Pixlar skrev 2013-08-19 18:46:36 följande:
Jag hade havandeskapsförgiftning med dottern. Svår sådan, låg inlagd nio dagar innan det blev igångsättning och sedan en vecka efteråt.
All info jag har fått efter det är att man inte kan förebygga eller förhindra det på något sätt. Det är graviditetsrelaterat och det går inte att förutsäga vem som kommer råka ut för det.. Och sen jag blev gravid den här gången har all sjukvårdspersonal sagt att jag absolut inte behöver råka ut för det igen, även om min sannolikhet att jag gör det är högre än en kvinnas som aldrig haft det förut.. Väldigt luddigt :p
Jag får extra kontroller på mvc iaf och det känns tryggt! Blev så fruktansvärt dåligt bemött och kände mig inte alls lyssnad på förra gången så jag bytte mvc nu. Känns redan som ett väldigt bra beslut :)
Tack för svar! Jag hade också svår hf med första barnet, "bara" lätt hf med andra, har legat inlagd båda gångerna och blivit igångsatt. Jag tyckte inte att jag fått så mycket information någon av gångerna. Andra graviditeten sa både läkaren och bm att "nä, du kommer säkert inte få det igen, det tror inte jag", men det fick jag ju. Det jag tänker mycket på nu är att min bm sa vid efterkontrollen efter förra barnet att iom att jag haft det två gånger så skulle jag nästan räkna med att få det om jag blir gravid en tredje gång, vilket jag är nu. Så då började jag fundera på om man kunde förebygga det....
Hur mycket extrakontroller får du? Extra ultraljud också?