• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Jossehaugen
    Me2 skrev 2013-08-15 07:18:18 följande:
    Tillbaka efter semestern, över 1200 olästa inlägg.......
    Tror inte att jag orkar läsa in vad som hänt, men hoppas att det går bra för alla !

Tänkte höra hur ni har det med BM besök ?
    Jag har inget från inskrivningen som var i v8 fram till v21, tycker det känns väldigt långt emellan....
    Nu är det juh iofs 3:e barnet, men jag mår inte direkt bra och det visste BM från början. 
    Jag har inte heller haft något besök hos min barnmorska mellan inskrivningen och v.21.
    Men jag går även på spec MVC, så där har jag varit en gång, då jag gjorde ett VUL..

• Jossehaugen
    K87 skrev 2013-08-15 09:57:13 följande:
    Jag har sökt för hela terminen men jag är dessutom beräknad i slutet av januari dessutom så jag hinner förhoppningsvis läsa hela första terminen iaf :) csn ville helst att man sökte för två terminer åt gången dessutom, så jag hör av mig till dom när det närmar sig att jag tar ett uppehåll på en termin :) har inte berättat för universitet jag ska gå på heller å inte lärarcentrat heller eftersom jag ska plugga distans :) tänkte göra det efter RUL den 4:e :)
    Jag sökte för båda terminerna, då även jag också läser på distans.
    Och jag har tänkt att fortsätta studera även då min bebis är född.
    Har många i min klass som gör det. 
  • Kramardig

Här har vi också öppna förskolan, får se om vi kommer vara där någonting när jag är föräldraledig. När jag varit där med sonen (några få gånger) så har det varit så hemskt mycket folk att jag bara blivit stressad. Barn överallt och föräldrar överallt, tusen barn vagnar som inte får plats i hallen och nej, har inte alls gillat folkmängden. :)

• vilja89

Idag har jag foglossningbältet (eller vad det heter!) på mig. Har så himla ont, tror det är för att jag suttit still och sytt hela förmiddagen. Riktig babyboom nu, får sy mycket "babynests". 
    Vet inte vad bebisen tycker om bältet, men den stryker mig längs magen. Mysisen!

• Sante
    SaraKarla skrev 2013-08-15 15:30:14 följande:
    Englasmamma: hon ska vara på dagis/skola/jobb resten av livet, så det känns självklart för mig att ha henne hemma, och jag är själv väldigt social av mig och kommer tillbringa stor del av tiden på öppna förskolan (är väl därför vi har öf) :) har dessutom 2 mil fram å tillbaka till å från förskolan och det känns inte värt att ställa alarm och stressa på morgnar för 15 Tim/vecka. Vet att jag är ganska ensam om detta, men förstår inte riktigt varför förskolan är så nödvändig idag.

Jag håller helt me dig! Mitt examensarbete handlade även om just 15-h systemet ;)
  • Maliz

Nu har vi gjort UL och allt såg så fint ut.. Troligtvis så är det en liten prinsessa till ;)

• LinaThulin

Sarakarla; helt ensam om det är du inte :)
    När jag fick andra barnet så hade jag första hemma, två år mellan dem.
    Har aldrig haft dem på dagis mer än jag absolut verkligen behövt annars heller, jobbar natt och bara 50% så vissa veckor var dom inte där alls.
    Det har aldrig varit nå problem för dem. Vi har oxå haft öppna förskolan att gå till om dagarna. Tror barn mår bra av att vara hemma. Tror inte de har nå behov av att behöva leka med andra barn i den åldern.

Nu är dom 6 och 8 år och lilla går alltså i förskoleklass. Där kommer han få vara 3-4 dagar i veckan, 4 timmar om dagen. Äldsta sonen har så korta skoldagar så vi kommer vara mycket hemma tillsammans ! :)

• Kramardig

Hur har ni det på era förskolor förresten? På sonens förskola är det tisdag-torsdag kl 9-14. I en annan kommun är det måndag-fredag kl 8-11. Själv förstårjag inte vitsen med måndag-fredag bara 3 timmar/dag. Barnen hinner ju ingenting mer än att klä av och på sig.

• K87
    englasmamma86 skrev 2013-08-15 14:56:55 följande:
    tänk på att avsluta din kurser innan du går på mammaledighet! ,jag läste en kurs på distans och blev sjukskriven med hyperemesis så det var omöjligt att sitta vid datan så jag bad min studievägledare att förlänga min studietid och då fick jag hem brev att jag skulle betala tillbaka hela studie beloppet (hade bara den delen man får) fick chock när man får hem räkning på över 8000kr och bara 1 mån inbetalningstid.

som tur är fick jag rätt eftersom jag hade sjukintyg mm så jag slapp betala till slut men ville bara att du ska tänka på att avsluta dem kurser du påbörjar för det är inte så kul att stå där med massa skulder.

lycka till med studierna! 
    Hm vad menar du nu? Jag ska läsa en hel termin hade jag tänkt :) terminen börjar nu den 26 augusti å slutar 19 januari tror jag å jag är beräknad 29 januari/ 2:a februari :) menar du att om man inte hinner med alla kurser att man avregistrerar sig från dom då? :)
  • vilja89
    LinaThulin skrev 2013-08-15 16:26:04 följande:
    Sarakarla; helt ensam om det är du inte :)
    När jag fick andra barnet så hade jag första hemma, två år mellan dem.
    Har aldrig haft dem på dagis mer än jag absolut verkligen behövt annars heller, jobbar natt och bara 50% så vissa veckor var dom inte där alls.
    Det har aldrig varit nå problem för dem. Vi har oxå haft öppna förskolan att gå till om dagarna. Tror barn mår bra av att vara hemma. Tror inte de har nå behov av att behöva leka med andra barn i den åldern.

Nu är dom 6 och 8 år och lilla går alltså i förskoleklass. Där kommer han få vara 3-4 dagar i veckan, 4 timmar om dagen. Äldsta sonen har så korta skoldagar så vi kommer vara mycket hemma tillsammans ! :)
    Hur menar du med att du inte tror barn i förskoleåldern "har något behov av att leka med andra barn"? Låter helt sjukt! 
Svar på tråden BF januari 2014