• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • SB2011
    c4trin skrev 2013-09-21 10:22:50 följande:

Hur tidigt tvättar ni bebisarnas kläder? Vad använder ni för tvättmedel? Har ni sköljmedel?

BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
    Vi fick en hel påse me kläder av min moster som min mormor va så snäll och stod å tvätta och strök(?!) innan hon lämna upp dr till oss! Har inte hjärta att berätta att jag kommer tvätta om allt för hon använde både tvättmedel och sköljmedel som va perfymsatt!

Här hemma använder vi fortfarande perfymfritt tvättmedel, började me de när vi väntade sonen för jag va så doft känslig att jag klara inte av doften av tvättmedel!

Kommer nog börja tvätta upp och fixa efter v30!
  • englasmamma86
    Hur tidigt tvättar ni bebisarnas kläder? Vad använder ni för tvättmedel? Har ni sköljmedel?

Jag fick en stor förpackning neutral flytande tvättmedel i min påse ifrån bm (Capio) den är parfymfri och jag använder inte sköljmedel iom att det var flytande,tvättar allt direkt när jag köpt nått .
  • englasmamma86

Kan oxå tilägga att det finns även parfymfritt/neutral sköljmedel och det kan man givetvis använda till bebisen kläder ,blir dem mjuka. Men har man flytande tvättmedel blir det nästan som tvätt och skölj i ett
  • c4trin
    englasmamma86 skrev 2013-09-21 13:43:14 följande:

Kan oxå tilägga att det finns även parfymfritt/neutral sköljmedel och det kan man givetvis använda till bebisen kläder ,blir dem mjuka. Men har man flytande tvättmedel blir det nästan som tvätt och skölj i ett

Jaha, jag ska köpa parfymfritt nästa gång jag handlar o då kan jag ju ta flytande, tack för tipset! Vill ju gärna ha mjuka kläder!
  • Mymemlan

Idag har vi varit på ikea och i finland. Shoppat födelsedagspresenter, julklappar och lite åt lillebror. Lillebror fick en ny madrass till spjälsängen, handdukar, tvättlappar och ett nytt bäddset från ikea samt 2 paket mamnappar 0-6 månader (4 stycken) från Finland där dom tog 40 kr styck, alltså 20 kr billigare än i sverige med så mkt gulligare motiv! :) 

• M Hedell
    Burberry skrev 2013-09-21 10:46:21 följande:

Hur är det annars i Sverige, ges Calmettevaccin (BCG) till alla nyfödda / bara till riskgrupper / inte alls?

Här i Finland ges det enbart till riskgrupper. Eftersom vi har många utländska anställda så har jag krävt att få våra bebisar vaccinerade. Med tvillingarna var det omständigt få lov till det, krävdes godkännande på förhand av barnläkare mm. Denhär gången gick det smidigt, behövde bara säga åt min BM att vi vill ha bebisen vaccinerad, och så fyllde hon i en blankett och satte ett klistermärke i mitt mödrarådgivningskort så de vet på BB att de skall ge vaccinet. Skönt det enkelt denna gång! (Och nej, jag är inte rädd vaccinet, varken denna eller andra. Tycker fördelarna överväger)

Här ges endast till riskgrupper tror jag, inget man får förfrågan om iaf. Jag fick min vaccination pga mitt vårdarbete när jag påbörjade min utb men det är visst borttaget nu så vi anses nog som lågrisk antar jag.. Det är inget jag har funderat över iaf
  • M Hedell
    c4trin skrev 2013-09-21 08:30:11 följande:

Ja, tror de handlar om tyngden på aortan och/eller att lungorna trycks ihop av trycket o vikten av bebisen. Trist men tur man kan sova o ligga på andra håll :)
    De va de ja hade för mig att det var ja det är en väldig tur!
  • M Hedell

Gör nog det efter v 32 skulle jag tro då jag går hem på hp jag älskar doften av sköljmedel/nytvättat, inte så det stinker men gillar att det doftar rent. Bebiskläder och liknande tvättas dock i parfymfritt tvätt och sköljmedel pga allergirisken. Barnens pappa var väldigt känslig för sånt då han var liten så just med barnen är jag lite försiktig
  • vartjagängår

Uuusch vilken dålig dag! Så ont i fogarna efter 14 dagars konstant jobb så jag kan knappt gå. Drömhuset är till salu men känns som att vi aaaaldrig kommer lyckas spara ihop de där 300tusen till kontantinsatsen. Tillråga på den deppen så har ikea tagit bort spjälsängen vi skulle ha ur sortimentet & det finns inte en enda på blocket i hela sverige.. Livet idag alltså!

• Mymemlan
    vartjagängår skrev 2013-09-21 22:30:40 följande:

Uuusch vilken dålig dag! Så ont i fogarna efter 14 dagars konstant jobb så jag kan knappt gå. Drömhuset är till salu men känns som att vi aaaaldrig kommer lyckas spara ihop de där 300tusen till kontantinsatsen. Tillråga på den deppen så har ikea tagit bort spjälsängen vi skulle ha ur sortimentet & det finns inte en enda på blocket i hela sverige.. Livet idag alltså!

Vilken ville ni ha? Trist :(
Svar på tråden BF januari 2014