Rikard skrev 2013-05-17 08:15:19 följande:
1) Jag har inte påstått att Muhammed skrev Koranen, bara att han hittade på den. Att han kunde mycket om dåtidens världsbild och vetenskap är inte alls konstigt, även om han var analfabet. Att vara analfabet betyder inte att man är allmänt okunnig. Jag har i ett muslimskt land arbetat tillsammans med en person som vara analfabet men talade fyra språk. Forskning visar också att analfabeter generellt sätt har bättre minne än läskunniga.
2) Koranens påstådda vetenskapliga rön är antingen sådant som redan var känt sedan flera hundra år eller sådant som måste tolkas verkligt generöst för att ses som betydelsefulla vetenskapliga påståenden. Man kan ju också fråga sig varför den där guden är så förbolt elak att hen inte informerar om mer jordnära vetenskap som hade kunnat rädda liv och förbättra livet för människor långt innan vetenskapen gjorde dessa rön halvtannat årtusende senare.
3) Menar du att Mars, Freja, Anubis, Durga och Athena inte är gudar? I så fall betyder ju det att de mycket väl kan finnas, eftersom Koranen bara uttalar sig om andra gudars existent, eller hur?
1) Du sa i nån inlägg att Hz Muhammed sav har påstått att det finns bara en Gud som svar för min Koran citat, hur skulle jag tolka det annars tycker du? Vi pratar inte om språkfärdigheter, 1400 år sen en som bor i öken, har ingen tillgång till nån bibliotek, skola eller nåt info källa hur skulle få all dessa avancerade information i fråga. Att vara analfabet betyder inte att man är lågbegåvad men dagens teknik du kan få info på nåt sätt ändå, så va det inte 1400 år sen i arabiskas öken.
2) Att expansion av universum är ganska ny rön, den tiden skulle aldrig i hela värden skulle veta va är universum får nåt t.ex.
"And it is We Who have built the Universe, and behold, We are steadily
expanding it." Koranen 51:47 ingen tolkning direkt översättning!
3) Nej de är inte gud, det finns bara en Gud och Allah swt är den. Själv klart folk har haft olika gudstro, det fanns folk som trodde att kossor va gud så Koranen uttalar för de som har haft sina idoler och fantasi gudar att de har fel och visar den rätta.