite orolig i och med min sjukperiod. Hade inte heller gått upp så mycket som jag trodde jag gjort. Nästa gång är om 2 veckor så då fick vi se sa bm om vi behöver vara oroliga eller inte. Sonen var liten när han föddes så hon var inte så orolig över att magen inte växt mer så länge de inte är en pågående trend så att säga.

Annars var jag jätte pigg på jobb igår ingen hosta och knappt något täppt. Annat idag har pinat igenom mig hela dagen. snörvlig och en massa hostattacker. Om de fortsätter så här får jag väl vara hemma denna veckan med :( Känns som man måste vara pigg om i fall att en förlossning drar igång...

Vad har ni andra köpt för amningskläder. Vet inte hur jag ska hitta några bra. lånade en av syrran som var från Boob sjukt bra men den var utsleten efter förra grav och amningstid. 

Inte köpt några amningskläder. Tänker inte amma denna gång heller. Och måste säga, jag tycker alla amningströjor jag sett verkligen varit fula, skulle jag amma så skulle jag nog använda topp med en skjorta eller kofta över. Konstigt de inte kan designa snygga amningströjor, utan alla märkens ser mer eller mindre lika ut.
  • Burberry
    84Johanna skrev 2013-12-11 22:45:55 följande:

Jag har sån jäkla ångest över att spricka eller bli klippt under förlossningen att jag nästan ångrar att vi valde att skaffa ett barn till. 
    De är det absolut värsta som kan hända för utom att jag eller bebisen dör. 

Behöver inte alltid vara så farligt fast det sker.

Dottern drogs ut med sugklocka, jag hann bli bedövad men inte klippt innan följande krystvärk kom. Eftersom vi förlorat hjärtljuden på henne var det bråttom få ut henne. Sprack ungefär lika mycket som de tänkt klippa. Kändes inte alls, inte heller när de sydde. Hade aldrig ont efteråt heller, satt normalt från början redan på vanlig stol. Enda som märktes av det var att det tog flera år innan jag igen kunde löpträna, försökte nog före men fick en obehagskänsla där det var sytt. Men det var enda sättet det märktes på efteråt.

Är inte rädd för att samma ska hända igen, men hoppas förstås att isåfall inte spricka hela vägen.
  • Burberry

Grattis till er som redan fått era bebisar!

• Burberry
    Sunnza skrev 2013-12-17 11:57:31 följande:

jag har bf i 21 jan 2014 så jag undra om vad tycker ni att när jag ska börjat packa ner BB-väska? :) 

När du vill. Eller inte alls. Egentligen behöver man inget annat med sig än sin toalettväska, telefonladdare o pengar. Resten hinner pappan nog ta dit innan man ska hem.

Sist hade jag inget packat, när vattnet gick så plockade jag ihop toalettväskan, byteskläder mm. Två viktiga saker glömde vi: mobilladdare o snus. Snuset blev ett problem, vi åkte in söndag kväll, men barnen föddes på natten till tisdag. Eftersom vi bor i Finland finns snus inte att köpas i affärer elller vid sjukhuset. Men vi hade en snäll bekant som bodde en halvtimme från sjukhuset som kom och levererade en burk till bb. Så det löste sig

I år har jag tänkt ta med mig egna kläder till förlosdningssal o bb, så blir så småningom till att packa. Ner i väskan åker också ett par mammabyxor o jumper samt underkläder att åka hem i. Byteströja åt maken ifall han igen får blod på sig. Samt förstås telefonladdare o kameraladdare.

Bebiskläder o babyskydd får maken plocka ihop tills han hämtar oss (räknar med att vara nån dag på bb)

Mat tar jag inte med, finns kiosk på sjukhuset, och sist fick vi så mycket saft o annat jag ville ha på bb att det räckte mer än väl.

I handväskan har jag alltid kamera o rådgivningskortet, så hamnar jag åka in när jag inte är hemma nära bb-väskan så kommer de åtminstone med, och det klarar jag mig faktiskt på.
  • Burberry
    LivetEnligtSandra skrev 2013-12-17 17:05:45 följande:

Hade ju BF 1 januari, men ligger nu inlagd på förlossningen och har fått första dosen med igångsättning! Fick hsf en andra gång, så nu ska bebis ut! Längtar tills det är över

Lycka till!

Det glömde jag annars; i bb-väskan kommer jag också packa ner en Belly-bandit. Sist lämnade magen kvar lite väl mycket (testade sent om sider en värdelös billig variant från Lindex eller Kappahl) så åtminstone lönar det sig att testa o se om denhär gördeln fungerar. Planerar använda den från dag 1. Nån annan som också skaffat en belly-bandit
  • Burberry

Varit på vecka 36:s ultraljud o ctg-kurva (görs på alla numera här i Finland där jag bor). Bebis pigg o kry, uppskattad vikt nu 2,8kg. Beräknas väga mellan 3,6 och 4 kg om föds runt bf.

Börjar faktiskt ha det mesta klart nu, kläderna tvättade, sängkläder likaså. Blöjor och ersättning köpta. Spjälsängen ännu inte bäddad o flyttad i sovrummet. Tyckte många av våra bebiskläder kändes trista, så ska fara på mellandagsrean och se om jag hittar lite nya fina plagg, speciellt tröjor (avskyr bodyes så vill nu på vintern gärna ha en tröja över)

Köpte på en loppissida oanvända mamma värmebyxor, hämtade dem genast, passar bra att ha nu när barnen får jullov från dagis o gärna säkert vill vara ute lite under lovet. Tyvärr skitväder här, ingen snö men nog isiga vägar, så inte vågat mig ut på någon promenad senaste veckorna. Lite tråkigt, frisk luft piggar annars alltid upp en.

• Burberry
    Sunnza skrev 2013-12-19 20:37:55 följande:
    hur kan man veta om det? hos barnsmorsa eller ultraljud eller?
    SF-måttet är ju det mått bm mäter när hon mäter magen, från livmoderns nedre kant till övre. Tar inte alla bm det på varje besök från ca vecka 20?
  • Burberry

Verkar många här som tänker föda utan smärtlindring. Är jag den enda som tänker typ ta all smärtlindring jag bara kan få? Har egentligen väldigt hög smärttröskel normalt, men ser liksom ingen vits med att ha ont i "onödan".

Sist blev det (under en 17h förlossning) smärtmedicin, paraceruical bedövning, epidural bedövning.

Det enda jag inte då ville prova - och inte nu heller- var lustgas. Vet inte riktigt varför, känns bara inte som min grej.

Svar på tråden BF januari 2014