• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • englasmamma86
    SaraKarla skrev 2013-08-15 15:30:14 följande:
    Englasmamma: hon ska vara på dagis/skola/jobb resten av livet, så det känns självklart för mig att ha henne hemma, och jag är själv väldigt social av mig och kommer tillbringa stor del av tiden på öppna förskolan (är väl därför vi har öf) :) har dessutom 2 mil fram å tillbaka till å från förskolan och det känns inte värt att ställa alarm och stressa på morgnar för 15 Tim/vecka. Vet att jag är ganska ensam om detta, men förstår inte riktigt varför förskolan är så nödvändig idag.

nej det är ju klart och det blir ju skönt att slippa ställa klockan.
    på vår öppna förskola har dem olika tider för olika åldrar så tex på baby gruppen 0-6mån får man inte ha med större barn även om det är syskon så då hade det ju blivit lite problematiskt..men om ni har fritt på er öf så är det ju super. 
  • englasmamma86
    vilja89 skrev 2013-08-15 15:52:38 följande:
    Idag har jag foglossningbältet (eller vad det heter!) på mig. Har så himla ont, tror det är för att jag suttit still och sytt hela förmiddagen. Riktig babyboom nu, får sy mycket "babynests". 
    Vet inte vad bebisen tycker om bältet, men den stryker mig längs magen. Mysisen!

syr du sådana på beställning? vad tar du för ett sånt isåf och vad går frakt på ca?
  • englasmamma86
    K87 skrev 2013-08-15 16:31:23 följande:
    Hm vad menar du nu? Jag ska läsa en hel termin hade jag tänkt :) terminen börjar nu den 26 augusti å slutar 19 januari tror jag å jag är beräknad 29 januari/ 2:a februari :) menar du att om man inte hinner med alla kurser att man avregistrerar sig från dom då? :)
    nej inte avregistrerar sig men som i mitt fall fick jag skjuta upp slutdatum på kursen och då skulle jag betala tillbaka studiemedlet för hela perioden trots att jag läst 2 tredjedelar.
    så jag mena bara på att om du måste pausa en kurs så kanske du måste betala tilbaka studiemedel men vad jag förstår på dina datum så hinner du bli klar med terminen. så då är det ju lungt 
  • englasmamma86
    Kramardig skrev 2013-08-15 16:28:24 följande:
    Hur har ni det på era förskolor förresten? På sonens förskola är det tisdag-torsdag kl 9-14. I en annan kommun är det måndag-fredag kl 8-11. Själv förstårjag inte vitsen med måndag-fredag bara 3 timmar/dag. Barnen hinner ju ingenting mer än att klä av och på sig.
    i vår kommun har dem tis-tors 8.30-13.30 jag ser det som en självklarhet att dem ska kunna komma mindre dagar och då 5 tim istället så dem hinner vara med och äta med andra barn osv.

hade aldrig orkat palla iväg mån-fre 3 tim 
  • vilja89
    englasmamma86 skrev 2013-08-15 16:56:05 följande:
    syr du sådana på beställning? vad tar du för ett sånt isåf och vad går frakt på ca?
    Ja, det gör jag. :) Kolla Apollonia Design på facebook. :) 449:- eller 599:- beroende på modell. :) 90:- ligger frakten på hos Schenker!
  • englasmamma86
    Sante skrev 2013-08-15 16:12:24 följande:

Jag håller helt me dig! Mitt examensarbete handlade även om just 15-h systemet ;)
    man bör låta sina barn utveckla sitt eget Jag och leka och umgås med barn i sin egen ålder sen kan man ju tillgodose det på olika sätt men att ha dem på förskola är inte fel.
    se än det ju skillnad på en 1-2 åring och en 5 åring såklart.

min tös går i grupp med bara 5åringar och är 5.5 år och hinner fylla 6 när bebis kommer (börjar på skolan då alltså aug 2014 när bebis bara är några månader)
    jag skulle aldrig få för mig att hindra hennes utveckling och ha henne henna när jag blir mamma ledig from nov.
    men som sakt åldern spelar ju en stor roll i denna frågan, hon älskar förskolan och tjatar om att gå dit när hon inte varit där på några dagar, hon har ju även kommit upp i åldern där hon följer med kompisar hem och leker och kompisar följer med hit ..jag tror helt ärligt inte hon har intresse av att vara med mig på bebis saker under mammaledigheten när hon istället kan umgås med sina bästisar och leka så som barn gör i den åldern. 
  • SaraKarla

Min dotter kommer som sagt bara vara 3 år. Finns inget behov för henne att gå på förskolan då.

• LinaThulin

Jag tror inte de små barnen har något behov av att leka med andra barn. Inte i den stressiga miljö som dagis/ förskolan erbjuder. Jag tror inte man utvecklar ett tryggt "Jag" när man lämnas där.
    Träffa andra barn kan jag hålla med om är viktigt. Jag som väljer att ha mina barn hemma träffar mycket andra barn på öppna förskolan, i lekparken på biblioteket osv. Där tror jag barnet kan utvecklas till att bli en trygg och egen individ. I en trygg, mindre stressig miljö.
    Vi låser inte in oss och gömmer oss från världen, vi upptäcker den på våra egna viljor. I barnets egen takt.

• kallemaja

Nån mer som har stillasittande arbete, och får ont i svanken? Jag har så ont att jag knappt kan resa mig från stolen när jag sitter...kan detta ha med graviditeten att göra? Har aldrig upplevt detta innan..

• englasmamma86
    vilja89 skrev 2013-08-15 17:06:30 följande:
    Ja, det gör jag. :) Kolla Apollonia Design på facebook. :) 449:- eller 599:- beroende på modell. :) 90:- ligger frakten på hos Schenker!
    otroligt fina saker verkligen =) ,jag ska ha det i bakhuvudet och beställa längre fram,tycker det är lite tidigt än .
Svar på tråden BF januari 2014