• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • tinis

kan man gå in på landstingets hemsida o få reda på när man har rätt till ul, utan särskilda skäl?

• popcornplaya

Fördel kub: en kik på bebisen i magen och att man får en liten fingervisning på om det kanske är någon kromosomförändring.

Nackdel kub: det är bara en sannolikhet så egentligen inte så mkt att lita på. Får man "dåligt" resultat så måste man fatta ett jobbigt beslut om man ska gå vidare med fvp och man kan få mkt oro i onödan.

• Mymemlan

Nu har jag fått både lergigan comp och primperan att ta för illamåendet så hoppas jag tar mig upp från sängen snart..!

• LillFrö
    SaraKarla skrev 2013-05-17 10:56:01 följande:
    Jag har tackat nej till KUB nu. Men vad anser ni om KUB? Fördelar? Nackdelar?

Jag tror att det är viktigt att man tar ställning till vad man tänker göra med svaret om man väljer att göra testet. Vid ett resultat som visar hög sannolikhet för kromosomavvikelse kan man ju gå vidare med ett fostervattenprov som ger ett exakt svar på DNA-uppsättningen men som också ger en (minimalt) ökad risk för missfall. Tror inte att man ska göra KUB för att "kika" hur spännande det än känns; för man kan ju få ett tråkigt resultat...
  • Wilmis07
    LillFrö skrev 2013-05-17 12:03:37 följande:

Jag tror att det är viktigt att man tar ställning till vad man tänker göra med svaret om man väljer att göra testet. Vid ett resultat som visar hög sannolikhet för kromosomavvikelse kan man ju gå vidare med ett fostervattenprov som ger ett exakt svar på DNA-uppsättningen men som också ger en (minimalt) ökad risk för missfall. Tror inte att man ska göra KUB för att "kika" hur spännande det än känns; för man kan ju få ett tråkigt resultat...
    Håller med
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • popcornplaya

Jag anser nog att kub är ett tillfälle att kika på bebisen, det är alldeles för osäkert med resultatet. Men visst ska man göra kub måste man nog veta innan hur man ska göra om det blir hög sannolikhet för kromosomförändring. Och fvp är ändå 1% ökad risk för missfall vilket ju ändå innebär att 1/100 får missfall. Tycker inte det är jättelågt ändå.

• SaraKarla

Det är så jag också har resonerat. Skulle aldrig göra det bara för att få ett extra ul, tycker nackdelarna är värre än fördelarna.

• LillFrö

Om det är UL tidigt som man vill ha bör man nog välja ett privat alternativ, inte KUB! Sen ska man ju inte heller glömma att även ett UL är en typ av röntgen, vilket man väl inte bör utsätta barnet för i onödan!?

• LillFrö
    popcornplaya skrev 2013-05-17 12:20:44 följande:
    Jag anser nog att kub är ett tillfälle att kika på bebisen, det är alldeles för osäkert med resultatet. Men visst ska man göra kub måste man nog veta innan hur man ska göra om det blir hög sannolikhet för kromosomförändring. Och fvp är ändå 1% ökad risk för missfall vilket ju ändå innebär att 1/100 får missfall. Tycker inte det är jättelågt ändå.

I förhållande till att 40-60% av alla graviditeter slutar med missfall (många innan kvinnan ens vet att hon är gravid) så är ju 1% rätt låg siffra...
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-17 01:35:13 följande:
    Jag trodde med det var tvillingar sist,men dottern låg bara långt fram.
    haha, ja man blir ju nervös!! Är livrädd att det ska vara tvillingar. Visst då har man ju sina två snäckor men oj vilket jobb :P
Svar på tråden BF januari 2014