• Rakad Apa

Hur lagar ni köttfärssås?

Finns ju många varianter av köttfärssås, så jag är  lite nyfiken på vad folket på FL har för ingridienser i sina varianter.

Själv använder jag:

Köttfärs Matlagningsgrädde lök Kalv fond Tomatpuré Krossade tomater Salt och peppar Så, hur gör ni?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • Zargenta

Köttfärs lök vitlök salt peppar italiensk salladskrydda spiskummin ketchup tomatkross tomatpure ev majs och/eller champinjoner. Haft morot i någon enstaka gång!

• Vitblomma

Jag använder nötfärs,lök, champinjoner,krossade tomater, kidneybönor,majs och en burk paprika/chili crème fraîche. Steker lök och köttfärs med salt och peppar, sen i med tomat och kidneybönorna och sist i med crème fraîche och majs. Låt puttra en liten stund sen är det klart och supergott!:)

• Sagolina

Blandfärs, riven morot, gullök, vitlök, konserverad tomat (alltså hela, godast smak tycker vi), tomatpuré, röda linser,(grönsaksbuljong) , chili, cayenne, örter (oregano/timjam/basilika).
    Kokar nästan alltid en stor sats och fryser in, blir godare om det får puttra på länge. Igår blev det 2,5liter sås som fick puttra på i två timmar:) Nu är frysen full med färdig sås när det behövs snabb mat! 

• Vila

Köttfärs
    Gul lök
    Vitlök
    Krossade tomater
    Vitlök
    Tomatpuree
    Rivna morötter
    Buljong
    Salt och peppar
    Ibland har jag i färska tomater också om vi har det hemma, riven palsternacka, paprika går i ibland också.

Jag brukar vilja ha så mycket grönsaker som möjligt för att hålla nere köttkonsumtionen i all matlagning.

Bryn lök och köttfärs, ev bryn morötter och andra grönsaker, inte tomaterna. Ha i allt i en stor gryta och låta puttra i minst en timme. Det behövs ganska mycket vätska till köttfärssås om man kokar länge så i med mycket krossade tomater. Späd ev med vatten.

Vi brukar alltid göra en stor sats och frysa in. Brukar ofta bli minst fem familjemiddagar plus några lunchmatlådor.

• Jackson

Standard:

Blandfärs
    Lök
    Champinjoner
    Paprika
    Tomatpuré
    Ketchup
    Krossade tomater
    Vitlök
    Salt & Peppar
    Oregano
    Basilika
    Köttbuljong

Tillägg ibland:

Fetaost
    Morötter
    Bacon
    Majs
    Vita bönor 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • BeanBag

Älgfärs
    salt
    peppar
    färska champinjoner
    finrivna morötter
    röda linser
    Solovitlök
    Dolmio pastasås extra vitlök
    basilika
    Sambal Oelek

Har aldrig i mejeriprodukter, det gillar jag inte

• Lowika

Puh!
    Läst igenom allt (kanske lite slarvigt) och konstaterat att den köttfärssåsen jag stötte på för ett par år sedan tydligen är mycket ovanlig. Tack och lov.

Själv gör jag den på färs, gul lök, vitlök, tomatpure, krossade tomater, fond/buljong, salt, peppar och oregano. Som grund. Sen beror det på vad som finns hemma om det slinker i rivna morötter, champinioner, rödvin.

Mejeriprodukter kommer inte i närheten av min köttfärssås. Då blir det någon annan rätt. Inte köttfärssås. Typ "färsstrognanoff" eller nåt.

Ketchup har jag på, på tallriken :D men INTE i grytan.

Well till den köttfärssåsen jag stötte på för några år sedan. Enda "tomat"-ingrediensen var ketchup. Ohyggliga mängder ketchup. Så det blev sås.  :-/

• Miss Blue

Nötfärs, vitlök, gul lök, oxbuljong, tomatpuré, passerade tomater eller plommontomater, basilika,oregano, s&p.Vatten.  Får puttra länge, minst 1 timma. Strör parmesan ovanpå.

Inga mejeriprodukter alls.

• Guldblomman

Köttfärs

Gul lök

Röd paprika

Salt, peppar

Soja

Passerade tomater

Vitlök (ibland)

Grädde

Ibland har jag i paprika chili crèmefresh med.

Till det är färsk vitkål kanon gott!

• Mansing
    stinajonasson skrev 2013-05-23 23:54:05 följande:
    Lök, köttfärs, rivna morötter, krossad tomat, chilisås, kalvfond, vitlöksklyftor, salt
    Nästan samma:

Lök, vitlök, nötfärs, rivna morötter, riven palsternacka eller rotselleri, hela konserverade körsbärstomater, chilisås eller tomatpuré, grönsaksbuljong, timjan, peppar och en aning rödvin om det finns hemma.
Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?