• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Malimari

Angående hb och järn. Beroende på vad man har för järndepåer behöver inte ett ökat järnintag betyda att hb stiger!
    Sen är det ovanligt att hb stiger under graviditeten då blodvolymen ökar.  

• JohannaOo

Åh vad jag längtar efter ultraljudet och att förhoppningsvis få veta kön på liten. Har två pojkar sen innan, Ossian 5 och Oliver 4. Så lite kul vore det faktiskt med en tjej denna gång, det är lite mycket testosteron hemma!

• Stranden

Jag var så trätt i början av grav o många sa "ät järn", men jag ville gärna vänta tills inskrivningen. Har jättebra järnvärden, så järntabletter ska jag ju absolut inte äta, är ju inte bra att ta i onödan sa bm.

Förra grav åt jag inte heller järntabletter, såg bra ut hela vägen.

Blodtrycket är dock högt denna gång, så måste gå på kontroll varannan vecka.

• SaraKarla

I multivitaminer för gravida är det väl järn, och för mycket järn är ju inte bra. Hb kan väl stiga av multivitaminer eller har jag helt fel nu? Vet att högt hb är ovanligt men det är ju inte bra att ha över 146

• Burberry

Mängden järn i multivitaminer för gravida är ganska låg, och som sagt, det normala för gravida är ju att hb sjunker. Då när hb är för lågt kompletteras multivitaminerna med järntsbletter. Lite onödigt att skrämma upp folk om högt hb, det är därtill fortfarande omdebatterat, och som sagt vanligare med lågt än högt hb under graviditet.

Här i Finland vill man att alla gravida ska äta multivitaminet, min bm rekommenderar Multitabs gravid, tar själv en variant med mjölksyrabakterier i.

Hur mår ni alla? Här har illamåendet lugnat sig lite, halsbrännan har dykt upp, men måste säga jag tycker jag mår förvånansvärt bra. Tycker dock veckorna går långsamt, väntar såväl på att magen ska bli tydligt bebisrund och på RUL, skulle så vilja veta könet. Är det kille har vi väl namnet bestämt, men tjejnamnen har vi inte ännu hittat någon absolut favorit..

• hundenhubbe

Jag har börjat få jätteont på höger skinka och ibland ländryggen. Någon mer som har de? Är de ischias?

• c4trin

De med namn kan vara svårt, vi e också överens om pojknamn men inte flicknamn... Men än e inte den diskussionen över, hoppas jag får som jag vill med någon av flicknamnen :D

• SaraKarla

Skrämma upp? Var verkligen inte så jag menade, har själv arbetat många år i hälsokost och vi rekommenderar alltid att kolla upp järn osv innan man knaprar massa piller Är dock ingen expert i ämnet, men om högt hb har jag läst massor om nu eftersom jag själv har högt och en i denna tråden får till och med medicin mot det. Hmm, tråkigt att ni känner att jag skräms!

• vartjagängår

En men får nog vänta en stund till. Äntligen 12+0 imorgon!

Tjejnamn har vi klart sedan år tillbaka hah. Killnamn blir nog det namnet som sonen inte fick. Men vi tror det är en tjej. Den blev till 6 dagar innan äl också så det boorde ju.. hah

Svar på tråden BF januari 2014