• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-16 23:43:34 följande:
    Jag lovade att jag skulle återkomma med en utläggning om vad som definierar en gud när jag var mindre mosig i huvudet. Jag vet inte om det är så mycket bättre nu eftersom vi har en sjukt jobbig period på jobbet nu, men jag gör ett försök.

Först kan vi ju konstatera att det finns en rad olika slags gudar. Dels har vi de ensamma gudarna som vi hittar inom islam, kristendom och modern judendom (judendomen var inte monoteistisk från början). Sedan har vi de polyteistiska religionerna som hinduismen, japansk shintoism, asatron och de grekiska och romerska mytologierna där man har en hel pantheon av gudar.

Ibland anses guden eller gudarna ha skapat världen, men all religion har inte den uppfattningen. Asatrons skapelseberättelse är helt annorlunda på den punkten och jag kan rekommendera en läsning inte minst för underhållningsvärdet.

De ensamma gudarna påstås ju ofta vara allsmäktiga, men det gäller inte de religioner där man har en hela grupper av gudar. Där har gudarna istället olika ansvarsområden och dessa gudarna kan till och med dö (vilket ju i och för sig även kristendomens gud gör när han uppträder som Jesus enligt den kristna tron).

Generellt kan man väl säga att en gud är ett övernaturligt väsen som har övernaturliga krafter. En gud har också en vilja och ett känsloliv och ska aktivt kunna ingripa på något sätt (därför anser jag det fel när en del religiösa påstår att ateister har slumpen som gud, eftersom slumpen saknar dessa egenskaper).

Exakt var gränser går för en gud och andra övernaturliga väsen har jag inte riktigt klart för mig.
    Bibeln, som sägs handla om en ensam gud, pratar om "gudaväsen" som inte är guden utan att riktigt klargöra vad det är. Dessa gudaväsen sägs gilla jordiska tjejer och får barn med dem. Intressant är också att det man i början av Bibeln använder uttrycket Elohim vilket är plural för gudar, samt att guden i Bibelns absoluta inledning säger "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss" -. också plural.

Ibland har ju även naturliga fenomen ansetts vara gudar. Det mest kända exemplet är väl solen. Det är väl ett minne av solgudsdyrkan som man hittar i kristendomens tal om "låt ditt ansikte skina över oss oss", samt tankarna på att det är skadligt att skåda guden. Vulkaner har också ansetts vara gudar och det är ganska tydligt i Bibeln att det är en vulkangud som avses när Israels folk är vid berget Sinai och får stentavlorna. Läs 2 Mosebok 19 och framåt och tänk vulkan, så är den kopplingen väldigt uppenbar.

Hur vet man att Balder, Afrodite,Jehova, Allah, Isis eller Shiva är en gudar, men inte ärkeängeln Mikael eller Satan. Jag har faktiskt inget bra svar på det och skulle gärna höra vad andra har för idéer kring detta.

Jag kan bara svara för islam och andra får tala för sig. Allah swt säger i Koranen ;

In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
    Say: (He) is Allah, the One and Only!
    Allah, the Eternal, Absolute;
    He begetteth not nor is He begotten.
    And there is none like unto Him. (Koranen 112)

(Säg: ”H*n är Allah – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”)

Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-17 03:47:12 följande:

Jag kan bara svara för islam och andra får tala för sig. Allah swt säger i Koranen ;

In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
    And there is none like unto Him. (Koranen 112)

(Säg: ”H*n är Allah – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”)

Vad har detta med diskussionen om hur man definierar gudar att göra?
    Att Muhammed påstod att det bara finns en gud är ingen nyhet, men det ändrar ju inte att även Zeus, Tor, Horus och Kali betraktas som gudar i sina respektive religioner.
  • VojneVojne

Visste du att Hz Muhammed sav va analfabet och står info i Koranen att Han skulle inte ens drömma om vi upptäcker nyligen så som universen expanderar, bing Bang, hur ett embryo blir ett barn osv... Så det Koranen är inte skriven av honom till att börja med, sen det som versen förtydligar säger inte andra religioner utan står enbart i Koranen... Hur vet jag att satan och änglar inte Gud och Gud är Gud för mig är att som versen säger, Gud kan inte vara som nån och ska inte lik nån, ska inte ha mänskliga egenskaper, ska inte vara nåt material... Gud skall kännas i hjärta som man känner kärleken, man ska bli varmt i hjärtat när man tänker hen, det ska va över dig men ändå i dig, Hen ska vara så nära dig så nära som andedräkt, ge dig trygghet, glädje jag ska inte kunna förklara Hen för ska inte finnas nåt ex att ge men ändå man ska Hen genom Hens verk osv...

Jag har inte kunnat se de här lilla sakerna jag tog upp de där entiteter du har räknat upp...

• Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-17 01:48:48 följande:
    1) Du kan väl inte hjäpa någon när du inte tror att den finns?
    2) Detta har du tat fram från saker jag inte har sagt antar jag men du måste väl vara medveten om det du gör för att du ska kalla dig nåt, du kan inte vara "katatist" om du inte vet va det är men du gör lite som de bruka göra? 
    3)4) Fortfarande du gör det för själv vill det, inte för att du vill hjälpa satan eller sympatisera satan och allt eftersom du inte tror på satan  så fortfarande du kan inte vara satanist pga att man inte kan vara något man inte tror på...
     5) För va du inte medveten om det jag berättade (sa du ju) efter att jag har berättat hur det ligger till så det är upp till dig att gå vidare med den infon och bearbeta den eller strunta i det helt i hållet. Tron kommer inte på en dag, islam etablerades i 23 år så kan inte förvänta mig att du ska tro på gud i två dygn.

Om att hamna helvetet så har jag ingen information om det, det där kan bara Allah, jag får inte yttra mig ja eller nej. 
    1. så jag hjälper inte Satan när jag leder människor bort från tron?

2. Jag frågade dig om du håller med om att en "satanist" per definition är någon som tillber Satan, du hävdade att en "satanist" även är någon som gillar Satan men inte tillber honom och de som hjälper satan, men utan att tillbe honom.

3. om det bara är de som tror på Satan som kan vara satanister förstår jag inte varför du hävdade att Crowley var satanist och har skrivit satanisternas bibel??

4. är jag medveten om Gud men inte om Djävulen?? (eftersom jag hamnar i helvetet för att jag inte tror på Allah men inte är satanist trots att jag hjälper Satan eftersom jag inte är "medveten" om honom? )

Personligen vet jag att jag inte hamnar i Helvetet när jag dör, jag är inte det minsta orolig för den saken  
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-17 07:56:52 följande:
    Visste du att Hz Muhammed sav va analfabet och står info i Koranen att Han skulle inte ens drömma om vi upptäcker nyligen så som universen expanderar, bing Bang, hur ett embryo blir ett barn osv... Så det Koranen är inte skriven av honom till att börja med, sen det som versen förtydligar säger inte andra religioner utan står enbart i Koranen... Hur vet jag att satan och änglar inte Gud och Gud är Gud för mig är att som versen säger, Gud kan inte vara som nån och ska inte lik nån, ska inte ha mänskliga egenskaper, ska inte vara nåt material... Gud skall kännas i hjärta som man känner kärleken, man ska bli varmt i hjärtat när man tänker hen, det ska va över dig men ändå i dig, Hen ska vara så nära dig så nära som andedräkt, ge dig trygghet, glädje jag ska inte kunna förklara Hen för ska inte finnas nåt ex att ge men ändå man ska Hen genom Hens verk osv...

Jag har inte kunnat se de här lilla sakerna jag tog upp de där entiteter du har räknat upp...
    1) Jag har inte påstått att Muhammed skrev Koranen, bara att han hittade på den. Att han kunde mycket om dåtidens världsbild och vetenskap är inte alls konstigt, även om han var analfabet. Att vara analfabet betyder inte att man är allmänt okunnig. Jag har i ett muslimskt land arbetat tillsammans med en person som vara analfabet men talade fyra språk. Forskning visar också att analfabeter generellt sätt har bättre minne än läskunniga.

2) Koranens påstådda vetenskapliga rön är antingen sådant som redan var känt sedan flera hundra år eller sådant som måste tolkas verkligt generöst för att ses som betydelsefulla vetenskapliga påståenden. Man kan ju också fråga sig varför den där guden är så förbolt elak att hen inte informerar om mer jordnära vetenskap som hade kunnat rädda liv och förbättra livet för människor långt innan vetenskapen gjorde dessa rön halvtannat årtusende senare.

3) Menar du att Mars, Freja, Anubis, Durga och Athena inte är gudar? I så fall betyder ju det att de mycket väl kan finnas, eftersom Koranen bara uttalar sig om andra gudars existent, eller hur?
  • VojneVojne

Jobbat inatt kommer åter efter dagens sömn avklarat... Redan skrivit fel på andra tråden av misstag :)))

• dirpower
    Selfish Geene skrev 2013-05-16 21:21:06 följande:
    1. Varför har du inte sålt alla dina ägodelar och gett pengarna till de fattiga ännu?
    1b. När planerar du att ge allt du äger till de fattiga?

2. Jag hade en följdfråga till de som tror att domedagen följs av ett 1000(?) år långt krig mellan Jesusu och Anti-krist, men om du inte tror att kriget kommer inträffa får jag helt enkelt fråga någon annan. Tack ändå! 
    1. Jag har absolut inte kommit lika långt som Jesus vad gäller tro. Det är inte många som har en sådan stark övertygelse från dag ett men jag hoppas att den kommer.
    1b. Jag har inga planer på det i dagsläget. Hur kommer det sig att du är så nyfiken på mig? Det är inte mig man ska tillbe.

2. Okej. Det kriget har jag inte läst om i bibeln ännu. Du får gärna berätta vart det står. 
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-17 01:54:42 följande:
    Han frågade inte bevis utan grund, för mig är Koranen tillräkligt bevis, den som inte tror på det får ta den som det är. Jag kan inte trolla fram annat bevis. Vill man inte ta som det är så får man strunta i informationen och går vidare till andra intresanta frågor...

VojneVojne skrev 2013-05-17 03:47:12 följande:
    Jag kan bara svara för islam och andra får tala för sig. Allah swt säger i Koranen ;In the name of God, Most Gracious, Most Merciful

And there is none like unto Him. (Koranen 112)(Säg: ?H*n är Allah ? En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid

Honom.?)

Jag ber om ursäkt!

Jag är så van att människor (i regel ateister) använder "bevis" som grund för att tro på saker att orden nästan är synonyma för mig
  • Selfish Geene
    dirpower skrev 2013-05-17 13:51:43 följande:
    1. Jag har absolut inte kommit lika långt som Jesus vad gäller tro. Det är inte många som har en sådan stark övertygelse från dag ett men jag hoppas att den kommer.

1b. Jag har inga planer på det i dagsläget. Hur kommer det sig att du är så nyfiken på mig? Det är inte mig man ska tillbe.

2. Okej. Det kriget har jag inte läst om i bibeln ännu. Du får gärna berätta vart det står. 

Varför tror du inte på passagen i bibeln där Jesus säger att du ska sälja dina tillgångar och ge pengarna till de fattiga??

Det borde väl vara delen som är LÄTTAST att tro på?
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-17 01:48:48 följande:
    1) Du kan väl inte hjäpa någon när du inte tror att den finns?

2) Detta har du tat fram från saker jag inte har sagt antar jag men du måste väl vara medveten om det du gör för att du ska kalla dig nåt, du kan inte vara "katatist" om du inte vet va det är men du gör lite som de bruka göra? 

3)4) Fortfarande du gör det för själv vill det, inte för att du vill hjälpa satan eller sympatisera satan och allt eftersom du inte tror på satan  så fortfarande du kan inte vara satanist pga att man inte kan vara något man inte tror på...

5) För va du inte medveten om det jag berättade (sa du ju) efter att jag har berättat hur det ligger till så det är upp till dig att gå vidare med den infon och bearbeta den eller strunta i det helt i hållet. Tron kommer inte på en dag, islam etablerades i 23 år så kan inte förvänta mig att du ska tro på gud i två dygn.

Om att hamna helvetet så har jag ingen information om det, det där kan bara Allah, jag får inte yttra mig ja eller nej. 

Så då är varken jag eller Crowley satanister?

Ska du eller jag berätta det för satanisterna som (enligt dig) använder hans bok som "bibel"?
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?