• Ziiah

Första barnet - BF Mars 2014

Jag och min kille väntar vårt första barn 2 mars (min födelsedag). Jag är 17 år nu och han är 18 och fyller 19 i mars nästa år. Trots den unga åldern så har vi enormt mycket stöd och mamma kommer finnas och hjälpa till med det praktiska. Vi kommer t.o.m slippa gå på socialbidrag eller låta någon familjemedlem betala för oss!
    Ser fram emot detta då jag länge velat ha barn egentligen. Fick mf för ett år sedan, men den här gången ska det gå bra!

• Ziiah

Menade att mamma kommer hjälpa till med det praktiska som att hjälpa till att få tag i lägenhet till oss och vara borgenär (då det tydligen kommer behövas för vår del). Nu bor jag hos min pappa ute på landet och killen är skriven hos sin mamma 2-3 mil bort (under sommaren har han dock varit hos mig hela tiden)

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-07-22 13:47:04 följande:
    Måste fråga er här som är gravida i samma vecka som jag. Igår gick jag in i vecka 7. Är alltså idag 6+1. Det har blivit mer & mer molande värk för mig. Både i lördags, söndags & idag har jag trott att hoppet varit ute. Men inget blod. Idag har det varit värst. Fick gå hem från jobbet nu för att jag hade molande värk. Ont i vänster äggstock. Det maler hela tiden. Jag har ont i ryggen & öm i magen. Uppsvälld mage. Ibland när jag haft ont i magen tror jag det är mensvärk men visar sig sedan att det var gaser eller att jag behövde gå på toa. Jag har iblanda svårt att skilja på de smärtorna. Det är inte jätte mycket värk. Och det blev bättre nu sen jag vilade hemma en stund. Har ni också ont?Är ju fasen höjden av otur med. Min läkare har semester, min vårdcentral har semesterstängt, mödravården har stängt telefonkön, barnmorskemottagningen har stängt telefonkön, gynakuten har stängt telefonkön. SUCK!!! Är orolig faktiskt. Men har läst att utomhavandeskap ska vara staka smärtor & blödning. Jag har inget av det.
    Jag kände så när jag var i den veckan också och gick på toa flera gånger för att kolla så jag inte blödde. Jag känner det fortfarande. Jag tror att det bara är "växtvärk" så det är nog ingen fara, men även jag känner ju oron... Är i v9 (8+0) idag. Men det är nog ingen fara, så länge du inte börjar blöda samtidigt osv.
  • Ziiah

v 8+1 idag, börjat bli riktigt orolig för MA... Jag har inte haft en enda blödning eller något men oron är så stor att jag bara vill gråta och ta ut all sorg osv redan nu. Jag har haft ett mf innan i v 9+4. men visst, då kände jag knappt något av graviditeten om man jämför med symptomen jag har nu.. Men är så rädd ändå. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kommer ju inte få göra något ul förän v17-18. Hur ska jag klara att vänta i två månader?!  :o Vill bara ha svar nu... Någon mer som är väldigt orolig?

• Ziiah

Gick in i v10 (9+0) idag och har fått magkatarr för andra gången nu. Omeprazolen funkade så länge jag tog den men så fort jag slutade så kom det tillbaka. Samtidigt håller illamåendet i sig. Flera gånger har jag legat böjd i sängen och nästan skrikit "Jag orkar inte mer, jag vill inte", så smärtan är stor ibland...

• Ziiah

Så, nu blir det väl bara värre..
    Har mått illa sedan mitten av juni och det har bara ökat. De senaste dagarna har jag varit nära på att spy flera gånger och i natt fick jag springa på toa och spy. Vaknade ganska nyss och kände hur min mage försökte trycka upp sitt innehåll igen, klarade dock att hålla emot. J

ag kan inte ta omeprazolen som jag tar mot magkatarren då jag sedan innan mår illa av att ta tabletter (jag har en gång spytt av det innan). Jag vet inte vad jag ska göra för jag har verkligen haft svårt att få i mig mat det senaste och nu är det värre. Jag får sån ångest för att jag kanske inte får i mig allt jag behöver för att bebis ska må bra... Samtidigt kommer jag nu få ligga med magsmärtor från magkatarren och må skit.

Jag kan inte ens få i mig folsyran längre så vet inte hur jag skulle få i mig något mot illamåendet heller. Ska ringa bm och prata med henne senare idag och se vad hon säger, men blir det inte bättre får det bli akuten då jag verkligen måste få hjälp med magkatarren och få i mig näring.. Det senaste har jag inte fått i mig mycket alls och det får mig att känna mig så dålig och dum. Jag vill inte skada bebis.. Samtidigt tycker pappa och killen att det är mitt fel och att jag borde ta mer ansvar för maten osv, men det går inte när jag nästan spyr bara av tanken på det..

Efter den förra graviditeten (som dock slutade i missfall) så trodde jag aldrig att jag skulle må så här kasst..

• Ziiah

Idag har jag gått lika långt som jag gjorde i förra graviditeten då jag fick missfall (v9+4) och illamåendet och alla symptom är kvar.. Kände förut när jag satt på toaletten att det gjorde lite ont där livmodern är, när jag sedan torkade mig märkte jag att jag hade rosablandade flytningar.. Nu börjar jag få lite smått panik då jag inte blött något innan nu och att jag samtidigt har lite ont då och då... Det var absolut inte mycket färg så, det var som en vanlig flytning med lite ljusrosa färg här och var... Någon som varit med om detta?

Symptomen är ju fortfarande kvar ändå... Vill så gärna få höra från någon läkare eller något att allt är bra osv, men i min värld känns det lite väl overkligt.. Vill verkligen inte gå igenom ett missfall igen...!

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-03 08:08:32 följande:

Det har jag läst ska vara helt normalt.
    Det är att du är skör i slemhinnorna bara. Om du oroar dig mycket kan du ringa till sjukvårdsupplysningen. Men de kommer antagligen säga att så länge du inte blöder kraftigt & rött med klumpar och har ont är det ingen fara.
    Ta ett djupt andetag & försök att inte tänka mer på det. Varför skulle det bli samma igen denna gången?Kroppen är fantastisk och känner av oro. Min läkare sa i förrgår att jag oroat mig FÖR mycket och på det sättet fick jag ännu ondare i magen. När jag slappnade av försvann det .
    Kroppen känner av att du är orolig nu.
    Kram
    Okey, skönt att höra.. Jag vet ju egentligen att det är normalt att blöda lite under graviditeten, men jag har inte haft någon blödning innan. Förra graviditeten slutade ju med att jag började blöda lite lätt men att det ökade och sedan fick jag höra av en läkare att han inte såg några hjärtslag och att den lilla var på väg ut. Men nu har jag inte haft någon mer "blödning". Det var bara en gång, för när jag kollade nästa gång, någon timma senare, så var det inget. Jag försöker att vara positiv och inte oroa mig, men små saker som sådant kan lätt ge mig panik. Går in i vecka 11 (10+0) imorgon, så snart är den "osäkra" perioden över och då kommer jag väl kunna andas ut ännu lite mer. Glad
    Kram
  • Ziiah
    Victrix skrev 2013-08-05 13:00:15 följande:
    Har blekt mitt hår i alla tider men inte vågat sedan plus. Har råttfärgat och nu börjar jag tycka att utväxten är hemsk, men färga håret kan ju vara farligt för fostret. Hur gör/hade ni gjort?
    Jag färgar/tonar med en färg som inte innehåller kemikalier alls. Jag har ju rosa hår, men vet inte om det finns i vanliga färger. Den jag använder är nästan som en vanlig inpackning, vilket känns bra. Men hade jag haft någon annan hårfärg eller velat byta så hade jag nog kört på en vanlig toning tror jag. Blekning vet jag faktiskt inte riktigt..
  • Ziiah

Är i v11 (10+3) idag. Ringde BM nästan direkt när jag vaknade och bad om råd osv med tanke på mitt illamående. Jag har mått illa länge nu, det började redan innan jag skulle haft min mens. Men det har nu bara blivit värre och förra veckan spydde jag för första gången. Sedan dess har jag bara spytt tre gånger, men är riktigt nära flera gånger per dag. Jag mår skit och är helt slut. BM pratade om åksjukeband som jag ska testa nu över helgen och om det inte blir bättre så får jag väl åka in till sjukhuset och läggas in. Inte för att jag spyr speciellt mycket, men jag är lite underviktig sedan innan och haft blodbrist innan och kan inte få i mig så mycket näring som det är nu...

Har också haft ätstörning när jag var yngre och sedan dess har jag inte ätit så mycket, kanske en eller två gånger på en dag. Tankarna har dock försvunnit. Maten är bara jobbig, och nu har det blivit jobbigare att få i sig.
    Jag har aldrig någonsin innan mått så här, och jag förlitar mig på min kille som hjälper mig laga mat och servera då jag själv nästan bara ligger i sängen utslagen och illamående. Sen när hans skola börjar igen blir jag ensam hemma och måste fixa det själv och som jag mår nu så känns det totalt omöjligt.. Jag orkar verkligen inte med det här mer. Jag vill inte vara den som klagar, jag går gärna igenom det här för ett litet barn, men samtidigt är jag inte helt övertygad om att jag ens har något i mig (trots symptomen och att magen nu börjat växa mer).

Någon mer som är ungefär i samma sits?

Oron finns ju där ändå.. Jag berättade för mormor och morfar om mina symptom och morfar började prata om tvillingar bl.a Flört Varken mamma eller mormor mådde väl så här dåligt under sina graviditeter och sen har vi ju tvillingar i släkten, fast det är lite väl långt bort. Mormors pappa (som fortfarande lever) är tvilling, enäggstvilling faktiskt. Men om man ska lyssna på alla såna forskare så skulle det isf varit mamma som fått tvillingar. Själv så tänker man ju tanken ibland att det kanske är mer än en också, men tänker också att mycket illamående och symptom inte behöver tyda på en tvillinggraviditet. Ibland tror jag ju inte ens att jag har ens ett foster i mig.

Den 19e augusti går jag in i v13(12+0) och om jag tar mig så långt så ska jag och killen köpa något litet till bebis för att det ska kännas lite verkligare och för att jag ska få se lite mer vad jag kämpar för och vad jag mått så dåligt för. Det blir ju inget ul förän rul, vilket känns jättelångt fram.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014