• Burberry

BF januari 2014

Tips på hur man som gravid "hindrar" begynnande förkylning? Halsen känns lite sträv, skulle inte alls ha ork med att vara förkyld nu..

Förlossning.. Oroar mig faktist inte alls. Lite konstigt, hade en besvärlig förlossning sist. Men ändå positiva minnen.

Kom in på söndag kväll när vattnet gått. Svaga värkar, öppnades dåligt. Födde först natten till tisdag. Dottern förlorade de hjärtljuden på, drogs ut med sugklocka (sprack, de hann bedöva men inte klippa innan en stark värk kom) och fördes genast iväg av läkarna. Sonen kom 11 minuter senare, men säcknade plötsligt ihop när låg på bröstet. Båda barnen klarade sig bra, men blev fem veckor på neo för dem. Själv syddes jag i en timme, duschade, gick från förlossning till bb, och sov resten sv natten. Följande morgon kände jag inte ens av att jag fött barn, inga problem kissa eller sitta eller något.

Denhär gången misstänker jag det blir snitt, eftersom jag har smala höfter och dethär barnet lär vara betydligt större än tvillingarna som knappt tänkte rymmas ut fast de var små.

• Burberry
    LinaThulin skrev 2013-08-25 14:36:18 följande:

Vad har ni valt för babyskydd och varför ? Jag vet inte vad jag vill ha :/ svårt.

Vi har Stokkes izi go med isofixbas. Av den orsaken att jag ville ha ett babyskydd som klickas fast direkt på vagnchassit. Isofix ville jag ha denna gång då båda våra bilar har isofixfäste.

Förra gången hade vi akta graco med bas, gillade den, så kan också rekomnendera deras.

Viktigaste tycker jag att babyskyddet ser bekvämt ut, har bra solskärm, kan klickas fast i bilen (dvs har bas) samt också är snyggt, och smidig att bära. Tycker de flesta babyskydd är likvärdiga. Löns ofta köpa samtidigt som vagn (både för att eventuellt få kompatibla, och för att få bättre pris)
  • Burberry
    30maj skrev 2013-08-27 09:33:20 följande:

Hade de kommit in vinterkläder på ullared?? Och julsaker? Och mammakläder? Hur aka ni andra gära med vinterjacka?? Tänkte ja kulle hitta en billig stor på ullared:)

Vinterjacka.. Kommer inte åtminstone köpa någon mammajacka, köper jag ny jacka blir det antagligen en canada goose i större storlek. Men ska först kolla, med lite tur fungerar någon av mina vanliga jackor.

Förra graviditeten köpte jag en storlek större Boomerangdunjacka, fungerade finfint hela vintern trots stor tvillingmage. (Gillade inte färgen så sålde den ifjol, så kan inte använda den denhär gången) Som finjacka hade jag min vanliga minkpäls, gick att stänga hela graviditeten, så någon ny finjacka behöver jag heller köpa.

Så mitt tips är att satsa på en vanlig dunjacka istället för mammajacka, då kan du ju använda den efteråt också. Och testa först egna jackorna innan köper nytt, vinterklädet är oftast vida nog att rymma gravidmage också.
  • Burberry
    Josefine02 skrev 2013-08-28 11:50:49 följande:

En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

Jag färgar håret en gång i månaden hemma, både som gravid o ickegravid. Har ljusbrunt hår naturligt, men färgar det svart, skulle se jättefult ut om jag plötsligt slutade. Och måste säga att jag faktiskt inte tror det är så skadligt. Men då är jag inte heller typen som oroar mig för allt och ingenting. Oroar man sig så mycket att man mår dåligt av det så är det ju nog bäst att inte färga. Men för de flesta så är det nog bara att fortsätta färga (och känner man sig snygg o fräsch så mår man ju också bättre automatiskt)
  • Burberry

Jag har också RUL först nästa vecka, på onsdagen (bf 20.1).

Jag har gått upp mycket de sista veckorna (trots minst en timmes motion varje dag, och inte mera mat än vanligt), hoppas verkligen det bara är tillfälligt och inte fortsätter i samma takt resten av graviditeten. Vill verkligen inte bli lika stor som förra gången (+25 kg). Nån annan som gått upp mycket nu runt vecka 20?

• Burberry
    englasmamma86 skrev 2013-08-29 16:14:21 följande:

ursäkta för suddig bild men jag har fotat med mobilen på kortet och BM hade svårt att få till kort .
    Detta är vår lilla pojke iaf =) ,allt såg fint ut ,vi blev flyttade från 27jan till den 23 januari.
    Han visade upp snoppen tydligt så vi såg själva klart och tydligt vad det var för något i magen hihi.

och troligen kommer han få heta Loki eller Elvine.    

Är Elvine ett unisexnamn? Det visste jag inte. Bara hört det på tjejer. Alltid lär man dig något nytt!
  • Burberry
    Trollfia skrev 2013-08-29 18:49:22 följande:

Hur får ni upp bild med mobilen?

Går bara via nya iphoneappen. Laddar du upp appen så finns det en kameraknapp bredvid svaraknappen som du använder.
  • Burberry
    englasmamma86 skrev 2013-08-29 17:09:25 följande:

det är listat som pojknamn på namn toppen =) så tror det är lite konstigt att heta så som tjej., det beror nog också på uttalet det ska uttalas som Alvin fast med E ..jag gillar dock E på slutet i stavningen
    Som Elvin, ok då fattar jag

Det var e:et på slutet som förvirrade mig (blev nyfiken nu, kollade upp att det i Sverige fanns 206 kvinnor med det namnet, men 0 män) och jag började undra om det var ett helt engelskt namn jag helt missat att plötsligt blivit pop. Jag blir tydligen extra trögtänkt med alla gravidhormoner i kroppen. Fint namn hur som helst!
  • Burberry

Någon här som har erfarenhet av Belly Bandit? Efter förra graviditeten drog magen ihop sig dåligt, köpte efter ett tag någon maggördel från Lindex (eller KappAhl?) men tyckte nu inte den hade så stor effekt.

Löns det satsa på en Belly Bandit denna gång och ta med den redan till BB? Och hur är det, om man skulle bli snittad, kan man alls använda den då? Någon med barn från förr som har erfarenhet av dem?

• Burberry
    kallemaja skrev 2013-08-30 17:55:13 följande:

Nån mer som har gått in i v 21 och ännu inte känt bebisen? Vet ju om att moderkakan är i framvägg men längtar så efter att få känna något röra sig....

Jag är inte ännu i vecka 21, men nu i vecka 20 har jag ännu inte känt några rörelser alls av bebis, trots att jag är omföderska. Oroar mig dock inte, kände heller knappt av tvillingarna alls under förra graviditeten.
Svar på tråden BF januari 2014