• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • kallemaja

Ni som känner er bebis puffa redan?

VART i magen känns det? Hur långt ner? Och skriv gärna inte vid blygdbenet..för det har jag inte fattat vart det sitter..nån som är bra på att förklara..är i v 17+2..väntar ivrigt på rörelser :)

• vartjagängår
    kallemaja skrev 2013-08-15 14:35:57 följande:
    VART i magen känns det? Hur långt ner? Och skriv gärna inte vid blygdbenet..för det har jag inte fattat vart det sitter..nån som är bra på att förklara..är i v 17+2..väntar ivrigt på rörelser :)
    lååångt ner. precis över muffen typ haha. är i 15+5.
  • englasmamma86
    K87 skrev 2013-08-15 09:57:13 följande:
    Jag har sökt för hela terminen men jag är dessutom beräknad i slutet av januari dessutom så jag hinner förhoppningsvis läsa hela första terminen iaf :) csn ville helst att man sökte för två terminer åt gången dessutom, så jag hör av mig till dom när det närmar sig att jag tar ett uppehåll på en termin :) har inte berättat för universitet jag ska gå på heller å inte lärarcentrat heller eftersom jag ska plugga distans :) tänkte göra det efter RUL den 4:e :)
    tänk på att avsluta din kurser innan du går på mammaledighet! ,jag läste en kurs på distans och blev sjukskriven med hyperemesis så det var omöjligt att sitta vid datan så jag bad min studievägledare att förlänga min studietid och då fick jag hem brev att jag skulle betala tillbaka hela studie beloppet (hade bara den delen man får) fick chock när man får hem räkning på över 8000kr och bara 1 mån inbetalningstid.

som tur är fick jag rätt eftersom jag hade sjukintyg mm så jag slapp betala till slut men ville bara att du ska tänka på att avsluta dem kurser du påbörjar för det är inte så kul att stå där med massa skulder.

lycka till med studierna! 
  • englasmamma86
    vilja89 skrev 2013-08-15 10:56:04 följande:
    Legat i natt och läst namntrådar. Vi har fastnat lite grann. Skulle behöva fler förslag liksom.
    Insåg där och då att mitt nick här "vilja" är väldigt hatat, haha! Saken är den att jag heter inte det egentligen, utan det är Vilja som i Viljan att ha barn. Velat bli gravid i några år, men sambon har velat vänta och nu äntligen är vi gravida! 
    Ville bara klargöra mitt nick! ;)  Kan man byta? Vill inte bli stämplad!  
    tråkigt att folk ogillar namnet ! 
    hade det varit så att du faktiskt hette Vilja hade jag tyckt det var ett riktigt fint namn  ..så jag gillar det iaf =)
  • LillFrö

Hmm,,, hur förklarar man blygdbenet? Det är ju den skelettdel som sitter allra längst ner mot ditt underliv.... "Mellan dina ljumskar" kanske man kan säga? Det jag känner som jag tror är bäbisen känner jag på båda sidorna om magen, utåt kanterna. Vet att jag har moderkakan framtill så därför dämpas det nog mitt i magen, kring naveln...

Ni som känner er bebis puffa redan? VART i magen känns det? Hur långt ner? Och skriv gärna inte vid blygdbenet..för det har jag inte fattat vart det sitter..nån som är bra på att förklara..är i v 17+2..väntar ivrigt på rörelser :)

• LillFrö

På Apoteket finns näringsdrycker att köpa receptfritt! :)

Me2 skrev 2013-08-15 13:20:48 följande:
    Nu har jag kontaktat min BM, hon hade semester tills på måndag så jag hoppas att hon återkommer då..... Tar gärna emot tips från er under tiden, ligger fortfarande minus på vikten (hyperemesis) och känner att bebisen tar allt jag får i mig, känner mig helt slut och börjar få insjukna kinder, tappar ringarna osv. Jag behöver få i mig mer, men vet inte hur eller vad..... Är tyvärr rätt kinkig och kan bara äta det jag är sugen på på grund av illamåendet vilket inte gör saken bättre. Tyvärr har jag dålig erfarenhet sedan tidigare graviditeter av mitt problem. BM och läkare ser bara till barnet och säger att det tar det det behöver. Det hjälper inte mig för det är jag som mår dåligt Någon som vet om man kan få någon form av näringsdrycker utskrivna ?  

• englasmamma86
    Kramardig skrev 2013-08-15 08:59:59 följande:
    Fler som väntar andra barnet? Ibland gör min pojke mig skogstokig! Trotsar som aldrig förr och är bara elak och jävlig mot mig. Han har varit hemma sedan mitten på juni så jag kan tänka mig att han saknar dagis lite.

Men ibland undrar jag vad fan vi gett oss in på när vi nu har en till på g. Hur ska man klara av det? Tänk om bebisen får kolik eller något, hur ska man klara vara mamma till en 3åring också?
    jag vet precis hur du känner =), jag har en tjej på 5,5år som kommit in i tidig 6 års trots .
    jag blir galen ibland och vill bara slita mitt hår.
    hon ska vara sååå stor hela tiden ,hon är ju en stor flicka och kan ALLT själv tydligen? och sen i nästa stund ska hon låtsas vara bebis?..hon slår i dörrar om det inte blir som hon vill ,hotar oss med ditt och datt.rymmer när hon är ute och leker på gården..smyger upp på morgonen när jag sover och klättrar och hämtar glassar och godis,går ut och sånt ...
    igår satt hon och skrek och tjata i 4 timmar om att hon ville ha napp? ehh den lämna hon när hon var 2,5år och nu kom detta,varifrån liksom? så sa hon att hon önska hon var en bebis och jag bara tänkte ja du det hade varit skönt och slippa alla argument och diskussioner  haha..nej sen är hon ju världens finaste och bästa i nästa stund men det är en ständig prövning och det genomgår man ju även starkt med en 3åring..jag tror vi ska klara det fint ändå =)
    jag är sjukskriven än men min flicka fick smygstarta förskolan 2dagar förra veckan och 2 dagar denna så jag kunde få andas lite. på tisdag ska jag prova att återgå till jobb. 
  • englasmamma86
    SaraKarla skrev 2013-08-15 09:05:51 följande:
    Jag väntar andra barnet men är rätt positivt inställd, än så länge ;) stora barnet ska sluta helt på dagis när jag blir föräldraledig, tror det funkar bäst här.men alla är olika! Tror det är normalt att oroa sig lite :)

vrf ska stora sluta på dagis ? man gör självklart som man vill men det är väl bra om du kan binda kvalitetstid bara ni (du och den lilla) dem 15 tim i veckan som stora skulle isåf varit på dagis? och samtidigt tex ge den stora en dag som bara den är med dig för kvalitetstid..det är ju bra om det stora barnet kan leka med jämngamla på dagis med.
  • englasmamma86
    blygdbenet sitter där du känner skelett över snippan =) så precis där magen börjar så långt ner mot snippan du kan komma kan man ofta känna bebisen.

dock är det ju väldigt individuellt och jag bär min bebis högt och känner den ut med sidorna och vid naveln. är i v16+3 och känt den där i några veckor (men det är inte mitt första barn) många har otur och känner inget förrän v20-22.
    beror på vart och hur man bär barnet och vart moderkakan ligger.ha tålamod och ligg och känn efter när det är tyst och lugnt på kvällen i sängen ,det är då jag känner min som tydligast,känner hur den buffrar och flyttar sig. 
  • SaraKarla

Englasmamma: hon ska vara på dagis/skola/jobb resten av livet, så det känns självklart för mig att ha henne hemma, och jag är själv väldigt social av mig och kommer tillbringa stor del av tiden på öppna förskolan (är väl därför vi har öf) :) har dessutom 2 mil fram å tillbaka till å från förskolan och det känns inte värt att ställa alarm och stressa på morgnar för 15 Tim/vecka. Vet att jag är ganska ensam om detta, men förstår inte riktigt varför förskolan är så nödvändig idag.

Svar på tråden BF januari 2014