• Burberry

BF januari 2014

Vecka 39+3 idag och BM-besök. Allt ok, men bebis fortfarande inte sjunkit ner och fixerat sig.

Har bf på måndag, fick samma dag tid till förlossningssjukhuset för att diskutera om det skulle vara möjligt att få igångsättning. För som det nu ser ut kommer jag att gå över tiden rejält.

Och det ställer till med lite problem för mig. Före graviditeten fick jag medicinsk botox för käkledsproblem var tredje månad. Skulle ha tid till det 31.1 igen - men kan ju inte fara om ej fött då ännu. Eftersom läkaren bara kommer till länet var tredje månad så skulle följande behandling bli i april = stor risk att värken o problemen blir värre.

Så nu ska jag försöka se om de går med på att sätta igång förlossningen (eller ev snitta när bebis ej sjunkit ner) på grund av det. Men tror nu inte det lyckas, praxis är att man måste gå 10 dagar över innan de ens överväger igångsättning utan andra medicinska grunder. Och eftersom sjukhuset därtill är väldigt amningsförespråkande så gillar de inte att jag inte ämnar amma heller eller ens får ifall jag tar botox.

Så får se då hur det går. Vet att läkaren jag ska träffa är trevlig. Men också väldigt bestämd.

• Burberry

Jo, alltså klart förlossningen kan starta, men ser inte liksom så troligt ut när bebisen inte sjunkit ner, jag ännu mår utomordentligt bra, inga förvärkar, inga sammandragningar eller andra tecken på att det närmar sig.

benedikten skrev 2014-01-16 18:44:34 följande:
    Hur kan de veta att du kommer gå över tiden rejält? Förlossningen kan väl starta trots att huvudet inte har fixerat sig?

benedikten skrev 2014-01-16 18:44:34 följande:
    Hur kan de veta att du kommer gå över tiden rejält? Förlossningen kan väl starta trots att huvudet inte har fixerat sig?

• Burberry

Vi har inte bokat barnvakt. Inte ens frågat någon alls vid närmare eftertanke tanken är att om farmor o farfar är hemma så far de dit (bor grannar). Är de inte hemma så ringer vi och kollar om barnens vuxna kusin (bor nära) eller deras faster (bor 4 mil bort) har möjlighet att ha dem. Barnen har packat varsin övernattningsväska färdigt för säkerhetsskull. Råkar vi vara hela familjen nära det tänkta förlissningsjukhuset när det startar så ringer vi och ber någon hämta dem, närmast bor då deras faddrar. Eftersom vi inte vet när, var och hur förlossningen startar så känns det inte nödvändigt ha så noggrannt planerat, det får man lösa efterhand när man vet vad som är smidigast i den situationen. Hittas inga barnvakter så känns det helt ok att fara ensam till förlossningen också. Men tror inte det blir aktuellt, säkert är någon hemma. Frågan är mera var vi själva är när det är dags, är inte riktigt hemmasittartyperna så oftast är vi på vift. Och vilket sjukhus vi då just är närmast, har inte så stor skillnad var jag föder egentligen, så är ganska flexibel med det (nu just i allafall)

• Burberry

Grattis HimmelHav till bebisen, krya på dig! Kämpa på ni som gått lång tid över, förstår det känns tufft, men snart har ni era små i famnen! bf måndag för mig, absolut noll känningar av att något är på gång. -20 grader ute och allmänt uttråkad, storasyskonen vill bara vara hemma idag, så blir en lång dag.

• Burberry

Grattis!

Veronica76 skrev 2014-01-19 18:05:45 följande:
    14:20 kom lillasyster till världen! 3860gr, 51cm lång på BF+12. Kom i på FL 11:30 och var vid 12:15 öppen 3,5cm sen så det gick snabbt med resterande, öppen 8 strax innan 14 och då gick vattnet. Började krysta vid 14:05 och höll på 15 min ca 6 värkar.... När sonen föddes hade jag inställning lite smärtlindring men slutade ned EDA och lite lustgas (blev illamående). Denna gång tänkte jag att jag ville ha ALLT, slutade med ingenting. Fick sy 5-6 stygn så det var helt ok. Vi mår alla bra och väntar på att bli flyttad till BB.

• Burberry

Grattis!

syskonlängtan14 skrev 2014-01-20 05:40:15 följande:
    De blev en flicka. Ringde in första gången vid 00 15 nästa gång 01.15 och hon föddes 02.54 50 minuter efter vi kom in. Får skriva lite mer när vi fått sova

• Burberry

Bf idag - och intagen på förlossningen

Hade tid för att diskutera igångsättning, började få värkar när jag låg i ctg. Så bestämdes att sätter igång genast. Beräknad vikt på bebis är 4 kg. Precis fått första vaginala tabletten. Spännande, borde bli bebis ikväll eller i morgon!

Svårt dock veta när dags att ringa efter maken (och bb-väskan), onödigt han sitter här o väntar om inget händer idag.

• Burberry
    Jan 2014 skrev 2014-01-20 15:48:07 följande:

Jag var oxå på kontroller idag och nu ligger jag oxå inne och fått min första tablett för igångsättning.

Beräknad vikt på vår mini är 2600g.

Spännande och nervöst på samma gång!

Tänk ikväll eller imorgon får vi se våra efterlängtade bebisar! smile1.gif
    BF 16 januari
    Javisst är det häftigt!

Här har inte mycket hänt ännu, fått andra tabletten, inga smärtsamma värkar ännu. Blir väl nog först imorgon bebisen kommer.

Väntar på att maken o barnen ska komma och hälsa på / föra bb-väskan / hämta min bil. Lite tråkigt vara här ensam, var till cafeterian och köpte lite godis o tidningar att roa sig med. Och som tur finns ju internet.
  • Burberry
    Jan 2014 skrev 2014-01-20 21:44:12 följande:

Hur har det gått för dig?

Jag har gått från helt opåverkad tapp (5cm) till att öppna mig (vet inte än hur mycket än) och slemproppen har gått. Så bättre/snabbare än förväntat...
    Kramardig skrev 2014-01-20 18:14:57 följande:Här är en till som ligger inne! Sökte hjälp för min hemorrojder och samtidigt vara på överburenhetskontroll.

Kommer det inte igång av sig själv idag så blir det igångsättning imorgon. Såå spännande!

Sambon är påväg hit nu och ska sova över. Sonen är hos mormor och har det bra. Här har vi kring -25 grader så vi tänkte att det är lika bra att sambon är på plats redab nu..vem vet hur kallt det kommer bli och om bilen startar.

Välkommen i klubben!

När ska du startas? Är din tapp påverkad? öppen något?

Lycka till!
    Avis på dig som är på gång!

Här är det ännu likadant, fortfarande bara svaga värkar. Inte kollats om jag öppnats alls. Fått muskelavslappnande o värkmedicin nu just så tanken är jag ska sova hela natten. Hade en lång förlossning senast också, tänkte inte öppnas, så inte helt oväntat

Grattis Sunnza till bebisen!
  • Burberry
    Patricia1984 skrev 2014-01-21 01:28:23 följande:

Hej! Fick en son igår klockan 9 på morgonen. Han vägde 4,6kg och 56cm lång!

Grattis! Oj, det var en stor kille!

Sovit hittills, men vaknade när måste på toa. Rejält sjukt att gå. Tagit ctg nu, borde börja sova igen, men inte så lätt, tar ont allt som oftast. Hoppas att öppnats en del nu under natten.
  • Burberry

Klockan 12 föddes vår kille. Frisk o kry. 51 cm o 4660 gram.

Värkarna blev bara värre o värre i natt, flyttades till förlossningsrummet i morse o ringde hit maken. Lättare några timmar med epidural, öppnades till 9 cm, sen gick det snabbt. Epiduralen gick ur kroppen o fick krystvärkar genast. Orkade inte krysta ut honom , var trångt, så blev sugklocka o andra gradens sprickning. Mått bra o varit uppe hela tiden efter förlossning. Maken for nu hem efter storasyskonen. Nöjd o glad förlossningen gick såhär bra!

• Burberry

Grattis till alla nya bebisar!

Jag är ännu kvar på bb, men börjar bli rejält uttråkad, vill hem. Men jag äter ännu bara flytande mat, inte bajsat ännu o bör åtminstone vara kvar ännu till imorgon eftermiddag så sonen hinner få sin calmettevaccin o vi inte behöver fara in på nytt bara för den. Men så tråkigt, hade helt glömt hur mycket nyfödda sover. Men skönt han äter duktigt (ammar ej) och inte verkar det minsta skrikig av sig.

Kan annars rekommendera BellyBandit gördeln. Skönt med stöd åt magen o ryggen. Och ingen nackdel att man direkt känner sig lite smalare

• Burberry

Grattis till de nya bebisarna i tråden! Här är sonen 1vecka och 2 dagar. Imorgon ska han första gången vara hos farmor och skötas medan jag ska på ett läkarbesök till en stad 7 mil bort. Vi mår bra båda två, även om jag ännu har ganska ont där sytts. Han äter och sover bra, så har hunnit fixa mycket i hemmet o igår inleddes hans Shoppingkarriär. Tacksam ha ett så lättskött och nöjt barn!

• Burberry

Ni som fått era bebisar, hur sover de; på sida, rygg eller mage? Lillkillen här sover bäst på mage. Brukar ha honom på sida uppstaplad med rullade filtar, men de gånger han inte får sova på nätterna brukar jag till slut låta honom sova på mage. Har andningslarm, men ändå lite oroad över den ökade risken för psd.. Både bb o bvc här rekommenderar sidläge. Vet ryggläge rekommenderas i många länder, men inte här.

• Burberry
    K87 skrev 2014-02-10 08:07:53 följande:
    Nu är hon här ð??? Emmy :) 3535g å 49 lång ð??? 04.15 imorse :)

Grattis!
  • Burberry
    K87 skrev 2014-02-16 08:40:58 följande:
    Idag är Emmy 6 dagar å sov från 12-7 gav mat å ny blöja å sover nu igen :)

Ja, visst är det skönt med barn som sover bra! Alla våra har sovit hela natten från några veckors ålder, lyx att slippa veta vad dendär småbarnströttheten alla annars talar om.
  • Burberry

Också här är sonen 4 veckor idag. Det firade jag med att få mens, världens blodbad. Ammar inte, men trodde nu inte ändå mensen skulle komma förrän efter 5-6veckor, men det verkar vara mens enligt sköterskan på gynakuten som jag pratade med i telefon. Misstänkte själv att några hinnor lämnat kvar i livmodern (hade så efter förra förlossningen) och hade helst tagit ett ultraljud för att kolla upp det. Inte kul blöda såhär mycket, men läst lite nu och tydligen är det inte alls ovanligt att första mensen efter förlossning är superriklig. Så jag får väl sonen har varit till bvc idag. Gått upp 500gram de sista 2 veckorna. Nu 56 cm lång o 4,5 kg tung.

• Burberry
    Burberry skrev 2014-02-18 18:07:17 följande:
    Också här är sonen 4 veckor idag. Det firade jag med att få mens, världens blodbad. Ammar inte, men trodde nu inte ändå mensen skulle komma förrän efter 5-6veckor, men det verkar vara mens enligt sköterskan på gynakuten som jag pratade med i telefon. Misstänkte själv att några hinnor lämnat kvar i livmodern (hade så efter förra förlossningen) och hade helst tagit ett ultraljud för att kolla upp det. Inte kul blöda såhär mycket, men läst lite nu och tydligen är det inte alls ovanligt att första mensen efter förlossning är superriklig. Så jag får väl TRO SKÖTERSKAN DÅ. sonen har varit till bvc idag. Gått upp 500gram de sista 2 veckorna. Nu 56 cm lång o 4,5 kg tung.

• Burberry

Vissa blöjmärken passar vissa barn bättre än andra, så kan lönas prova ett annat märke. Eller en annan storlek. En blöja som sitter bra ska inte läcka. Vi använde först Libero 1, sen ett paket Libero2, innan vi nu vid 5 veckors ålder kunde börja använda Lidls toujors 3 som vi bunkrat upp. (På smalabarn är Lidls blöjor suveräna, billiga dessutom. Använde dem åt tvillingarna också)

Allinrep skrev 2014-02-23 15:47:26 följande:
    Tror avslaget är slut nu för jag har haft "rena" flytningar i ett par dagar. Kanske är mens på gång också för idag var det rött stänk i trosskyddet. Vi har badat lillan i baljan en gång i veckan från den dagen som navelsträngen ramlade av. Idag tog jag mitt första bad sedan förlossningen (5 veckor) och passade på att ta med mig lillan en stund, sen fick sambon hämta henne när det var dags för mitt schampo. Det var mycket trevligare att bada henne i min famn än i baljan, kändes inte alls lika farligt eftersom jag kunde hålla henne mycket bättre i badkaret. Hon flyter också nästan helt :) Torrheten på fötter och händer har gått över av sig själv. Vet inte om vi får på blöjorna rätt eller om det inte går att göra det bättre, för när hon ligger på sidan rinner det ibland ut längs benet så det blir en pöl under. Någon som känner igen det eller har något tips?
    Dotter född 16 januari 2014.

Allinrep skrev 2014-02-23 15:47:26 följande:
    Tror avslaget är slut nu för jag har haft "rena" flytningar i ett par dagar. Kanske är mens på gång också för idag var det rött stänk i trosskyddet. Vi har badat lillan i baljan en gång i veckan från den dagen som navelsträngen ramlade av. Idag tog jag mitt första bad sedan förlossningen (5 veckor) och passade på att ta med mig lillan en stund, sen fick sambon hämta henne när det var dags för mitt schampo. Det var mycket trevligare att bada henne i min famn än i baljan, kändes inte alls lika farligt eftersom jag kunde hålla henne mycket bättre i badkaret. Hon flyter också nästan helt :) Torrheten på fötter och händer har gått över av sig själv. Vet inte om vi får på blöjorna rätt eller om det inte går att göra det bättre, för när hon ligger på sidan rinner det ibland ut längs benet så det blir en pöl under. Någon som känner igen det eller har något tips?
    Dotter född 16 januari 2014.

• Burberry

Varit på efterkontroll idag, allt ok, rupturen läkt bra. Fick dock order om att träna knipen mera, var tydligen inte mycket styrka i dom enligt läkaren.. Har bara så svårt komma ihåg att göra knipövningarna. bm bokade samtidigt tid till insättning av Mirena hormonspiral om 2 veckor. Inte använt spiral förut, men lär ska vara bra när man har endometrios. Så hoppas den passar mig. lillkillen hade också läkarkontroll idag, växer bra, knappa 5 kilo nu vid 6 veckors ålder. Sover de flesta nätterna hela nätter (från ca 22.00-07.30), lyxigt! Håller nu på att växa ur storlek 56 så börjat flytta fram storlek 62 i garderoben. Tycket tiden går så snabbt, nyss var han nyfödd, snart är han 2 månader.

Svar på tråden BF januari 2014