• Burberry

BF januari 2014

Jag stannar också här. Är redan alldeles för mycket på FB, och tycker FL är FL, och FB är FB.

Varit på läkarkontroll idag. Allt ok. Vecka 26 och SFmått 22 cm. Bara gått upp 200 gram sista månaden, skönt när jag ju gick upp så mycket första tiden.

Fört en massa flickläder till loppis idag - får verkligen hoppas läkaren såg rätt då på ul när han sa det var en pojke..

• Burberry

Hallonbladste låter ju intressant, var köper man det? Hälsokostaffärer?

Vecka 30 idag. Mår förvånansvärt bra, glömmer till och med ibland att jag har gravidmage, tror jag ska vara smalare än vad jag är Roligt få uppleva en relativt lätt graviditet denna gång.

Storasyskonen har börjar längta efter lillasyskonet, själv har jag ännu inte riktigt fattat hur nära det börjar vara till januari, än mindre att det bara är 5 veckor till vecka 35 när jag födde tvillingarna. Inget klart till bebisen ännu, det mesta finns ju i förråden, men inget framplockat innan renoveringen av bebis rum är färdigt (och nu prioriteras storebrors rum o vardagsrummet före det).

Men lite nya babykläder inköptes faktiskt under veckorna i USA. Och idag köpte jag vagn nr 2, hittade en begagnad liggvagn billigt på en nätannons, så slog till fast vi först inte tänkt köpa någon annan vagn än Stokke Scoot som vi köpte som "stadsvagn". Brukar ju inte ha bebis att sova ute, men kan ju vara skönt att ta långpromenader när vårsolen börjar lysa o de större barnen är på dagis.

• Burberry
    kallemaja skrev 2013-11-05 11:36:03 följande:

Vilken vecka är ni i nu? Och hur många kg har ni gått upp totalt?

Vecka 30 och +10 kg ( gick upp mycket i början, nu inte gått upp alls de sista 6 veckorna)
  • Burberry

Har ju ganska liten mage denna gång (sf 25 i fredags i vecka 29+5) och känns nog trångt där inne. Känner mycket skuffar och sånt. BM trodde bebisen redan fixerat sig med huvudet neråt. Tyvärr görs här inget UL före vecka 36, då först kollas storleken, men gissar bebisen blir runt 3,5kg som det nu ser ut. Blir det större bebis blir det ev. snitt gissar jag, eftersom jag har smalt bäcken.

Annars ok, mår riktigt bra. Var med de större barnen på simskola igår, så skönt att vara i vattnet som var 32 grader. Kände mig så lätt och smidig

• Burberry

Hua då! Vissa får ju crawings när de är gravida, andra boar som bara den. Jag får tydligen bilfeber när bf börjar närma sig..

Lördag kväll slog nu då bilfebern plötsligt till, och nu är köpebrevet undertecknat, och till slutet av veckan får jag hämta min nya bil. Senast jag köpte bil var jag också höggravid.. Tur man inte är gravid så ofta! Men ska bli skönt med en sjusitsig bil, så det inte är så trångt med 3 bilstolar sen när bebis är född.

• Burberry
    Kramardig skrev 2013-11-11 14:45:42 följande:

Jaha! Då kan jag säga att jag är riktigt besviken. Hon som gjorde ultraljudet tittade bara igenom jättesnabbt så moderkakan hade flyttat sig (därför vi var där) men vi var tvungna att fråga vad allting var och hon gav bara snabba svar. Sen frågade jag om hon kunde se kön men nej, det kunde  hon inte, utan att ens kolla. Otrevligare personal har jag aldrig varit med om inom vården. 

Var hos mvc innan och sf-måttet låg på 31 och idag är jag i v.31+5, hade vuxit 4 cm sedan sist!  

Tror nog du tyvärr hade lite för stora förväntningar, tycker detdär låter helt normalt. Är tid bokat för kontroll av moderkakan så har de inte tid för annat, är ju bokat kortare besök än t.ex. RUL när man går igenom allting noggrannare.

Tråkigt att du blev besviken, men tycker inte den som gjorde ul gjorde fel eller kan klagas på. Och känner du att du vill se mera och få alla detaljer förklarade går det ju alltid att boka privat ul, de besöken är ju längre och mer till för föräldrarna än för sjukvården.

Hoppas du inte tar illa upp, det är verkligen inte meningen, vill bara försöka ge perspektiv på det hela.
  • Burberry

Skriver heller inget förlossningsbrev. Känns liksom onödigt. Varje förlossning är ju olika, med olika behov. Föredrar ha en dialog med personalen o då efterhand besluta vad som känns bra för tillfället, omöjligt veta på förhand tycker jag.

Är öppen för all smärtlindring utom lustgas, förra förlossningen blev det åtminstone luftkuddar och ryggmärgs, kommer faktiskt inte riktigt längre ihåg. Hade en lång förlossning. Vattnet gick på söndag kväll, barnen föddes först natten till tisdag. Sugklocka åt ena, de hann bedöva men inte klippa, så sprack vid krystvärken hon föddes med. Jobbig förlossning, men ändå positiva minnen, superbra personal. Så är inte rädd att föda på nytt. Blir bra vare sig det blir vaginalt eller snitt, för- o nackdelar med båda.

Hoppas dock att denna gång få bebis med på bb, var aningen tråkigt att vara ensam där medan barnen var på neo.

• Burberry

Jag jobbar halvtid i vårt eget företag, så har möjlighet att själv välja lite vad jag gör och hur mycket. Planerar jobba ända fram till förlossning, med paus 2v vid jul när barnen har jullov från dagis.

Ska på simskola med barnen imorgon förmiddag, så var aktuellt idag med rakning o lacka naglar. Och oj, vad invecklat det plötsligt blivit, speciellt att nå tårna Undrar hur tusan jag lyckades förra graviditeten när jag var betydligt större? Rakningen skötte jag då i badkaret, men minns inte alls jag hade problem med tålackandet, måste ha haft bättre teknik då.

Haft maken på jobbresa några dagar, ska bli skönt när han igen kommer hem ikväll! Brukar annars bara tycka det är skönt när vi på egen hand kan hitta på program några dagar, men nu med renovering i huset o trotsiga barn o deras aktiviteter blev det nästan för mycket. Stressar runt varje dag känns det som.

Kliar också i fingrarna att börja julpynta, men med byggdamm i huset känns det lite onödigt ännu åtminstone.

• Burberry

Skönt vi är flera i renoveringssvängen som inte redan har allt klart för bebis!

55 dagar kvar här. Sonens rum bara lite småinredning kvar, i bebisens rum ska väggar o golv spacklas o tapetseras / målas ännu, samt garderob få inredning. Börjar tvätta upp bebiskläder först när hela rummet klart. Inte nervös att inte hinna, trots att tvillingarna föddes i vecka 35. Och skulle jag mot förmodan inte hinna, så är ju nog maken kapabel att leta efter o tvätta bebiskläderna medan vi är på sjukhuset.

Men som sagt, räknar nu nog med att gå till vecka 38 minst denna gång, har flera julfester o julkryssning inplanerat i december.

Julklappar åt barnen våra har jag dock redan köpt färdigt, likaså julpyntat huset.

Glad över att få må såhär bra, och vara pigg denna graviditet. Tycker vi är mera på vift än hemma nu just, aldrig jag hade orkat vara lika mycket igång förra graviditeten. Nackdelen med att få må såhär bra är ju att jag nu inte alls känner mig klar med barnafödandet ännu, tanken på en fyra lockar redan.. Maken var väl först egentligen redan ganska nöjd med två..

• Burberry
    Tokfrans skrev 2013-11-27 02:16:42 följande:

Har ni fått gå på extra UL i v.32? för att se att bebis växer som han ska osv.
    läste att bara vissa landsting erbjuder de. 

Här är det inget ul då ännu, utan ett i vecka 36 då det kollas storlek på bebis o vid behov bredd på bäckenet för att se om det förväntas gå att föda vaginalt eller ska planeras snitt.

Idag känner jag mig mest som en gammal tant i kroppen. Foglossning i höfterna efter att ha tvättat golv i måndags, sjuk arm o axel efter att ha fallit på isen på promenaden igår, och fingrarna har på en gång svullnat så jag inte vet hur jag ska få av mig någon av alla ringarna ikväll då jag borde färga håret. Hoppas på en bättre dag imorgon!
Svar på tråden BF januari 2014