• Burberry

BF januari 2014

Kramardig skrev 2013-09-04 10:36:30 följande:

Ni med barn sedan tidigare.. tycker ni verkligen att denna graviditet går fortare än första? Jag har bara hört att med andra barnet går det sååå fort! Man räknar inte dagar och man har så fullt upp med första barnet så!

Här känner jag tvärtom! Jag räknar mer veckor nu än med första. Känns redan som att jag varit gravid en evighet och denna graviditet känns mycket jobbigare än första.

Jag är ju bara halvvägs! Hoho!

Ja, för mig går nog denhär graviditen jättesnabbt, liksom bara i förbifarten. Utan appen i telefon skulle jag nog ha noll koll på vilken vecka jag är i.

Men antar det är mycket som påverkar, inte bara om man har barn från förr. Hur man mår, om man har fullt upp med jobb o fritidsaktiviteter osv. Samt förståss vilken ålder storasyskonen är i.

Var på RUL idag; allt såg bra ut. Motsvarade i storlek vecka 20 som jag är i.
  • Burberry
    kallemaja skrev 2013-09-05 08:35:55 följande:

Nån mer än jag som fortfarande inte blivit av med illamåendet trots halva graviditeten? Jag kräks fortfarande emellanåt och har börjat få riktigt ont i fogarna! Som tur är har jag ett jobb som låter mig jobba hemifrån de dagar jag inte klarar att gå dit..det är skönt!

Jag har fått någon typ av "graviditetsklåda", nån mer som har det? Vad kan man göra åt det..det kliar på hela kroppen...värst på kvällen/natten....

Här äts nog ännu Postafen dagligen, och kräks ibland ändå. Räknar helt kallt med att det kommer pågå ända till förlossning. Men vardagen fungerar någorlunda, så tänker det kunde vara ännu värre (finns ju de som ligger hela graviditeten / är periodvis intagna på sjukhus för vätskebrist) och försöker leva som vanligt så gott det går. Har ju vanan inne sen förra graviditeten att alltid gå runt med en spypåse i handväskan.

Det som hjälper bäst mot illamåendet är faktiskt promenader, så försöker varje dag gå minst 5 km, oftast med barnvagn (och hoppas med lite tur att det gör att jag slipper besvärlig foglossning denna gång, motion sägs ju kunna förebyggga lite)
  • Burberry
    Kramardig skrev 2013-09-08 11:36:11 följande:

Nej, precis! Fick en hel del kläder till sonen som vi fick låna och det var superjobbigt tyckte jag. För det första har man inte alltid samma smak på kläder, sen var det bara jobbigt att sortera vilka kläder som var våra och kunde säljas och vilka som var lånade, då när dom var försmå. Nej, den här gången kommer jag nog vara så ful och tacka nej till alla kläder och saker som vi får låna.

Själv har jag gett bort nästan alla kläder sonen hade till min kusin då dom skulle få barn. Hon fick en ikeapåse som hon fick kasta sen det hon inte ville ha.
    Gillar egentligen heller inte låna, men med svägerskan hade jag ett fungerande system. Vi gillar båda märkeskläder, men hon har mest Gant, Peak o PoP medan jag föredrar RL o Burberry. Vi gjorde så att jag fick säckar med kläder av henne, gick igenom vad jag ville låna och gav genast det andra tillbaka. Kläderna jag lånade märkte jag med märkpenna (skrev hennes initialer på tvättlappen) så när kläderna var urväxta var de enkla att återlämna, inga oklarheter vems de var.
  • Burberry

Vi kör o också på släktnamn som andra o tredje namn.

Dottern är också i första namn döpt efter sin pappas mormor som dog när vi väntade henne, andranamnet är efter pappans farmor och tredje namnet efter min farmor.

Sonens andra namn är efter pappans mellannann, tredje namnet efter pappans farfar.

Väntar nu en pojke, inga namn bestämda ännu, men andranamnet blir högst troligen efter min pappa som dog förra hösten. Etta förslagen till första namn är Werner som min morfar hette.

• Burberry

Alltså hur trött kan man egentligen vara? Hb bra, men ändå så lite energi och så mycket som borde göras.. (Och då är jag ändå en person som prioriterar bort de flesta "måsten"). Vet promenader skulle ge energi, men dem har jag inte hunnit med sista veckan.

Kom hem från husbilsemester i Nordnorge på måndag kväll, jobb o barnens gympa på tisdag, onsdag jobb o dotterns balett i grannstaden samt påfyllning av vårt loppisbord samtidigt. Idag borde jag efter jobbet ta itu med smutstvättberget som växte under de tre veckor vi väntade på ny tvättmaskin istället för den som gick sönder, samt börja städa till makens kalas på söndag om jag ska hinna igenom alla tre våningarna till dess (foglossningskänningar o damsugning är ingen rolig kombination kan jag tala om..)

Ni andra som har barn från innan, orkar ni lika bra som förr med vardagen? Eller är det inte bara jag som tycker energin försvinner som gravid?

Så, nu har jag gnällt av mig lite

Som tur är så är allt inte negativt. Mår relativt bra, har fin familj. Många julklappar är redan inhandlade, om några veckor åker vi till USA på semester (ser redan fram emot shoppingen) och kanske bäst av allt; hittade nyligen ett par supersnygga vinterstövlar som jag kan använda i vinter när mina vanliga med hög klack inte fungerar pga höfterna, jag som trott det inte fanns snygga utan klack. Tycker det är viktigt med kläder man känner sig fin i fast man är gravid.

• Burberry
    c4trin skrev 2013-09-21 11:22:50 följande:

Hur tidigt tvättar ni bebisarnas kläder? Vad använder ni för tvättmedel? Har ni sköljmedel?

BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
    Kommer tvätta bebiskläderna först när garderoben blir ledig (sonen ska få en walk-in-closet i sitt rum som ska göras om i vinter, så nu just har han kläderna i det som ska bli bebisens rum). Annars hade jag tvättat dem efterhand de köpts / plockats fram ur förrådet och sen satt färdigt i skåpen.

Använder bara oparfymerat flytande tvättmedel, aldrig sköljmedel. Brukar heller inte torktumla, allt hängs på lina inomhus.
  • Burberry

Hur är det annars i Sverige, ges Calmettevaccin (BCG) till alla nyfödda / bara till riskgrupper / inte alls?

Här i Finland ges det enbart till riskgrupper. Eftersom vi har många utländska anställda så har jag krävt att få våra bebisar vaccinerade. Med tvillingarna var det omständigt få lov till det, krävdes godkännande på förhand av barnläkare mm. Denhär gången gick det smidigt, behövde bara säga åt min BM att vi vill ha bebisen vaccinerad, och så fyllde hon i en blankett och satte ett klistermärke i mitt mödrarådgivningskort så de vet på BB att de skall ge vaccinet. Skönt det enkelt denna gång! (Och nej, jag är inte rädd vaccinet, varken denna eller andra. Tycker fördelarna överväger)

• Burberry
    Mymemlan skrev 2013-09-22 21:59:59 följande:
    Vi var på ikea igår och handlade för sista gången innan bebis anländer, har ungefär lika långt som er :) 

Jag köpte;
    * 14 stycken handdukar för 3 kr styck (dom var så bra till sonen)
    * Ett 10 pack små handukar/tvättlappar
    * Ett nytt påslakanset, dom hade fått in ett jättegulligt som enbart kostade 59 kr.
    * En ny kudde till spjälsängen
    * En ny madrass till spjälsängen
    * En sänghimmel till spjälsängen
    * "Burkar" att hänga på skötbordet för förvaring

Sen sonen har jag 4-5 set sängkläder därifrån, täcken (2), deras drag på lakan, samt deras kisslakan.. :) 
    Måste fråga nu när du skriver om kudde; har det igen ändrats, alltså rekommenderas det numera att använda kudde?

2009 skulle man nämligen absolut inte använda kudde åt bebisar.
  • Burberry

Tack dosed & vartjagängår!

Får skriva ner det på inköpslistan då. Bra att man lär sig nya saker här

• Burberry
    popcornplaya skrev 2013-09-22 23:01:46 följande:
    Jag fick barn 08 och 10 och då skulle man allt ha kudde.
    Jo, googlade runt lite av nyfikenhet, såg nu att det i Sverige rekommenderats kudde sen 2008. I de flesta andra länder avråds ännu kudde. Här i Finland verkar den allmänna rekommendationen från BVC vara att ingen kudde före 2 års ålder.

Konstigt forskarna kommer fram till så olika slutsatser. Men är väl inte så enkelt, skillnaderna är säkert väldigt marginella.

Låter i allafall mysigare med kudde spontant tänkt.
Svar på tråden BF januari 2014