• Rakad Apa

Hur lagar ni köttfärssås?

Finns ju många varianter av köttfärssås, så jag är  lite nyfiken på vad folket på FL har för ingridienser i sina varianter.

Själv använder jag:

Köttfärs Matlagningsgrädde lök Kalv fond Tomatpuré Krossade tomater Salt och peppar Så, hur gör ni?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • maggank

Relativt lite köttfärs och istället en massa lök, paprika och morot, passerade tomater, vitlök, salt, peppar, matlagningsgrädde. Världens godaste köttfärssås.

• Rakad Apa
    Fröken Vargh skrev 2013-05-24 00:09:53 följande:
    En sats brukar här innehålla:

*500-600g nötfärs
    *1-2 burkar hela tomater
    *en stor sked tomatpuré
    *1-2 dl röt vin
    *oxfond
    *1 gul lök
    *5-7 vitlöksklyftor
    *lagerblad, lite salt + svartpeppar

Färsen och löken steks för sig, lägg sedan i gjutjärnsgryts och får puttra 2-3 h

Då 30 min återstår slängs ofta i
    *skivade, förstekta champinjoner
    *svarta oliver
    *Färsk basilika

Shit, 2-3 timmar är ju skitlång tid! Själv låter jag det bara puttra i 30 min ca Skäms
    KimPossible skrev 2013-05-24 00:10:16 följande:
    Never, ever ketchup eller grädde/mjölk/creme fraiche! 

Varför inte?
  • Fröken Vargh
    Rakad Apa skrev 2013-05-24 00:16:49 följande:
    Shit, 2-3 timmar är ju skitlång tid! Själv låter jag det bara puttra i 30 min ca Skäms
    Det blir gott, som en gryta som får puttra länge Tungan ute vi käkar sent så brukar slänga på det vid 16 så gör den sig själv.
  • Mowsi

Köttfärs, lök, tomat, grädde,tomatpure, gränsaksbuljong, vitlök, peppar, chilikrydda och basilika och paprikakrydda(ibland lite rödvin eller glögg,kommer ingen smak från glöggen iaf)

• PerG
    Nötfärs Lök (mycket) Vitlök Finkrossade tomater (gillar Muttis eller Delizies) Kryddor (basilika, oregano, worchestershire, m.m.) Kalvfond eller annan buljong... Tomatpuré Svamp (ibland) Bacon (ibland)
    Låt koka länge!

Färdigt! ;) 
  • Aniiee

Håller med om ketchupen. Den kommer inte i närheten av min köttfärssås, det blir så inih'vete sött.... och smakar plast (och, ja, jag vet, det finns säkert jättegod ketchup därute, utan socker och plast och grejer.... det passar på korven och hamburgaren, men inte i köttfärssåsen..... =))

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lindsey Egot the only one

Vi har nötfärs, gullök, vitlök, krossade tomater, ketchup, sweet thai chili sauce, grädde, färska tomater, soltorkade tomater, tärnad fetaost, oregano, basilika, salt, paprikapulver och peppar.

• Lindsey Egot the only one

Ibland champinjoner också.

• Emelie 1987
    Rakad Apa skrev 2013-05-24 00:13:25 följande:
    Blir det inte mysko smak med kokosmjölk? Det brukar jag ha till thaigrytor och sånt
    Jag känner faktiskt knappt av smaken från kokosmjölken. Det kan ju också bero på att jag har i väldigt lite. 
    En man, två barn, tre älsklingar
  • Rakad Apa
    Fröken Vargh skrev 2013-05-24 00:20:16 följande:
    Det blir gott, som en gryta som får puttra länge Tungan ute vi käkar sent så brukar slänga på det vid 16 så gör den sig själv.
    Okej, jag lagar oftast middag direkt efter jobbet så jag skulle nog dö av hunger om jag skulle vara tvungen att vänta i 3 timmar, hehe.
Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?