• Burberry

BF januari 2014

Tack ni som hållit tummarna! Allt såg bra ut på vul Storleken motsvarade veckorna, hjärtat slog fint, ingen blödning syntes i livmodern. Fick dock order att komma in igen ifall börjar blöda på nytt.

Därtill ville de jag skulle skriva in mig på mödrarådgivning redan nu, första besöket blir onsdag nästa vecka.

Så lättad att det finns ett hjärta som slår där inne!

• Burberry

Är det någon annan som fått problem med finnar nu under graviditeten? Hur behandlar ni dem? Jag brukar i samband med mens få en finne, annars inga, men nu har jag hela tiden flera stycken i ansiktet. Stora och fula är de också.

Kan man använda Garniers sos pen under graviditet? Vet vissa aknemedel inte får användas under graviditet, men gäller det månne bara starka receptbelagda?

• Burberry

Alltså hur gör ni andra med kläder? När ens vanliga kläder är för små, och man ännu inte fyller ut mammakläder. Köper ni nya större? Eller hankar ni er fram med de få plagg som går på er? För inte är det väl bara jag som är svullen och inte klarar tryck på magen..

Tycker min garderob krympt så, är van att ha mycket snyggt att välja mellan, nu finns bara några enstaka plagg att välja mellan, de flesta inte ens snygga. Och då har jag ändå tagit fram / köpt endel gravid-amningsplagg redan. Samt köpt två nya vanliga rymliga klänningar.

Känner mig så ful nu just, inget sitter snyggt på mig för tillfället. Hoppas verkligen magen kommer tidigt också denna gång, så åtminstone mammakläderna börjar sitta.

Tycker det skulle räckt med finnarna och att håret ser flottigt ut pga gravidhormonerna.. Men nej, tydligen inte.

(Ursäkta nu bara, behövde få gnälla av mig lite. Antar jag hade det likadant förra graviditeten, men liggandes på soffan/ wc-golvet brydde man sig liksom inte.. Nu när man mår mer ok så får man såna här lyxproblem)

• Burberry

Ninie: men alltså detdär låter ju som foglossning det.. Sa bm inget om det? Man kan faktist få det redan såhär tidigt, jag brukar börja känna av det redan i vecka 5 ( ja och helt försvann det egentligen inte ens efter min förra förlossning 2009)

• Burberry

Kubic: ju förr desto bättre tycker jag (privatföretagare som vet hur svårt det ibland kan vara att få tag på vikarie, och uppskattar att veta sådant i tid för att kunna planera)

• Burberry

Grattis Winterlong! Härligt med tvillingar; det är faktiskt dubbelglädje kan jag intyga (mamma till två 4åringar).

Här välkomnar jag vecka 9 idag. Blöder fortfarande dagligen, men inte kännt mig så oroad nu att jag tagit flera vul, är ganska säker på att det bara är slemhinnorna som bråkar pga min progesteronmediciniering. Men känns skönt att ha sett ett tickande hjärta i tisdags, och veta jag bara behöver ringa så får jag nytt vul om jag börjar oroa mig.

På onsdag blir det inskrivning på mödrarådgivning.

På matfronten är det mest Risifrutti, jordgubbssoppa o HoneyPuffs som slinker ner, men faktiskt så har jag denna graviditet också nästan varje dag klarat av ett mål varm mat (helst thai eller indiskt), vilket är lyx jämfört med förra gången då jag levde på youghurt och glass de första 4 månaderna.

Mammakläder shoppar jag också för tillfället, både på loppisar och finlands motsvarighet till tradera. Så skönt med mammashorts istället för vanliga som spänner på magen! Vi har dåligt med butiker för mammakläder här där jag bor, och HM hade i år inte riktigt min typ av kläder, ja förutom en svartvitprickiga klänningen som nu är typ mitt favoritplagg

• Burberry

Jag googlar en del på vagnar. När bebisen kan sitta själv så ska vi köpa en såndär babyzen yoyo (liten, går som handbagage på flyget, perfekt för oss som gillar att resa)

Så till dess behöver vi bara en resevagn med större hjul och med adapter för babyskydd (någon liggvagn behöver jag inte, till twinsen använde jag nästan bara strollers o joggervagn så känns onödigt köpa något jag ändå inte använder, speciellt inte på vintern). Som det nu ser ut köper vi vagn i USA när vi far dit i oktober, har hittat flera jag är nöjd med på nätet, billigt dessutom.

Andra tänkbara vagnar är Stokke, Mutsy, quinny zapp men tycker de känns onödigt dyra för en så kort period. Men bodde jag i stan skulle jag köpa någon av dem, här ute på vischan känns det lite som bortkastade pengar.

• Burberry

Moto: vi hade en kombivagn till tvillingarna, men använde den knappt alls, någon enstaka promenad vid fint väder. Sålde den efter ett par månader. Alldeles för klumpig o onödig när man som jag aldrig har bebis att sova ute (fattar helt enkelt varken nyttan eller nöjet med det trots jag vet de flesta här i skandinavien gör så).

• Burberry

Syskonförsök: ni behöver nog inte oroa er. De växer så olika fort de första veckorna, så ultraljudsmåtten är inte så mycket att räkna med vid tidiga vul, utan mera riktgivande (så förklarade de åtminstone åt mig) Vårt frö hade måttet 6,5 cm i vecka 7+1 (efter FET) och det oroade ingen där.

• Burberry

Hade annars inskrivning idag. Samma bm som 2008-2009. Ser också bm mest som nån man far till för att ta prov och höra hjärtljud. Så för mig spelar det ingen roll vilken bm jag har, eller om jag har flera olika under graviditeten. Denhär är väl helt ok. Men ivf och sådant har hon noll koll på, så känns nu inte jätteflrtroendeingivande, tar nog allt hon säger med en nypa salt. Fick tex broschyr om gymnastikövningar idag trots att jag av flera läkare fått motionsförbud och order om att ta allt väldigt lugnt och mest ligga på soffan.

Svar på tråden BF januari 2014