• Burberry

BF januari 2014

Vecka 11 börjar imorgon, trött men annars så har jag faktiskt börjat må allt bättre -skönt! Till bm och ta blodprov imorgon, nästa besök är sedan samma dag som kub-ultraljudet.

Idag har jag fyndat en massa mammakläder på rean vid HM, nöjd, hittade många plagg med 50% Så nu känns det igen som om man har lite att välja mellan, och inte bara måste ta det som går på en. Tycker magen blir större hela tiden, beror säkert på att mina magmuskler aldrig for ihop efter förra graviditeten.

• Burberry

Alltså; jag som normalt bara bakar en kryddkaka till jul på hela året, har den senaste veckan bakat både rulltårta o drömtårta. Likadant var det när jag väntade twinsen; hemlagat fikabröd allt som oftasts. Förbaskade hormoner som nästan får mig att bli huslig! Vill inte gå upp lika mycket (25kg) denna gång.. Men då jag är så snål.. Ingen annan som reagerar lika under graviditeten?

• Burberry

Verkar: va kul med tvillingar! Du har många härliga år att se framemot, otroligt kul se vilken trygghet o samhörighet tvillingarna har (är själv mamma till två fyraåringar). Förbered dig dock på mycket uppmärksamhet när du sedan börjar röra dig med två bebisar; omöjligt handla mat eller kläder utan att någon trevlig främling börjar prata Tvillingar är verkligen dubbellycka!

• Burberry

Jag vill också veta kön. Syns det inte på RUL blir det nog ett privat könsultra (vet någon från vilken vecka det kan göras? Redan före RUL?)

Här går också tiden långsamt. På måndag är det kub-ultra, går då in i vecka 12+0, ser framemot att mf-risken därefter är väldigt liten. Funderar på att börja motionera lite lätt då (promenader, cykling) ifall läkaren tycker det är ok (haft motionsförbud fram till vecka 12 pga ivf o tidigare mf samt blödningar)

Men först lite minisemester; shoppingweekend med hela familjen i Helsingfors, åker på fredag morgon. Ska bli skönt! Blir inga bebiskläder (har massor från förr), utan mammakläder, skor o MK klocka står på inköpslistan. Samt äta gott!

Denna graviditet kan jag ju äta varm mat, men då bara kryddad mat typ indiskt o thai, ja och så har jag plötsligt blivit besatt av grillhsmburgare också (mc donalds duger inte, det ska vara från någon liten lokal grillkiosk). Så resten av familjen har fått anpassa sig, och hålla paus med vanlig husmanskost..

Vi har inte direkt berättat, men nog en del som vet om graviditeten, allt från min moster o en syster, till några kompisar som hela tiden vetat om ivf försöken. Barnens faster råkade få veta det i misstag, hade bytt om till mina myskläder (bebiströja o mammabyxor) en kväll när hon plötsligt dök upp, och med BEBIS tryckt över magen var det ju lite svårt att undgå det liksom Så jag antar farmor o farfar o andra fastern o kusinerna också vet det vid dethär laget.

• Burberry

gröna L: inte hittat någon fb grupp fast jag sökt flera gånger. Men skapas det en så hänger jag gärna med där också.

• Burberry

Hoppsan! Jag har lite oplanerat köpt vagn o babyskydd idag. Blev en grå Stocke Scoot med tillhörande babyskydd o en isofixbas. Är tydligen tidigt ute också denna gång (vecka 12), åt tvillingarna köpte jag nämligen i vecka 11. Så nu är bakluckan ganska full fast det ännu återstår två shoppingdagar här på minisemestern i Helsingfors.

• Burberry

Vecka 13 idag. Kub-ultraljud, allt såg fint ut, bebisen sparkade friskt på.

Ni pratar om blödningar. Jag blödde ju i två veckor (v7-9), t.o.m. störtblödning vissa gånger (en binda på femton minuter en gång), så en blödning betyder inte direkt missfall, många blöder ju under graviditet. Men man bör nog ta ett extra ultraljud så man ser vad som är orsaken. Men tror faktist inte det är missfall, man brukar nog känna ifall det är missfall, speciellt så här sent.

• Burberry

Ojdå, jag har börjat få bristningar på magen, och redan i vecka 13.. Suck, jag som trodde jag inte hade genetiska anlag att få dem när jag aldrig fick dem förra gången trots rejält stor tvillingmage.. Men då smorde jag ju in magen med Kakao body butter från BodyShop. Och den finns visst inte mer?

Så vad rekommenderas det numera att använda? Helst något som inte måste beställas på nätet, behöver det snabbt. Eller är det redan försent att hindra nya? Använt olika billiga bodybutters hittills.

• Burberry
    S1982 skrev 2013-07-15 11:58:15 följande:

Hej på er! Jag väntar vårt andra barn, bf 29/1, håller tummarna att allt går vägen. Har en dotter född september 2010. Fick höra hjärtat idag med ett angel sound, underbart.

Alltså hur låter hjärtljudet riktigt med angelsound? Några säger som skenande hästar - fattar noll av det fast varit hästtjej halva mitt liv

Hittar många ljud, men inget som jag tycker låter som hjärtljud.. Vet ju ett hjärta slår där (testat både före o efter ultraljud). Men undrar om dopplern är sönder (köpte det på loppis för en billig peng, en sån utan skärm som inte visar hjärtslagen i siffror), eller jag är dålig på att hitta rätt plats eller om det beror på att jag inte har ultraljudsgele utan glidmedel (som påstås fungera också). Har tillgång till gele men glömmer alltid ta hem från jobbet..

Är i vecka 14 nu. På ultraljudet vecka 13 hittade läkaren hjärtat på en sekund, så vet ju egentligen var ungefär jag borde söka.. Känner mig minst sagt dum
  • Burberry

Mängden järn i multivitaminer för gravida är ganska låg, och som sagt, det normala för gravida är ju att hb sjunker. Då när hb är för lågt kompletteras multivitaminerna med järntsbletter. Lite onödigt att skrämma upp folk om högt hb, det är därtill fortfarande omdebatterat, och som sagt vanligare med lågt än högt hb under graviditet.

Här i Finland vill man att alla gravida ska äta multivitaminet, min bm rekommenderar Multitabs gravid, tar själv en variant med mjölksyrabakterier i.

Hur mår ni alla? Här har illamåendet lugnat sig lite, halsbrännan har dykt upp, men måste säga jag tycker jag mår förvånansvärt bra. Tycker dock veckorna går långsamt, väntar såväl på att magen ska bli tydligt bebisrund och på RUL, skulle så vilja veta könet. Är det kille har vi väl namnet bestämt, men tjejnamnen har vi inte ännu hittat någon absolut favorit..

Svar på tråden BF januari 2014