• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • annadenise
    englasmamma86 skrev 2013-08-15 22:17:36 följande:
    herrejesus 17000 för dagis?..vad har ni då i lön om jag får fråga?
    min kompis bor på jersey. hon började jobba när bebisen var 6 mån och lämnade då honom hos dagmamma, som kostar 10.000 kr / mån. De ville ha ett till barn, men var tvunga att planera så nästa kom efter att han börjat pree-school, vid 3 års ålder. Nu till hösten börjar stora barnet pree-school och mínsta börjar hos dagmamma efter 6 mån. De hade inte haft möjlighet att ha 2 barn hos dagmama=20 .000 kr i månd. Både min kompis och hennes man tjänar bra, men de har dyr hyra etc.

Sverige är fantastiskt när man tänker efter (när det gäller dagiskostnader iaf). Min svägerska i spanien betalade ca 3500 euro/mån för hennes son på dagis. En "normal" lön i spanien ligger mellan 800-1000 euro. 2 barn=700 euro och då är det inte mycke kvar av lönen.....
  • SaraKarla

Okej. Men ringer jag och bokar tid först eller ska jag säga "hej jag heter... Och har ångest.." Tycker sånt är svårt!

• LeaveMeAlone
    SaraKarla skrev 2013-08-16 10:27:44 följande:
    Vet inte om jag vågar tala med min bm, vad säger man?
    Lovar att din bm hört det innan. Jag har haft mycket problem med ångest genom hela livet och bm frågade vid inskrivningen om sådant och sa att jag måste säga till om jag börjar må dåligt under graviditeten. Hormonerna kan ställa till det för en även om man inte mått dåligt innan och det är bättre att få stöd i det än att bara låta det vara. Kan senare fortsätta i förlossningsdepression om jag inte förstått det fel. Att gå för sig själv och känna sådär är iaf ingen bra lösning. Men jag lovar att du inte är ensam om att uppleva det så! Mycket som händer i kropp och knopp under en graviditet. Själv är jag extremt orolig över ALLT denna graviditet. Även sådant som inte har med graviditeten att göra. 
  • K87
    S1982 skrev 2013-08-16 10:07:05 följande:
    Kl 10:30 har vi när har ni?
    13.30 har vi :)
  • SaraKarla

LeaveMeAlone: gick hos kurator pga panikångest hela förra året och hon har antecknat det i min journal så det kanske inte är så svårt att prata om det nu, men har svårt att erkänna för mig själv och henne att jag mår dåligt, säger alltid att allt är jättebra!

• K87
    englasmamma86 skrev 2013-08-15 21:24:45 följande:
    eftersom jag förlängde studietiden ville dem att jag skulle betala för den ordinarie tiden som jag hade. skulle läst 11mars-26juli men bad om förlängning så nu ska det vara klart i december.

alltså ville dem att jag skulle betala tillbaka för studietiden mars-juli (jag har inget studiemedel från juli och framåt då jag ej ansökt om det) jag hade under mars-juli 3 dator prov och 3 uppdrag och jag blev klar med 2 prov och 2 uppdrag ,har nu ett prov och ett uppdrag kvar och har till december på mig att fixa det.
    eftersom jag hade sjukintyg så slapp jag betala.
    tänkte mest att du ska kanske ringa CSN och höra om du kommer få betala tebax om du väntar med det du ska? tråkigt och få en chock på posten

Jag har nu pratat med csn nu å han sa att det inte ska vara någon fara å jag slipper betala tillbaka om jag hör av mig i november/december angående avbrottet :)
  • annadenise
    popcornplaya skrev 2013-08-15 17:50:50 följande:
    Tror vi ska lämna hela debatten om förskola och att ha barnen där eller inte. Förhoppningsvis fattar alla det beslut som passar sitt barn bäst och det finns inga rätt och fel i den här frågan. Vi alla har olika liv.

Det enda jag kan säga är att min 5 åring hade blivit väldigt arg om han inte fått va där. Han är redan irriterad att han bara får va där 15 Tim/v. Och min dotter har speciella behov och får ut mkt därifrån i sin utveckling. Hon får ju även lite special "träning" när hon är där. Så är det för oss. Andra barn har andra behov.

bra skrivet!
  • Oh baby
    SaraKarla skrev 2013-08-16 10:25:29 följande:
    Finns det något man kan göra åt detta? Står inte ut

Det är viktigt att du tar tag i det så det inte blir värre. Du förtjänar faktiskt att må bra! Bm är van vid såna här saker som depression, oro och ångest. Själv går jag på Antidepressivt sen 5 år tillbaka. Tycker inte att det är varken konstigt eller pinsamt. Det är fantastiskt att det hjälper :) Nu mår jag oftast väldigt bra med dem men utan dem är jag ett monster. Har mått lite sämre under graviditeten, det kan bli så av alla hormoner. Men har kontakt medläkare och BM. Till bm finns det särskilda psykologer att ta hjälp av under själva graviditeten! Vill du kan du PM:a mig Solig
  • SaraKarla

Tack oh baby! De stunder då allt känns bra så är jag verkligen på topp, fattar inte hur det plötsligt kan vända så snabbt? Men men, verkar ju vara rätt normalt ändå? Bara jag blir botad snabbt. Gick i kbt förra året och efter 6-9 månader började jag må bra igen och avslutade terapin, även om jag aldrig blev helt bra, ville hellre sköta det själv då. Men nu börjar det kännas riktigt tungt

• englasmamma86
    SaraKarla skrev 2013-08-16 10:35:57 följande:
    Okej. Men ringer jag och bokar tid först eller ska jag säga "hej jag heter... Och har ångest.." Tycker sånt är svårt!

Jag har sånt i mitt bagage med medicin och terapi och min bm frågade hur jag mådde ochbad mig säga ttill om ångesten återkom eftersom det var antecknat i min journal. Bara ring dem lyssnar och förstår
Svar på tråden BF januari 2014