• Ziiah

Första barnet - BF Mars 2014

Zobeideh skrev 2013-08-21 10:07:58 följande:
    Min vill oxå va delaktig i allt så mycket som möjligt. Väldigt överbeskyddande men de e bara för vi gått igenom så pass mycket. Tror vi båda oxå har väldigt svårt för att förstå de. Det har inte sjunkit in riktigt än efter allt man gått igenom.

Han är oxå den som vill vara delaktig i alla BM besök. tycker de känns bra att ha han vid min sida hela tiden. :)
    Vad skönt ändå att han vill vara delaktig, man kan ju inte begära att dom ska förstå precis allt som vi går igenom, vi som bär på barnet. Men vi förstår nog inte heller helt hur de upplever allt heller. Längre fram när magen blir allt tydligare så blir det nog mer verkligt också tror jag :)
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-21 10:09:01 följande:
    Va härligt att du har en engagerad kille som bryr sig om dig & bebisen. Min man & jag kämpade länge för att bli gravida. Nu är vi båda överlyckliga & fast vi vet att bebisen inte kan höra pratar han med den varje dag
    . Han har även alla gravid appar på sin iPhone & kan hänga med. Han försöker traggla sig igenom en gravidbok men han är inte mycket för att läsa. Känner igen det där du skriver om att man ventilerar allt men ibland kan det vara bra att prata med andra också. När jag var så otroligt rädd för missfall för några veckor sedan så tyckte han att jag tjatade & var negativ. Han själv är super optimist & jag är pessimist så vi kompletterar väl varandra bra. Han följer med på alla läkarbesök & ultraljud. Imorgon ska vi på ultraljud igen 9.00. Han ställer massor av frågor (vissa ganska roliga) men han är sån att han pratar innan han tänker. T.ex frågade han om det var snoppen man såg mellan benen på fostret förr förra ultraljudet. "Nej det är navelsträngen" sa läkaren. Som vi fnissade allihop.

När har du ditt ultraljud idag?Håller tummarna för er!
    Vad gulligt! :) Min kille har en gravidbok framme som jag absolut inte får röra så att han inte tappar bort vart han är. Haha, men jag läste den redan förra graviditeten så nu är det väl hans tur och sen får vi läsa tillsammans. Känner igen det där med att han är optimistisk osv, samma i mitt och killens förhållande. Jag som är otroligt orolig och han som inte kan förstå riktigt för "varför skulle det gå dåligt?". lycka till på ultraljudet imorgon då :) Bebisen har nog blivit ganska stor nu, såg ju bilden du lade upp senast.. Redan då såg man ju!

Jag har ultraljud ca 13.30, en jourläkare kommer göra det lite snabbt så antagligen blir det bara att kolla läget lite snabbt så att man vet.

• Ziiah

Gjorde ett VUL, fick en jättetrevlig och bra läkare som inte verkade stressad alls. Gick mycket bättre än förväntat. Bebisen är ca 5 cm i CRLmått. Var svårt att mäta då hon knappt kunde få med hela bebisen på skärmen och så att allt syntes bra.. Men vi såg hjärtat slå och bebisen röra sig lite.

Mamma fick följa med in också, vilket hon uppskattade. Bebisen har fått ett litet smeknamn, "grodan". Väldigt vanligt kanske.. Mamma sa "kolla på eran lilla groda, hjärtat slår!". Känslan var så underbar, går inte att beskriva..! Förhoppningsvis kan jag vara lite lugnare nu och kunna sova om nätterna. Men blev flyttad från v 12+2 till ca 11+4. No big deal faktiskt, det bästa var att få se hjärtat. Nu borde väl risken vara mindre ändå. Nu har vi sett hjärtat slå i v11+4 liksom. Blir att vänta till RUL 23 september om inget spontant händer.

• Ziiah
    Nyfniken83 skrev 2013-08-21 19:39:12 följande:
    Alltså det här med att missfallsrisken minskar efter vecka 12. Min läkare sa nåt så bra och lugnande idag då min man lite oroligt undrade när risken minskar. Hon sa att när fostret e över 15 mm så minskar risken för missfall markant.. Det kändes lugnande.. Speciellt nu när jag precis gått in i v 12 och jag bara längtar tills denna sista riskvecka e över. Har ni andra hört nåt liknande?
    Jag har hört något om efter v9? att om man ser ett hjärta slå på ul efter v 9 så är det inte lika stor risk. Det kanske är ungefär samtidigt som fostret är ca 15 mm?
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-21 22:59:28 följande:
    Usch nu har jag börjat nojja mig om morgondagens ultraljud. Är rädd för att den inte vuxit &/eller dött. Jag har inte varit ett dugg orolig sedan två veckor tillbaka. Men nu kommer oron igen. Kan inte klockan bara bli 9 så jag kan få min dom. Kan inte somna. Ligger & läser POSITIVA graviditetsbloggar som resulterat i bebisar. Försöker peppa mig lite. Håll nu tummarna för mig tjejer!!!
    Det kommer gå jättebra, kan absolut inte tro något annat. Lycka till imorgon!! Och berätta sedan efter om allt
  • Ziiah

Enligt ultraljudet igår är jag i v11+5 idag och jag hade aldrig trott att illamåendet skulle hålla sig kvar. Har spytt två gånger idag än så länge... Och att spy galla är inte mysigt någonstans..

Jag kan inte fatta att jag ska bli mamma i mars. Just nu har jag iaf tagit in att jag har ett barn i mig som växer, men att gå från det till att det faktiskt blir ett barn om ett halvår är svårt än så länge. Det kommer väl med tiden. Är fortfarande lite rädd för missfall, man vet ju aldrig. Men än så länge så vet vi ju att jag är gravid och att bebben sparkar runt i mig.

• Ziiah
    Zobeideh skrev 2013-09-03 14:33:40 följande:
    En liten fråga till alla. Bara för att haha

Hur många har symtom kvar?
    Var bor ni alla?
    Hur gamla är ni?
    Första barnet?
    Vilka har det börjat synas på?

Lite roligt att få reda på
    Jag har symptom kvar, spydde senast igår osv. Har även börjat få ont i nedre delen av ryggen och ner mot rumpan, även i vänstra höften nu... Kunde knappt somna igår för att höften ömmade, det var bättre när jag vaknade men känner fortfarande av det.
    Jag bor i närheten av skövde och är 17 år (fyllar 18 några dagar innan bf), första barnet. Har märkt att magen inte har något slut längre (haha) den går liksom hela vägen ner... Om jag har tajta kläder syns det nog lite. Är i v13+3
  • Ziiah

Var inne en sväng på akuten igår igen, har fått jätte ont i vänstra sidan och det spred sig över både rygg och mage igår kväll. Feber har jag haft sedan i måndags.
    Har haft uvi väldigt många gånger innan och har ärrvävnad på njurarna så jag misstänkte det. Men nitrittestet visade inget (som visar på uvi). De vita blodkropparna sa de var höga, men sedan sa läkaren att det var normalt (?!).

Vi fick i alla fall se grodan på ul igen och det var inget gynekologiskt problem. De visste inte vad det var för fel och skickade hem mig med orden "ta alvedon, vi har skickat urinet på odling så visar det något ringer vi". Jaha.. Och jag kan knappt gå.. Huvudvärken är riktigt jobbig och febern vägrar försvinna.. Fan, blir beroende av killen nu.. Ligger bara på soffan typ.

• Ziiah

Jag gick in i v15 (14+0) idag och märkte att jag ligger fortfarande på samma vikt som innan jag blev gravid.. Magen växer dock. Någon som vet om det kan vara farligt för barnet att jag inte har gått upp i vikt?

Har fortfarande ont i höfterna också så på måndag ringer jag mvc och ser om jag kan få ett sådant bälte man får mot foglossning. Trots att vi såg bebisen senast i veckan är jag orolig att hjärtat slutat slå eller att något skulle vara fel, men oron får jag väl vänja mig vid för den kommer nog finnas resten av livet nu.

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-09-08 14:12:52 följande:
    Idag har jag verkligen noll energi. Orkar inte gå ut, orkar inte röra mig ur soffan. Fattar inte vad som hänt. Magen känns sådär öm & uppblåst igen fast jag tar panodil. Undrar om en förkylning är pågång. Jag väntar på när energin ska komma tillbaka. Har fått mycket lägre blodtryck än innan. Hade 100/65 på inskrivningen. Annars har jag 140/80.
    Jag är yr, orkar inte stå länge, trött, matt.
    Järnvärdet var perfekt 140.
    Är så less på det här nu. Förlåt för mitt gnäll inlägg
    Känner så också.. Dock har jag feber och har haft i en vecka nu vilket säkert påverkar... Jag hade 105/50 i blodtryck på inskrivningen men inne på akuten sist hade jag 138/65 vilket är ganska högt för mig. Så jag kan förstå att du är trött och känner dig yr, då ditt har sjunkit så mycket.

Jag har knappt kunnat sova nu det senaste då jag haft så ont i leder, muskler och i "njuren". Ibland  får man må dåligt och gnälla. Jag kan inte ens förstå hur jobbigt många av er har det som har jobb och massa annat också, just nu går jag ju bara och väntar på behandling som räknas som 50%. Annars ligger jag bara hemma.
  • Ziiah

Jag är väldigt ung, har inte försökt på samma sätt som många andra.. Jag har fått mf en gång, då var jag 16, skulle fylla 17 och sedan dess har längtan bara växt för varje dag. Ibland känns det som att jag inte har rätt att vara så orolig, med tanke på att jag är så ung och inte försökt så hårt.
    Men för att vara ärlig så tror jag inte att åldern gör så stor skillnad i mitt fall. Huvudsaken är att jag ändå kommer vara 18 när bebis föds, att jag kommer ha en egen lägenhet som jag trivs i och att barnet är önskat och mer än välkommet (inte bara från min sida). Jag vet att jag kommer kunna ge detta barn ett bra liv och en bra start, sedan har jag stöd från min familj och pappan vill detta minst lika mycket som jag. Trots vår ålder har vi varit tillsammans i två år snart och förlovade oss typ en dag efter att jag blev befruktad.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014