• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • kallemaja

Några fler med erfarenheter efter förlossningen? Sprack ni mycket, spricker alla? Har ert underliv förändrats? Hur många stygn fick ni sy?

Jag har verkligen ångest inför allt sånt..

Kanske skulle man satsat på att få kejsarsnitt istället :S

• M Hedell
    kallemaja skrev 2013-09-14 10:06:25 följande:

Några fler med erfarenheter efter förlossningen? Sprack ni mycket, spricker alla? Har ert underliv förändrats? Hur många stygn fick ni sy?

Jag har inte spruckit mycket vid mina fl, någon mindre bristning bara trots både sugklocka, yttre press, skulderdystoci och lirkande för att få ut bebis Däremot tycker jag att underlivet har förändrats ganska mycket... Men trots det skulle jag välja vag förlossning alla gånger OM jag kunnat!
  • Wilmis07
    Jag fick sy 2 inre stygn,bm satte ett extra för säkerhetsskull Jag tycker inte underlivet har förändrats så mycket. Kollade med spegel efter några dagar,syntes inget speciellt,såg ut som innan tycker jag. Fött ett barn på 2960 g.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • NorasMamma

Sprack lite, sen klippte dom mig då jag hade kvar en kant. Blev tre stygn där men läkte rätt fort. De använde sugklocka på mig med då mina krystvärkar inte fungerade som de skulle. Men trots en jobbig förlossning kommer jag att föda vag igen! Fast den här gången får de gärna starta av sig själv! Allt blev igångsatt, fick hinnsvepning, lavemang sen när jag var öppen 4cm tog de hål på hinnorna och gav mig värkdropp. Både jag oh kroppen var slut så tror de var därför krystvärkarna var ofullständiga. Men allt är värt det när man får upp den lilla varma kroppen på bröstet :) Efter förlossningen hade ja sagt att de var en bra förlossning :P men de var ju för att jag fått min bebis. I efterhand har man insett att den inte var så bra :P
  • sagalo

Jag fick väl mest bristningar, men fick sy 10 stygn totalt. Krystningsskedet gick väldigt fort :) Känner förövrigt bara positivt inför ni förlossning och hoppas verkligen att det blir vag förlossning även denna gång! :)

• Me2

Första barnet fick jag bara några yttre skönhets stygn som de kallade det.  Första förlossningen var i sig väldigt jobbig och jag hade väldiga smärtor som ingen kunde förklara var de kom ifrån, fick kateter för jag kände inte att jag behövde kissa och en full urinblåsa hjälper inte direkt till att få ut en bebis. Kommer ihåg att jag kände mig rätt mörbultad i underlivet efteråt. Avslag i någon vecka, kommer inte exakt ihåg, men har inte för mig att det var speciellt länge. Vi väntade ganska länge med sex efter första, mest för att jag var rädd att det skulle göra ont för jag kände mig så mörbultad, tog kanske 1-2månader (?)

Andra barnet blev jag igångsatt med (hela faderullan körde vi) då sprack jag inget alls, inga stygn, kände mig helt normal efteråt. Någon veckas avslag där också. Sex efter runt 3-4v, inga problem.

Andra barnet och förlossningen i sig, var väldigt mycket enklare för mig. Första var ganska chockartad och jag kände mig väldigt lurad och besviken efteråt. Igångsättningen med andra var däremot relativt smärtfri fram till de sista timmarna och tillslut pluppade hon bara ut tillskillnad mot första då avslutningen var två arbetslag (mitt i skiftbyte), en som ligger över min mage och trycker, läkare som står med sugklocka redo i högst hugg och ett gäng BM mellan mina ben...... 

Jag har inte tyckt om apotekets stora bindor, för mig så har de liksom knölat ihop sig i mitten av trosorna som en stor korv.

Knipövningar är jag kass på och har inte gjort många i mitt liv. Har ännu inte haft så stora problem med läckage vi hostningar och sånt, förutom när jag är gravid. Då läcker jag som ett såll !! Borde verkligen ta tag i det och bättra mig.

• winterlong

Sprack en hel del både utvändigt och invändigt med sonen, blödde mycket av det så blev rushad ner på op direkt och fick sy en herrans massa stygn. Hade riktigt ont i flera veckor då jag inte kunde sitta alls, men efter kanske ett halvår började ömheten så gott som försvinna helt. Avslaget var borta efter ca 8 veckor och vi hade sex ytterligare några veckor efter det (vilket trots lite ömhet gick förvånansvärt bra).

I dagsläget måste jag säga att jag till och med tycker de "snyggat till" lite där nere när de sydde :) Jag är nöjdare än vad jag var innan förlossningen både med det estetiska och det funktionella, aldrig haft några läckageproblem heller. Är helt inställd på att föda twinsen vaginalt, bara jag får. Det är ju långt ifrån alla gånger det blir knasigt och alla obekvämligheter med avslag och ömhet glömmer man ganska fort när det väl är över tycker jag. Och när man är i mitt i det så har man ju samtidigt en bebis att ta hand om så man lägger ju mycket av sin fokus på det istället för sina krämpor.

• 30maj

Ja hade avslag några veckor efter och de va så äckligt, usch... Men sen va de problematiskt att göra nr 2 efter.. Blev ordentligt förstoppad då ja inte fick ut nåt - kändes ju som hela "frammen" skulle ramla ut om man tog i. Kommer be om lavemang denna gången!!

• 30maj

Än en gång, hur ska ni göra med vagen i vinter? Åkpåse och overall? Eller täcke? Eller en såndär åkpåseoverall, en sån med armar (sett på hm och kappahl bland annat) och filt?? Hmmm är så grymt osäker hur vi ska göra.... Tips?

Svar på tråden BF januari 2014