Första barnet - BF Mars 2014
Jag har börjat oroa mig lite över min vikt och hälsa. Jag kanske bara är löjlig och inbillar mig en massa men läser man på om t.ex havandeskapsförgiftning så stämmer alla symptom osv på mig förutom just högt blodtryck. Jag har ju även äggvita i urinen. Blodtrycket har ökat lite under den senaste tiden men eftersom det innan var väldigt lågt så räknas det nu som normalt.
Det med vikten skrämmer mig då jag inte ätit mer/annorlunda än vad jag gjort innan, har kämpat med att få i mig det jag behöver liksom. Ändå hade jag gått upp 6 kilo på två veckor när jag var hos BM sist! Kollade lite på nätet där jag hittade en text:
Viktuppgång i snitt under graviditeten
Av praktiska skäl indelar man graviditeten i 1:a, 2:a och 3:e trimestern (tredjedelen).
» 1:a trimestern är de första 12 veckorna. Då är det rimligt att gå upp 1-2 kilo.
» 2:a trimestern är mellan vecka 12 och 28. Då är det rimligt att gå upp 300-400 gram per vecka.
» 3:e trimestern är från 28:e till 40:e veckan. Då är det bra att gå upp mindre än 3 kilo och mer än 1 kilo per månad.
Länken: www.niomanader.se/vikten/
Jag bara skrattade lite smått förtvivlat och sa "jaha, mindre än 3 kilo per månad... Jag gick upp det dubbla på TVÅ VECKOR!".
Börjar även kännas riktigt jobbigt nu, har hjärtklappning, ont vid rumpan, ont i ryggen, utmattad och orkeslös (jobbigt att bara fixa mat till mig själv...), huvudvärk, kramp, ont i fötter, ont i magen, problem med njurarna, lågt HB, skakig och yr, ont vid revbenet på ena sidan som en brännande/ilande smärta, starka och täta förvärkar (endast i perioder), svullen, sjukdomskänsla, ångest och panikångestkänslor, klåda, sömnproblem, kallsvettas, andfådd bara av att prata, illamående och även flimmer/glitter för ögonen ibland...
Känns som att jag bara klagar och att det är så för alla den sista tiden, men jag funkar knappt i vardagen längre på grund av allt. Tror ni man kan kräva att bli igångsatt i vecka 37+0?