Första barnet fick jag bara några yttre skönhets stygn som de kallade det. Första förlossningen var i sig väldigt jobbig och jag hade väldiga smärtor som ingen kunde förklara var de kom ifrån, fick kateter för jag kände inte att jag behövde kissa och en full urinblåsa hjälper inte direkt till att få ut en bebis. Kommer ihåg att jag kände mig rätt mörbultad i underlivet efteråt. Avslag i någon vecka, kommer inte exakt ihåg, men har inte för mig att det var speciellt länge. Vi väntade ganska länge med sex efter första, mest för att jag var rädd att det skulle göra ont för jag kände mig så mörbultad, tog kanske 1-2månader (?)
Andra barnet blev jag igångsatt med (hela faderullan körde vi) då sprack jag inget alls, inga stygn, kände mig helt normal efteråt. Någon veckas avslag där också. Sex efter runt 3-4v, inga problem.
Andra barnet och förlossningen i sig, var väldigt mycket enklare för mig. Första var ganska chockartad och jag kände mig väldigt lurad och besviken efteråt. Igångsättningen med andra var däremot relativt smärtfri fram till de sista timmarna och tillslut pluppade hon bara ut tillskillnad mot första då avslutningen var två arbetslag (mitt i skiftbyte), en som ligger över min mage och trycker, läkare som står med sugklocka redo i högst hugg och ett gäng BM mellan mina ben......
Jag har inte tyckt om apotekets stora bindor, för mig så har de liksom knölat ihop sig i mitten av trosorna som en stor korv.
Knipövningar är jag kass på och har inte gjort många i mitt liv. Har ännu inte haft så stora problem med läckage vi hostningar och sånt, förutom när jag är gravid. Då läcker jag som ett såll !! Borde verkligen ta tag i det och bättra mig.