• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • M Hedell
    Mymemlan skrev 2013-10-07 08:34:58 följande:
    Socialstyrelsen har gått ut med att om man vaccinerade sig mot svininfluensan 2009 (gäller om man är gravid nu) så behöver man inte ta årets vaccin :)
    Underbart om det är så ju hatar sprutor!
  • Josefine02

Kan inte bestämma mig om vaccinet, lutar åt att jag inte tar det. Litar inte riktigt på allt som står, kolla på svininfluensavaccinet hur det gick. Ångrade nästan att jag tog det..

Eftersom att detta är vårt första barn har jag aldrig legat på bb förut, men jag googlade vad det skulle kosta på det bb vi antagligen kommer att ligga på, där kostade det 200 kr natten inklusive frukost och fika! Det är olika i olika landsting antagligen.

• Mademoiselle

Jag är oerhört kluven inför vaccinet. Jag pratade med min svärmor som är distriktssköterska och hon sa att de rekommenderar alla gravida att vaccinera sig men att hon troligtvis ändå inte hade gjort det om det var hon som var gravid.

• LillFrö

Hej! H&M är den enda kedja som säljer mammakläder av de "vanliga kedjorna" som dessutom har kläder till rimliga priser. Kappahl, Lindex och Polarn&Pyret har alla tre slutat att sälja dessa kläder... Kan däremot tipsa om att utbudet i H&M-butikerna varierar samt att det finns lite annat på nätet än i butikerna,,, men utbudet är ju inte det roligaste. Man blir lätt lite deprimerad när man inser hur man ska behöva se ut... Lycka till!

M Hedell skrev 2013-10-07 11:27:12 följande:
    Underbart om det är så ju hatar sprutor!

• Granatäpple

Asos har fina mammakläder tycker jag + gratis frakt! :)

eriksson i dalsland skrev 2013-10-06 20:39:32 följande:
    Behöver köpa lite mammakläder men vilka affärer säljer det? Hm vet jag. Men har kappahl och Lindex slutat med det? Vart handlar ni?

• martinajulia
    LillFrö skrev 2013-10-07 16:59:16 följande:

Hej! H&M är den enda kedja som säljer mammakläder av de "vanliga kedjorna" som dessutom har kläder till rimliga priser. Kappahl, Lindex och Polarn&Pyret har alla tre slutat att sälja dessa kläder... Kan däremot tipsa om att utbudet i H&M-butikerna varierar samt att det finns lite annat på nätet än i butikerna,,, men utbudet är ju inte det roligaste. Man blir lätt lite deprimerad när man inser hur man ska behöva se ut... Lycka till!

Jag har nästan inte köpt några mammakläder alls, typ ett par leggings, ett par byxor och två tröjor. Köpte en klänning idag med strumpbyxor också. Köpt allt på hm eftersom jag vill komma undan så billigt som möjligt. Man kan alltid piffa med lite accessoarer :) min standardklädsel nu för tiden är annars svarta mammabyxor med en stickad tröja alt en av kedjornas tighta basictröjor. Tycker de framhäver magen snyggt men de stickade är sköna nu när det börjar bli lite kyligare. Bara att gå upp en stl så nu har jag S ist för xs.
  • vartjagängår
    Tokfrans skrev 2013-10-07 00:14:36 följande:
    Någon som har koll på vad de kostar att föda? Ligga på över på bb inklusive sambon osv. 

En hel summa 

Här kostar det 300kr/dygn för pappan & typ 90? har jag gör mig för mamman. Finns fritt med matlådor, mackor & fika att äta hur och när man vill. :)
  • Peak
    Tokfrans skrev 2013-10-07 00:14:36 följande:
    Någon som har koll på vad de kostar att föda? Ligga på över på bb inklusive sambon osv. 
    En hel summa 
    när jag fick sonen för drygt 7 år sedan fick inte min man stanna, de tyckte det var för få platser lediga tror jag ifall det skulle komma in många på natten så han fick åka hem vid 22-tiden. Kändes väldigt ensamt, tycker att man ska få ha sin partner kvar vid första förlossningen iaf. Vi var ju 2 om att få barn!

Läser på deras hemsida nu
    "Vår strävan är att pappa/partner ska kunna erbjudas stanna med den nyblivna mamman och barnet på avdelningen. Ibland då vi har platsbrist kan det dock vara svårt. Anhörig som övernattar på BB betalar 200kr/dygn och i priset ingår frukost och kvällsfika. Pappa/partner och friska syskon till det nyfödda barnet är välkomna till avdelningen."

Men jag vet inte hur vi gör, får väl se, mår jag lika bra och är lika pigg som förra gången så kan vi nog åka hem ganska snabbt! Fick sonen kl 16.11 och kl 19.00 var vi nere och träffade närmaste släktingarna Glad
  • sunshine93

Känner nu mig jättetrygg och har bestämt mig till 100% att det blir karolinska förlossningen för mig.
    Hamnade där förra onsdags då jag hade problem med att andas och känt mindre fosterrörelser men allt var bra med mig och bebisen och idag ringde dom från spec mödravården på karolinska i solna(hamnade ju där förra veckan , man skickas ju dit först sen om det behövs till förlossningen) och frågade om allt gått bra och hur jag mår och om jag känner mig mista rädd eller känner mindre rörelser ska jag komma in.

Jag blev jätteglad och kände mig jättetrygg och kände absolut inte att dom tycker att jag är nojjig eller jobbig som jag ibland upplever att min barnmorskemottagning gör.

Nu vet jag att det är en skillnad på spec mödravården och förlossningen men det var också en annan kvinna som var fullgången vars bebis hjärtljud var lite konstiga så dom skickade henne till förlossningen , men ändå var dom så lugnande och gav henne en sån trygghet att det kändes bra att veta att om något inträffas så gör dom verkligen allt och ser verkligen till att man känner sig  trygg

• Jossehaugen

Jag kollade upp vad det skulle kosta för mig här i Dalarna då det är dags.
    80:- för mig per dygn och 225:- per dygn för min partner. 

Svar på tråden BF januari 2014