• Ziiah

Första barnet - BF Mars 2014

Var hos bm nyss... Mätte sf-måttet, det hade bara ökat en knapp centimeter på tre veckor..!
    Sedan testade vi urinen också och jag hade lite äggvita i urinen och väldigt mycket socker så jag blev lite fundersam... Ska lämna in en odling imorgon och ska tillbaka till bm om en vecka och se igen.
    Blodtrycket låg iaf på 120/30 så det är ju ingen fara så.. Jag är mest orolig för vad sockret kan betyda..

Om jag inte får i mig mat så fort jag är hungrig så får jag svimningskänslor och det känns som att jag får svårt att andas och hjärtklappning.. Jag hade ett bmi på 20 precis innan jag blev gravid och har alltid varit liten i kroppen. Har gått upp 9 kilo sedan inskrivning också. Någon mer som haft mycket socker i urinen? Jag börjar bli ganska orolig... Någon som vet vad det kan betyda?

• Ziiah
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-10 10:10:31 följande:
    Vad sa din bm om äggvita och mycket socker? Jag tror inte att du behöver oroa dig så länge din bm inte är orolig. Berättade du för henne om svimningskänslorna, andningssvårigheterna och hjärtklappningen? 
    Jag berättade inte om de känslorna, tänkte att det är väl självklart att man känner så om blodsockret är lågt.. Om äggvitan sade hon att det kunde vara tecken på uvi (har haft det en gång innan under graviditeten) och det är därför jag ska lämna urinodling imorgon.

Innan testet gjordes så sade hon att den ena rutan på testet inte spelade någon roll men att det var just sockret och äggvitan de kollade på, och sockerrutan färgades nästan till max, låg mellan max och den innan.. Hon verkade lite fundersam och orolig och tvingade mig att göra om testet (som visade samma) innan jag fick gå också, men hon vet också att min oro är hög i allmänhet så hon skulle väl inte våga säga något direkt så..
  • Ziiah

Tack för svaren, jag ska ju dit om en vecka igen så ska vi göra samma saker igen, vet inte vad som händer om det fortfarande är likadant då... Blodtrycket har varit lågt sedan jag blev gravid men det har innan bara varit nere på 35 som minst i undertryck. Men bm tycker ju inte det är något farligt så om man inte svimmar och har MASSA besvär, då tycker hon ju tvärtom att det är bra att ha lågt blodtryck istället för högt. Men jag kan förstå varför jag mår som jag mår iaf..

• Ziiah
    j3nnyy skrev 2013-12-13 15:24:09 följande:
    Hej tjejer! När ska man känna regelbundna rörelser? Har moderkakan i bakvägg o känner bebisen mer ellermindre varje timme. Nu har jag inte känt nått sen i natt.. Vad hade ni gjort? Känns som jag e lite hysterisk kanske har provat knuffa magen dricka isvatten o allt sånt..
    Vad bra att bebis börjat röra sig lite igen, är du orolig så kan du ju ändå ringa förlossningen och se vad de säger.

Jag var inne på förlossningen igår för att jag inte känt lillen på länge. Med mig gick det bra, han kom igång så fort de la på den som lyssnar på hjärtljuden, fick även göra ett ultraljud för att se så att han växt som han ska vilket han faktiskt gjort!
  • Ziiah
    majsa88 skrev 2013-12-15 15:40:33 följande:
    Vart går gränsen för normal aktivitet? Är vecka 24 +3 nu o igår o idag känner jag honom jätte lite o väldigt svagt. Har legat i sängen 2 timmar. Men känt han kanske 2 ggr väääldigt svagt.. har tid hos bm imorgon. Ska jag vänta eller inte... brukar känna a han mycket o starkt när jag ligger ner, tom. När jag står. ..
    Jag tror att det är från vecka 26 man ska känna bebisen dagligen i ett visst mönster så det är nog ingen fara, vet inte ens om de kollar upp det om du åker in till förlossningen nu men något borde de väl göra... Men är du inte för orolig så borde du kunna vänta till imorgon, bebis hoppar nog igång snart.
  • Ziiah

Jag var inne på förlossningen i torsdags kväll då jag bara känt 3-5 sparkar på hela dagen. Jag hade försökt att buffa på honom och fick bara ett litet litet tryck mot livmodern som svar så jag var väldigt orolig för att han inte mådde så bra. Men när de kom med ctg:t hoppade han igång och sparkade som vanligt. ctg-kurvan såg jättebra ut men jag fick även göra ett ultraljud där de mätte storleken på lillen. Allt såg bra ut.

Har hört från flera olika ställen att det är först efter vecka 26 man SKA känna rörelser i bebisens mönster dagligen. Annars så skulle jag behövt vara uppmärksam sedan vecka 15 (och då var det uppehåll på rörelserna ibland så att det kunde gå två dagar innan jag kände honom igen). Det beror ju på hur bebisen ligger. Först nu de senaste veckorna har jag känt när han sparkat mot min rygg också t.ex.

• Ziiah
    majsa88 skrev 2013-12-15 17:35:19 följande:
    Nähe.. han vill inte röra sig mer...happ
    Har du ringt förlossningen och kollat med dem? Kanske är bra ändå, du ska alltid lita på din magkänsla när det gäller det. Bättre att kolla upp "i onödan" isf
  • Ziiah

Jag ligger i sängen just nu med sammandragningar som inte verkar vilja försvinna.. Gör ganska ont... Misstänker UVI då jag också hade äggvita i urinen hos bm i tisdags (vilket tydligen kan tyda på infektion). Själva svaret får jag inte förän imorn då jag ska dit igen, men fan... det gör ont..

• Ziiah

Många har pratat om glukosbelastningen nu osv... Jag har en fundering... Är det meningen att blodsockret ska sjunka bra efter för att inte ha diabetes? Jag har inte gjort någon sån belastning men hade 4.9 hos bm när jag inte hade ätit på några timmar, vilket nästan är högre än någon här som gjort det där haft på belastningen.. 

Och så har jag ännu en fråga, hur många har haft socker i urinen? glukosrutan på stickan har blivit ganska mörkt grön två gånger jag testat nu..

• Ziiah

Blir nog ett besök på akuten snart då jag har känt mig kissnödig nästan hela tiden sedan i lördags (även när jag precis kissat) och också haft ont i sidan av ryggen i mer än 30 timmar... Alvedon har lindrat smärtan lite men smärtan har blivit värre nu. Det ska inte göra så ont att man gråter. Får hoppas att det går snabbt och smidigt inne på akuten och att jag får åka hem direkt efter, bara jag får hjälp så att det försvinner...

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014