• Rakad Apa

Hur lagar ni köttfärssås?

Finns ju många varianter av köttfärssås, så jag är  lite nyfiken på vad folket på FL har för ingridienser i sina varianter.

Själv använder jag:

Köttfärs Matlagningsgrädde lök Kalv fond Tomatpuré Krossade tomater Salt och peppar Så, hur gör ni?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • Mansing
    Lowika skrev 2013-05-24 10:20:11 följande:
    Puh!
    Läst igenom allt (kanske lite slarvigt) och konstaterat att den köttfärssåsen jag stötte på för ett par år sedan tydligen är mycket ovanlig. Tack och lov.

Själv gör jag den på färs, gul lök, vitlök, tomatpure, krossade tomater, fond/buljong, salt, peppar och oregano. Som grund. Sen beror det på vad som finns hemma om det slinker i rivna morötter, champinioner, rödvin.

Mejeriprodukter kommer inte i närheten av min köttfärssås. Då blir det någon annan rätt. Inte köttfärssås. Typ "färsstrognanoff" eller nåt.

Ketchup har jag på, på tallriken :D men INTE i grytan.

Well till den köttfärssåsen jag stötte på för några år sedan. Enda "tomat"-ingrediensen var ketchup. Ohyggliga mängder ketchup. Så det blev sås.  :-/
    Låter som min kära mors "köttfärssås" Den består endast av:
    smält smör & vetemjöl (som får redas på botten) och några msk ketchup som bas, sedan blandar hon ner köttfärs, lök, salt, peppar och oregano. Klart! (Det jävligaste är att dottern alltid föredrar hennes köttfärssås framför min....)
  • Pimpinellan

Nötfärs,lök,lite wookgrönsaker,mellangrädde,vetemjöl,salt,svartpeppar,vitlök,sambal,viltfond
    Absolut inte tomat i nån form-avskyr!

Men det är jättesällan jag gör köttfärssås,det är ingen favorit. Gör hellre köttfärslimpa eller pannbiffar.

• shelbyeleanore

Köttfärs, mjölk eller grädde, ketchup, vitlöksklyftor och kryddor..
    Lök har jag aldrig hemma då den hinner bli gammal innan jag hinner använda den.. :) 

• Anonym (nejj)
    dennis02 skrev 2013-05-24 00:02:08 följande:
    Passerade tomater är när de är delade i två delar..

Nä, det är det inte. Passerade tomater är finmalda tomater. Krossade tomater är just krossade tomater.
  • Sorbus

Att passera är att få bort klumpar genom att pressa maten genom en sil (eller silduk eller såll). Man kan passera tex en sås eller bär (görs ofta för att få bort kärnor och skal)

Använder man krossade tomater får man med tomatbitar, använder man passerade tomater är det som en tjock med jämn sås.

www.spisa.nu/4.11736/varufakta/krossade-tomater/

• kattm

Jag finhackar gul lök och vitlök och fräser på låg värme. På hög värme steker jag nötfärs, och ser till att den blir finfördelad (inga klumpar, det tycker ingen av oss om). Kryddar nötfärsen med salt och svartpeppar. Sedan varierar det lite. Krossad tomat har vi nästan alltid, och ofta överblivna färska tomater, men ibland hela tomater på burk. Rivna morötter brukar vi också ha i. Om vi har rödvin över får det koka ihop med löken innan vi tillsätter annat. Jag kryddar med salt, svartpeppar, oregano, basilika, ibland timjan. Ibland kycklingbuljong istället för salt. Jag smakar av med balsamvinäger, honung, tomatpuré, ketchup och liknande ingredienser tills det har fått den smak jag vill ha, och brukar få stå och puttra ett tag.

Men nästa gång måste jag nog experimentera lite mer efter alla tips i den här tråden.

• Birgitta2

Köttfärs
    gul lök
    vitlök
    krossade tomater
    kalvfond
    1,5 dl rödvin
    vatten
    salt
    peppar
    en nypa socker

så får det puttra i minst en timme.

Och lite redning på slutet.

• duntoss

jag glömde att min sås är olika beroende på om jag har hemma.

Standar är

köttfärs- vilt, nöt el fläsk
    Lök- gul eller röd eller har jag inte det klipper jag gräslök       
    Tomater- färska, krossade eller flytande
    tomatpuré  
    Buljong oftast är det egen pga salthalten i de köpta men annars är det på flaska sällan på kub  
    Timjan, oregano, basilika, svartpeppar, eventuellt salt

Detta tillägger jag om jag har o jag känner till, sist blev det som i tidigare inlägg glömde att jag brukar ha variation

Rivna morötter
    Paprika
    Majs
    vitlök
    Färsk persilja i stället för Basilika
    turkisk yoghurt
    en skvätt vitt vin beroende på vilket kött så kan jag ta rödvin

• fortsätt paddla

Köttfärs, lök, vitlök, krossad tomat, kryddor, ev riven morot.
    Eller
    Köttfärs,lök,vitlök,krossad tomat,färsk basilika, balsamvinäger, soltorkad tomat, färska champ, andra kryddor,

Allt beror på tid och vad som finns hemma.

• Prudie

Jag är född och uppväxt i Bologna, och så gör jag:
    Selleri, lök och morot, finhackade, svettas i olivolja och smör.
    Sen bryner jag köttfärsen, lägger till en grönsaksbuljongtärning, tomatpuré, och ett glass mjölk (ibland också rött vin om jag har en öppen flaska hemma).
    Mellan värme tills mjölken absorberas av köttfärsen.
    Sedan täcker allt med varmt vatten och säker värmen, och låter puttra i 2-3 timmar tills vattnet har sjudit bort. 

Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?