• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Vaniljsemlan

Jag har läst inlägget och hela tråden. Jag funderar på varför man skulle som medarbetare göra som hon. Trivs inte hon, eftersom hon helt uppenbart beter sig? Har du medarbetarsamtal, kärriärmöjligheter, löneutveckling och framför allt roligt på jobbet för dina anställda? 

• Anonym (delar)
    J1983 skrev 2013-06-01 08:48:39 följande:

. Och hur vet man att man inte delar? Man måste ju inte redogöra för de dagar ens partner är hemma.
    Det är en poäng. Inte informerar jag min chef när min man är hemma med sjukt barn (hemma mer än jag), är det inte någon jag umgås mer med nämner jag inte barnen i vardagslag heller.
  • J1983
    Katarina2011 skrev 2013-06-01 18:49:25 följande:
    Men om hon har en deadline för ngt som måste vara klart en viss tid men hon inte gör de måste de ju ändå vara skäl till uppsägning. Kolla så att hon sköter sina deadlines i tid och gör hon inte de går hon gå, hon ska ju även sköta sitt jobb, de ska ingen annan göra!

Man har laglig rätt att vabba och då är det som inte blir gjort arbetsgivarens ansvar. Man har ingen skyldighet att jobba igen den tid man varit borta, man får ju ingen lön för dessa dagar. Dock är det ju så att man på många jobb får jobba igen ändå eftersom inget gjort ens jobb då man är borta. Men man kan inte få sparken kopplat till att man vabbat.
  • Fd arbetsnarkoman
    GrodanHopp skrev 2013-06-01 18:14:01 följande:
    Japp! Man betalar sociala avgifter, arbetsgivar avgifter, semesterersättning, rubbet och får ingen motprestation.

Helt felaktigt påstående att man som företagare kostar soc o arbgivavg när den anställde vabbar och har föräldraledigt. Som anställd tjänar du in totalt ca 10 dagar semesterledigt under de första 4 månaderna som föräldraledig (varierar beroende på avtal). På dessa 10 dagar betalar arbetsgivaren soc avg o arbgivavg när den anställde väl tar ut sin semester. När du vabbar har du fullt löneavdrag och då uppkommer heller inga soc avg eller arbgivavg. Däremot kan det finnas kostnader för övertidsersättning till övriga anställda samt pensionssparanden mm som inte fryses. Som föräldraledig har du rätt att följa med i lönerevideringar. Du har också rätt att komma tillbaka till likvärdiga arbetsuppgifter. Så att försöka lura bort den föräldralediga genom försämrade villkor går nog bara om denna är okunnig och inte kämpar emot. Arbetsgivaren kan däremot köpa ut den anställde eller säga upp denne utan godtagbara skäl och sedan efter rättegång/förhandling köpa ut personen ifråga. Många härinne verkar tycka att det är dålig stil av kvinnan att vabba och skaffa barn. Konstigt tycker jag. Jag har själv jobbat häcken av mig med 70 timmars arbetsveckor utan att få ett tack från arbetsgivaren för att jag satt både förhållande och hälsa åt sidan. Idag har jag inga problem med att motivera för mig själv att vabba när det behövs eller att ta långledigt när förskolan slås ihop med 5 andra under juli månad. Familjen kommer numera först! Det är där min lojalitet ligger! Känner man inte så är man nog ingen vidare förälder heller. Kan tillägga att det blev en hel del vab när barnen började förskolan. Inte alls ovanligt med hög frånvaro under första året. Snarare regel än undantag. Slutligen, enligt svensk lag är det faktiskt upp till arbetsfivaren att lösa bemanningsfrågan. Kan man inte hantera personalfrågor så kanske man inte heller ska ha några anställda utan köra egen firma i mindre skala!
  • Ponzi
    J1983 skrev 2013-06-01 20:37:49 följande:

Man har laglig rätt att vabba och då är det som inte blir gjort arbetsgivarens ansvar. Man har ingen skyldighet att jobba igen den tid man varit borta, man får ju ingen lön för dessa dagar. Dock är det ju så att man på många jobb får jobba igen ändå eftersom inget gjort ens jobb då man är borta. Men man kan inte få sparken kopplat till att man vabbat.
    Här märker man ju också vilka som ska ha jobb och inte jobb,
    Sparken för vabb har jag aldrig hört talas om men sparken för misskött arbete har jag hört flera gånger.

• Ponzi
    Ponzi skrev 2013-06-01 20:50:39 följande:
    Här märker man ju också vilka som ska ha jobb och inte jobb,
    Sparken för vabb har jag aldrig hört talas om men sparken för misskött arbete har jag hört flera gånger.

Kan tillägga även då att man kan få lämna arbetsplatsen pga misskötsel om det uppdagas att det fuskas, vilket har förekommit många gånger.  Men det är inte något som berör denna tråd.

Som sagt man kan inte Direkt kopplat till VAB få sparken, men om ditt jobb blir lidande / givetvis beroende på vilken typ av tjänst du har så kan det bli att din tjänst görs om eller du anses inte vara kompetent eller noga med dina arbetsuppgifter. detta ligger i grund för en arbetsgivare att ge denna anställde avsked.
  • J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 20:50:39 följande:
    Här märker man ju också vilka som ska ha jobb och inte jobb, Sparken för vabb har jag aldrig hört talas om men sparken för misskött arbete har jag hört flera gånger.

Bedömningen av hur man sköter sitt jobb ska ju baseras på vad man gör när man jobbar. Att vabba är inte att missköta sitt jobb, det är en rättighet reglerad i lag.
  • J1983
    Ponzi skrev 2013-06-01 21:00:51 följande:
    Kan tillägga även då att man kan få lämna arbetsplatsen pga misskötsel om det uppdagas att det fuskas, vilket har förekommit många gånger.  Men det är inte något som berör denna tråd. Som sagt man kan inte Direkt kopplat till VAB få sparken, men om ditt jobb blir lidande / givetvis beroende på vilken typ av tjänst du har så kan det bli att din tjänst görs om eller du anses inte vara kompetent eller noga med dina arbetsuppgifter. detta ligger i grund för en arbetsgivare att ge denna anställde avsked.

Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Jag arbetar med att utreda om barn o unga som far illa. När jag är hemma blir inget gjort om inte något väldigt akut sker. Det vore ju rätt underligt om jag skulle strunta i mina egna barn när de är sjuka för att omhänderta andras. Hur skulle jag plötsligt inte kunna anses kompetent för mitt arbete för att jag sköter om mina barn?
  • Ponzi
    J1983 skrev 2013-06-01 21:18:28 följande:

Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Jag arbetar med att utreda om barn o unga som far illa. När jag är hemma blir inget gjort om inte något väldigt akut sker. Det vore ju rätt underligt om jag skulle strunta i mina egna barn när de är sjuka för att omhänderta andras. Hur skulle jag plötsligt inte kunna anses kompetent för mitt arbete för att jag sköter om mina barn?
Svar på tråden Anställd som alltid är borta