• Ziiah

Första barnet - BF Mars 2014

Längtanefterlilladig skrev 2013-10-04 14:47:13 följande:

Åh så mysigt!! Sa de inte på RUL hur din moderkaka ligger? Om den är placerad i bakvägg så kan man mycket väl känna bebisen tidigt.
    Jo, den låg i bakvägg. Men att börja känna rörelser redan i v 14 och sedan känna utanpå i v 16+6?! När jag tänker på det känns det som att jag bär på en liten rymdvarelse med speciella krafter! Haha...
  • Ziiah
    Heene skrev 2013-10-04 18:03:01 följande:
    Jag tror faktiskt mer på det gamla räknesättet att se på hur långt gången man är, alltså sista mensens första dag.
    Jag har tänkt hela tiden på att vad dom än säger på mitt RUL så kommer jag nog mer gå på det gamla räknesättet för att veta ungefär hur lång tid det är kvar.
    Bland mina vänner som fått barn (visserligen få än så länge) så har förlossningen hamnat närmre gamla sättet att räkna än RUL-mätningen.

Men visst tror jag du kan känna bebis redan så tidigt. Det är nog inte vanligt, men enligt appar så kan man ju börja känna redan från v 13-14 vad jag förstått. Men som förstföderska vanligtvis lite senare.

Det låter så härligt det du beskrev med sparkarna. Längtar till min tid kommer =)
    Okey! Ja, det är bara att vänta och se... Det bästa som kan hända är ju att bebis kommer lite innan BF :) Den tiden är nära, hade räknat med att inte känna något förrän v 20 eller något :P Det är väl det man räknar med oftast nästan? Iaf som förstföderska... 
  • Ziiah

Börjar bli orolig... Har inte känt bebis ordentligt sedan i fredags kväll. I fredags dansade han i magen (kändes jätte mycket, även utanpå). Men efter det har jag kanske känt honom lite svagt då och då. Det går nog knappt att känna hans rörelser utanpå magen längre... Är så orolig för att han inte mår bra eller något. Funderar på att ringa MVC och få komma in och lyssna på hjärtljuden igen (bm sa att jag fick komma in och lyssna när jag vill nästan om jag är orolig), men är samtidigt så orolig för att något ska vara fel...

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-08 12:08:23 följande:
    Hur har det gått?Var du på MVC?
    Nej, senare under dagen kände jag honom igen (han hade nog legat och sparkat mot ryggen innan och vände sig då) och sen började han sparka ut mot magen igen. Efter det har han bara fortsatt så nu är jag lugn :)

Vad roligt med en liten pojke för er också! Många som väntar pojkar här nu ju!
  • Ziiah

Var på ett café förut, skulle betala och kände hur allt bara började snurra och kännas tungt i huvudet. Det blev svart/suddigt för ögonen men jag hann sätta mig på närmsta stol, så jag svimmade inte.
    Så fort jag satt mig började det bli lite bättre men då kom illamåendet istället och jag fick panik, försökte kolla vart närmsta toalett fanns. Som tur var så försvann illamåendet också innan, så jag slapp spy.

Ska ta kontakt med bm och se om det finns något mot lågt blodtryck... Jag hade 105/50 på inskrivningen och när jag låg inne på sjukhuset pendlade undertrycket mellan 35 och 49...
    Är annars ständigt trött och yr... Om det fortsätter så här kommer jag svimma flera gånger nu under graviditeten, det är jag övertygad om.
    Någon mer som har lågt blodtryck som känner av det?

• Ziiah

Har inte gått upp något än så länge.. Går in i v 19 imorn! Men det lär komma nu när jag börjat äta mer...

• Ziiah

Jag vaknade i morse av att jag typ läckte. När jag reste mig upp fortsatte det rinna och bilda blöta fläckar på lakanet. Jag gick på toa och efter fortsatte det så att byxorna blev blöta... Ska in till gyn och kolla klockan 14 idag men är så nervös och rädd! Tänk om det är fostervatten och att bebis inte har tillräckligt i magen.. Vet inte vad som händer och vad jag gör om det faktiskt är fostervatten som rinner!

• Ziiah

Fick göra ul och sedan en gynundersökning. De mätte fostervattnet (på ul-bilden) till 3,5 cm (dom säger att man ska ha minst 2 cm annars). Och hon märkte också att jag hade väldigt vattniga flytningar men att det inte fanns något spår av fostervatten i. Så det var otroligt skönt att höra! Det kändes lite läskigt att vakna av att det var blött liksom.. Men hon som undersökte mig sade att om det blir så igen ska vi åka in och kolla upp det också, det kan ju vara allvarligt i vissa fall (om det faktiskt skulle vara fostervatten). Men skönt att det inte var något farligt och att lillkillen låg där inne och sparkade för fullt när hon kollade honom!

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-14 17:29:57 följande:
    Åh va skönt att höra.
    Det har varit mycket för dig. Nu hoppas jag att du får lite lugn & ro och slipper fler sjukhusbesök.
    Kram

Ja, nu får det vara lugnt tills förlossningen tycker jag! Behöver inte mer oro, det är ju inte bra för någon.
  • Ziiah
    LillsmurfanLisa skrev 2013-10-14 17:47:33 följande:
    Och så en fråga: är det någon mer som har problem med blodtrycksfall? Finns det något man kan göra åt det? Jag har extremt lågt blodtryck i vanliga fall. Graviditeten har inte gjort det bättre.  I lördags var jag ute och dansade men svimmade av en millesekund (min kille höll mig stående, tack och lov). Nu vill jag göra vad jag kan för att slippa vara med om det igen...

Jag har också väldigt lågt blodtryck och känt av blodtrycksfall också, för att hålla mig kvar så jag inte svimmar sätter jag mig ner nästan direkt när jag känner av det.
    Har märkt att när jag ätit lakrits (lakrisal) så har det blivit bättre. Jag har mest haft problem med att stå still så när jag väl gör det ser jag till att iaf röra på benen eller något. Annars pratade bm om stödstrumpor också, att det kunde hjälpa :)

Lakrits (bl.a) motion och stödstrumpor är det jag har hört kan hjälpa iaf
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014