• Rakad Apa

Hur lagar ni köttfärssås?

Finns ju många varianter av köttfärssås, så jag är  lite nyfiken på vad folket på FL har för ingridienser i sina varianter.

Själv använder jag:

Köttfärs Matlagningsgrädde lök Kalv fond Tomatpuré Krossade tomater Salt och peppar Så, hur gör ni?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • assiicamill

En sjukt god variant med älgfärs

Älgfärs
    Grädde
    Lök
    Vitlök
    Timjan
    Crème freiche
    Dijon senap
    Med färsk pasta

Barnens favvis med messmör, kantareller

Blandfärs
    Gul lök
    Crème freiche
    Messmör
    Kantareller
    Lite soja
    Med skruv pasta

• GummiGutta

Bryner gul lök och nötfärs, ca en normalstor finhackad lök till 500 g färs. Tillsätter krossade tomater, helst Polpa, ca en burk per halvkilo färs, tomatpure, oxfond, soya, riven vitlök (har ingen press), några stänk tabasco och sen får det koka en stund. Saltar och pepprar på slutet.

• Anonym (B)

Jag gör olika efter humör. Antingen köttfärs, köttbuljong, krossade tomater, chilisås, peppar ev salt eller "stekt köttfärs i brunsås" som serveras med lingon = snabbvarianten på köttbullar, sås och lingon En tredje variant är den första plus riven morot, palsternacka och rotselleri. Den tredje varianten är min favvis, men lite omständigare.

• Anonym (Frida)

Med köttfärssås trodde jag man menade bolognese, alltså den klassiska italienska köttfärssåsen som man äter med pasta. Men flera i tråden har ju presenterat en köttfärssås som inte innehåller någon typ av tomat... alls! Det är väl inte köttfärssås eller? Eller jo, jag fattar att det är en typ av köttfärs-sås, men köttfärssås är det inte! 

• assiicamill

De är väl en köttfärssås, mina köttfärsåser utan tomat heter båda två i kokböckerna något med köttfärssås! De är väl bara lite nyare och roligare varianter på den riktiga köttfärsåsen med tomat som förmodligen är sen ursprungliga! Tänkte mest att alla skriver ju samma sak så jag drog till med två specialare som är gudomliga! De enda som saknas är ju bara en liten tomat burk liksom :p

• Anonym (simplex)

Eftersom köttfärsen i affären är lite tråkig brukar jag köra lövbiff av oxinnanlår i mixern med en kniv - fint hackad färs med gott om smak

purjolök eller salladslök(spring onion) - vitlök är så 80-tal Kräks

krossade tomater - vill ha lite tomatbitar i såsen

salt o peppar efter smak

• catwinter
    catwinter skrev 2013-05-24 00:43:31 följande:
    Steker köttfärs och lök ihop.

Häller på tomatpure, vatten och lite mjölk.

Kryddar.

That's it. :)

Ibland har jag i färska tomater också.
    Ja och så lite soja också. Det måste man ha. :)
  • gbgumman

Ekologisk köttfärs
    Tomatsås
    Kryddor.

• Körsbär

Nötfärs
    Lök
    Champinjoner
    Krossad tomat
    Rött vin
    1 kanelstång
    Köttbuljong
    Paprika pulver
    Svartpeppar
    Färsk basilika

• litengunnarolle

Steker lök och köttfärs som jag sedan reder av med mjöl och vatten. Sedan i med ketchup och kryddor och ibland en klick creme fraiche. Ingen fin köttfärssås direkt men det är så pappa alltid gjort den och jag tycker att den är godast. 

Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?