• Ziiah

Första barnet - BF Mars 2014

Längtanefterlilladig skrev 2014-01-15 16:29:52 följande:

Då blir det ultraljud för oss i dagarna 3 Ja vi får hoppas att de kollar vikt osv men är inte helt säker på det. Efter vi gjorde vårt 3D ultraljud känns det inte lika kul att se bebisen med vanligt 2D ultraljud. Man ser ju inte så mycket då. Lycka till med era UL
    Jo, det kan jag förstå då! Det enda som kan slå det är väl att få träffa bebisen sen då ju och det är ju några veckor kvar. Men det går riktigt fort nu! Hur mår du annars? Du har ju haft det väldigt jobbigt under graviditeten?
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-15 17:40:06 följande:

Jo det är fortfarande rätt jobbigt med magen. Men annars är det väl rätt bra. Hur mår du?Du har haft det lik jobbigt du
    Okey.. Kräkningarna försvann i vecka 21, men det har alltid varit något. Just nu har jag järnbrist och spyr av niferexdropparna..

Jag tror att om allt ser bra ut på RUL så får man inget extra UL, men på vårat RUL såg de att bebisens ena njure var förstorad så då skulle vi få komma in igen i vecka 32-33 för att kolla på det igen.
    Det är några här som haft lågt sittande moderkaka t.ex som dom behöver kolla igen om den flyttat sig uppåt för det kan innebära komplikationer under förlossningen om den sitter för långt ner t.ex. Om allt sett bra ut på RUL och om man följer en normal kurva med SF-måtten (och såklart inte har andra besvär under graviditeten) så blir det nog inga fler UL. Det är så jag förstått det iaf.
  • Ziiah

Det kan förklara en känsla jag fick för några veckor sedan... Jag trodde faktiskt att jag svimmat i sömnen, men förstod inte alls hur det kunde gått till.. Då kanske min känsla stämde, att jag fick syrebrist.. Usch så läskigt!
    Jag brukar sova på både höger och vänster sida nu (aldrig rygg längre, det funkar inte), lutar så mycket som går med magen mot madrassen.
    Jag brukar vrida och vända mig mycket men lyckas ändå få flera timmars sömn, men sen har jag inget jobb eller något att gå upp till heller så jag skulle ju (om jag hade velat) sova hela dagarna.

Men jag förstår er som har svårt med sömnen, jag har haft det innan nu och tillslut går man på knäna. Samtidigt blir det ju bara obekvämare ju längre tiden går, så funkar man tillslut inte i vardagen är det nog ett tecken på att man borde varva ner inför förlossningen, ta ledigt och vila ut sig. Det kan ju nästan hända när som helst nu ju!

• Ziiah

Va fina namn :) Våran lille ska få heta Maximilian, vi har även två mellannamn till honom. Jan (släktnamn) och Denny. 

Men på senare tid har jag börjat tänka att det är en flicka (bara rent spontant tänkt "hon" osv, utan att först reagera på det) så vi får se om det ens blir en Maximilian, det kanske annars blir en Neah. Men jag såg ju en liten snopp på ultraljudet, tyckte jag och även bm iaf..

• Ziiah

Jag kom nyss hem efter en liten promenad och fika med en tjej som väntar barn i slutet av februari. Extra skönt är att hon bara är två år äldre också! Kändes bra att få kontakt med någon i samma "sits" och få prata om sånt som kanske ingen annan är så intresserad av att prata om. Det är ju också det som är så bra med den här tråden! Känner ni andra någon som väntar barn ungefär samtidigt, som ni pratar med och träffar? :)

• Ziiah

Ingen som fått klåda på fötter och i handflatorna? På mig började det igår kväll, hoppas att det håller sig på en mild nivå så jag kan sova iaf...

• Ziiah
    Zobeideh skrev 2014-01-20 20:13:43 följande:
    Ingen klåda på handflatorna och fötterna men fingrarna har svullnat som små korvar så min förlovningsring fick jag plocka av kändes inte så roligt men men va gör man hehe
    Okey, jo det fick jag också göra... Bara det att min försvann, hade hellre satt den på en kedja runt halsen så länge. Det är ju bara vätska som gör så att bland annat fingrar svullnar, och det försvinner ju efter graviditeten sedan som tur är. Har du lagt undan din eller har du den i ett halsband?
  • Ziiah
    biodynamisk skrev 2014-01-20 20:29:26 följande:
    Mina ringar fick jag ta av för länge sedan ha, ha!! Sover numera med handskenor då jag fått kapraltunnelsyndrom pga av svullnaden
    Ajdå, låter riktigt jobbigt... Men det blir bättre när bebis är ute sen eller?? 
  • Ziiah

Jag har under hela graviditeten tänkt att jag vill föda vaginalt och att jag verkligen inte vill snittas. Först idag vände det helt. Jag vill fortfarande egentligen inte snittas, men känner att det är det bästa för på något sätt ska ju lillen ut och jag kommer verkligen inte orka en vanlig förlossning.

Mitt järnvärde är lågt och det finns inte mycket att göra för att höja det bra, jag testade ett järndropp men fick en anafylaktisk chock efter en knapp minut och magen tål inte niferexdropparna(mår illa/spyr ca 2 timmar efter). Samtidigt har jag haft en väldigt tuff graviditet med mycket sjukdom osv och just nu är både min kropp och mitt psyke ganska slut och att få ett datum som man säkert kan räkna ner till skulle kunna få mig att stå ut bättre.

Det känns lite sent för att påbörja det här med att få ett snitt men jag ska in på torsdag för att träffa en läkare och göra ul igen så jag ska ta upp det lite då så får vi se om jag får en ny tid eller vad som händer. Som tur är verkar läkarna i skövde inte vara så svåra att "övertala" när det gäller planerade snitt. Sedan har jag även träffat många av dem, pga alla ultraljud och den tiden jag låg på BB. De känner ju till mig och min historia också.

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 22:27:06 följande:

Ja du verkar ha det riktigt tufft. Och naturligtvis ska man orka gå igenom en förlossning. Du kan ta upp det med läkaren hur du känner. Jag har samtal med aurorabarnmorskan den 5/2. Är i vecka 35 då. Känns också lite sent. Här i Halmstad måste man gå igenom samtal med en aurorabarnmorska innan beslut om snitt. Tycker man ska få välja själv över sin kropp.
    Oj, men då borde det gå ganska fort sen ändå. Men visst känns det nervöst? Tänk om de nekar, men samtidigt så tycker jag att det skulle vara riktigt dåligt om de skulle neka, för som du skriver: man ska ju få välja själv när det handlar om sin egna kropp.
    Vad jag har förstått så får man prata med läkare direkt här i skövde och läkaren jag ska träffa på torsdag var tydligen inte så svår att få ett snitt beviljat av, så vi får hålla tummarna!
    Tycker det är självklart att du ska få ett snitt om du vill det så jag hoppas sjukvården inte sviker nu, men det tror jag inte. Lycka till!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014