• Rakad Apa

Hur lagar ni köttfärssås?

Finns ju många varianter av köttfärssås, så jag är  lite nyfiken på vad folket på FL har för ingridienser i sina varianter.

Själv använder jag:

Köttfärs Matlagningsgrädde lök Kalv fond Tomatpuré Krossade tomater Salt och peppar Så, hur gör ni?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • Aniiee

Någon som testat att laga köttfärssås i lergryta? Tror ni det skulle funka? Jag har en lergryta som bara står och står (ärvd för 8 år den och aldrig använt den....)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • A82

Färs, lök, passerade tomater, färska tomater, paprika, champinjoner och svartpeppar, vatten.
    Har på fetaost vid uppläggning

• KimPossible
    Rakad Apa skrev 2013-05-24 00:16:49 följande:
    Varför inte?
    Jag tycker inte det blir gott. Glad Ketchup äter jag nästan aldrig, möjligen till varmkorv eller stuvade makaroner nån sällsynt gång. Creme fraiche eller mjölk i köttfärssås tycker jag inte smakar som köttfärssås, och med grädde blir det för stabbigt. 

Fast ett ex gjorde en gång en köttfärssås med grädde som faktiskt var god. Det var bara nötfärs och mycket vitlök, sen hela (burk)champinjoner, grädde och något mer, men när jag testade att göra den själv blev det inte alls lika gott. Den kanske var god enbart pga att jag var nykär?  
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Nockan
    Aniiee skrev 2013-05-24 00:30:56 följande:
    Någon som testat att laga köttfärssås i lergryta? Tror ni det skulle funka? Jag har en lergryta som bara står och står (ärvd för 8 år den och aldrig använt den....)
    Nja.. Vet inte? Lergryta är ju tillför att tillaga mat i ugn? Du har ju inte samma koll och möjlighet att röra om i den? Men testa annars att göra köttfärslimpa eller liknande?

Föredrar att göra köttfärssås i gjutjärnsgryta.

Reflecting on all of my mistakes I thought I found the road to somewhere..
  • catwinter

Steker köttfärs och lök ihop.

Häller på tomatpure, vatten och lite mjölk.

Kryddar.

That's it. :)

Ibland har jag i färska tomater också.

• metin

Till ett kg köttfärs 1kg nötfärs 2 rivna morötter ( ger lite sötma ) 3 medelstora vitlöksklyftor finhackade 2 medelstora lökar finhackade En skvätt worchester sås ( ursäkta stavningen! ) Tomatpure En burk krossad tomat En kub kalvbuljong ( de där gelébuljongen som finns) Salt, peppar, lite paprika Ibland kör jag med lite grädde i också, men inte alltid. Fräser köttfärs, lök och vitlök först tills nästan all vätska är borta. Tillsätter worchester såsen, kryddorna & morötterna. Gör ett hål i mitten och trycker ut ca 4 cm tomatpure som får Fräsa en stund och rör ihop allt. Tillsätter sist tomaterna och buljongen. Låter allt puttra en lång stund, brukar öka tomaterna om jag vill ha den såsigare, och ha i en skvätt grädde sista minuterna.

• JennieAnderson
    Blandfärs gul lök vitlök krossade tomater liten skvätt ketchup salt/peppar/grillkrydda har jag grädde hemma så en skvätt av det

bryner färs och lök, tills all vätska är borta, i med vitlök och krossade tomater (finns ju i massor av smaker), krydda efter behag
    och sen får allt puttra tills pastan är färdig, (olika lång tid)

• LillGris
    Aniiee skrev 2013-05-24 00:30:56 följande:

Det går alldeles utmärkt! Använd lergrytan! Den är fantastisk, man kan baka bröd, göra grytor, lasagne, alt möjligt gott i den.

Men gör du köttfärssås i lergrytan kommer det inte smaka exakt lika som när du gör den i panna, men gött blir det
  • Waldo

Måndagsversionen, alltså om jag inte har tid att stå vid spisen så länge blir det en något förenklad version

Blandfärs
    Lök
    Krossad tomat (helst klyftad hel tomat på burk)
    Kalvfond
    (Har jag en skvätt rödvin i kylen tar jag det, annars hoppar jag över det,)
    Oregano
    Socker (lite för att bryta tomaterna)
    Salt
    Peppar

Sjuder 30 min

Långversionen är med alla ovan ingr plus:
    Bacon
    morot
    Selleri
    En knivsudd kanel

Sedan får det sjuda på i 1-1,5 timme

Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?