• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Ponzi
    J1983 skrev 2013-06-01 21:18:28 följande:

Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Jag arbetar med att utreda om barn o unga som far illa. När jag är hemma blir inget gjort om inte något väldigt akut sker. Det vore ju rätt underligt om jag skulle strunta i mina egna barn när de är sjuka för att omhänderta andras. Hur skulle jag plötsligt inte kunna anses kompetent för mitt arbete för att jag sköter om mina barn?
    Klart man inte struntar i sina egna barn. det vore ju totalt omänskligt.

Men det jag menade i samband till detta ämne i denna tråd är att VAB skadar jobbet, indirekt individen som ständigt är borta från jobbet. främst om det  är i småföretag som beskrivs i denna tråd.

Men du vabbar ju inte om du jobbar hemifrån... och om du gör så så begår du lagbrott om du är hemma och får VAB-penning, medan du gör jobb. fast givetvis sker något akut och man svarar i telefon är nog i regel inte princip samma sak. beror på hur hårt man ska hålla på paragraferna.

Kompetens anser man baserar på om du inte fullföljt dina arbetsuppgifter. men som jag gissar så beskriver du tjänsten som en tjänst på socialen. Inom den sektorn hittar du snabbt och tydligt personer som glider och håller sig undan jobb i och med VAB, sjukskrivningar etc då är detta ett ämne du borde vara väldigt bekant med. även om du jobbar med barn och ungdom.

• JanaLiiN

Jösses, finns det sådana här arbetsgivare på riktigt? Följ lagen, människa. Jag är ytterst tacksam för att min chef förstår att min familj naturligtvis går före arbetet medan barnen är små. Det borde vara självklart för alla. TS, tycker du att din anställde ska lämna sina barn ensamma hemma när de är sjuka? Ska hon låta bli att bli gravid för att det inte passar dig? Hon har väl knappast själv bestämt tt det är tvillingar? Hoppas hon SLIPPER komma tillbaka till ditt företag.

• J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 22:06:05 följande:
    Klart man inte struntar i sina egna barn. det vore ju totalt omänskligt. Men det jag menade i samband till detta ämne i denna tråd är att VAB skadar jobbet, indirekt individen som ständigt är borta från jobbet. främst om det  är i småföretag som beskrivs i denna tråd. Men du vabbar ju inte om du jobbar hemifrån... och om du gör så så begår du lagbrott om du är hemma och får VAB-penning, medan du gör jobb. fast givetvis sker något akut och man svarar i telefon är nog i regel inte princip samma sak. beror på hur hårt man ska hålla på paragraferna. Kompetens anser man baserar på om du inte fullföljt dina arbetsuppgifter. men som jag gissar så beskriver du tjänsten som en tjänst på socialen. Inom den sektorn hittar du snabbt och tydligt personer som glider och håller sig undan jobb i och med VAB, sjukskrivningar etc då är detta ett ämne du borde vara väldigt bekant med. även om du jobbar med barn och ungdom.

Jag menade att om något akut sker så gör någon annat nåt i mins ärenden men bara då. Jag kan inte göra mycket hemifrån, kommer inte åt några datasystem förutom mailen. Förstår inte vad du menar med det sista? Jag är den dom vabbat mest på mitt jobb och jag gör det för att mina barn är sjuka. Jag tjänar inget på att vabba, jag förlorar pengar och är alltid stressad på jobbet gör att jag ligger efter.
  • Anonym (usel arb.givare)
    JanaLiiN skrev 2013-06-01 22:10:08 följande:
    Jösses, finns det sådana här arbetsgivare på riktigt? Följ lagen, människa. Jag är ytterst tacksam för att min chef förstår att min familj naturligtvis går före arbetet medan barnen är små. Det borde vara självklart för alla. TS, tycker du att din anställde ska lämna sina barn ensamma hemma när de är sjuka? Ska hon låta bli att bli gravid för att det inte passar dig? Hon har väl knappast själv bestämt tt det är tvillingar? Hoppas hon SLIPPER komma tillbaka till ditt företag.

• LinneaJosie
    JanaLiiN skrev 2013-06-01 22:10:08 följande:

Man kan ju dela på vab och föräldraledighet också.
  • Anonym (Ung Vikarie)

Jag när jag vikarierade i 3 år heltid på samma företag pga mamma ledigheter, vabb, 75%'s tjänster så klagades det en hel del på mig om jag var sjuk det skedde sammanlagt 7 jobb dagar på dessa år varav en gång låg jag hemma i 41 graders feber och njurbäcken inflammation. Det klagades även högljutt när jag kom tillbaka 13:10 efter lunch (kolleger gick 12 på lunch och sitter till 12:40 till 13:00) Då har jag åkt 12:30 hunnit äta och hämtat massa saker på stan till verksamheten och får spydiga kommentarer om lång lunch.

INGEN sa något om att ena tjejen som var mamma ledig 14 månader kom tillbaka gravid i månad 4 och jobbade 75% och vabbade ofta och många bollade hennes uppgifter.

Det finns fler av oss som jobbar och står i (jobbade 7-17 med växel telefon hela den tiden) samt alla andra uppgifter, vi är knappt vatten värda, gör vi fel får vi det kastat i ansiktet medan dessa ordinarie är helgon som vi vadderar, blev smått less när de inte ens sa hejdå ordentligt efter den tiden då vi ändå vart kompisar på jobbet för när jag lärde upp ordinarie så skulle vi tala med henne oavbrutet så hon inte ens tog telefonen förens sista dagen och skyllde på att jag inte gett henne någon telefon lista (hon fick 3).

Varför är det så egentligen, de som inte vill jobba får jobb så länge de kan snacka och vara bästa polare med alla medan vi andra verkar vara ett nödvändigt ont som duger till semester vik för att de inte orkar lära upp någon ny just nu.

• cilaz

"Arbetsgivarens ansvar" har jag läst i många inlägg här nu. Mycket är arbetsgivarens ansvar. Men det finns en gräns. Ett företag ska inte behöva gå i konkurs för att nån inte kan hålla snippan i styr mer än två månader. Om hon inte klarar av att jobba när hon har ett barn, som hon redan märkt kräver mycket förälder och hon vet att pappan inte ställer upp på att ta ledigt, då skaffar man väl inte ett till barn? Eller två?

Hon kunde lika gärna säga upp sig och leva på soc, hon är lika mycket parasit där!

• cilaz

Ska hon vara hemma 90% av livet kan hon väl lika gärna bli hemmafru istället?

För vad jag förstått så är hon inte bara hemma när ungen är sjuk utan suger ut så mycket ledighet hon bara kan ur företaget.

• Anonym (FD)
    Anonym (Företagare) skrev 2013-05-31 09:29:56 följande:
    Jag är medlem i svenskt näringsliv och ska fråga juristen i mitt område om råd men han är på semester den här och nästa vecka. Arbetsbrist kan jag inte hävda eftersom jag måste ta in vikarie bara för att täcka upp för henne.

Anställ en ny person medan hon är borta.

När hon kommer tillbaka kan det bli en fråga om övertalighet.

Som småföretagare har man rätt till två undantag från turordnignsreglerna i LAS.

Tjej 1 går redan före Tjej 2. Du undantar därför Anställd 3 och den nyanställda:  Anställd 4.

Du måste få företaget att fungera annars drabbas fler än bara du själv. Dina andra anställda också, till exempel.        
Svar på tråden Anställd som alltid är borta