• Ziiah

Första barnet - BF Mars 2014

LillsmurfanLisa skrev 2013-10-14 18:09:49 följande:
    Åh, vad skönt att höra. Jag vill minnas att du skrev ett inlägg om en händelse här, men var inte säker på om det var i den här tråden...

Lakrits ska jag cykla iväg och köpa på en gång. Har hört det tidigare också, men blev påmind nu - tack! Stödstrumpor ska svärmor ordna (hon jobbar på apoteket). Det var ett bra tips - tack för det också!

När det kommer till motion ligger jag bra till då jag tränar varannan dag. 

Jo, jag skrev det här. Blodtrycksfall är inget roligt så man gör ju vad man kan för att undvika det! Än så länge har jag klarat mig på lakrits bara, men blir nog att köpa ett par stödstrumpor (som bm rekommenderade) snart också. Det är ju bra att du tränar iaf! Träning är jag dålig med...
  • Ziiah

Någon mer som börjat känna hur bebis sparkar mot blåsan så man känner sig kissnödig i någon sekund bara och att det sedan försvinner när trycket mot blåsan försvinner? Det känns riktigt obehagligt, men kan samtidigt inte se sur ut och klaga...

• Ziiah

När vi var på RUL fick vi veta att bebisen hade en förstorad njure. Vi fick tid till ul i v 32 sen igen då för att kolla på njuren igen. Någon mer som ska in på ul för att kolla något som inte stämde med bebisen? Jag hoppas att det har typ växt bort till nästa ul!

• Ziiah
    Tinapina skrev 2013-10-25 16:53:47 följande:
    Jag har inte känt lilla hönan lika mkt på 2 dagar nu, börjar bli lite orolig. Tidigare i veckan har det varit mkt aktivitet men nu är jag inte ens säker att jag känner av henne alls på flera timmar:/
    Jag kände så också i några dagar för några veckor sedan då han innan hade sparkat som en galning i magen. Men sedan efter två dagar när jag satt ute kände jag hur något rörde sig i magen och efter så kände jag sparkar tydligt igen. Jag tror bebisarna kan vända på sig lite och sparka inåt ibland nu när dom fortfarande har lite utrymme. Men jag känner igen oron, jag känner den då och då fortfarande då jag får för mig att jag inte känt bebis på ett tag.

• Ziiah

Vaknade i morse av att jag la överarmen i något kallt och blött på lakanet. Det var en liten blöt fläck där, ca 2 cm. Kollade lite på det och kunde inte komma på varifrån det kom. Men det enda alternativet är bröstet.
    Jag försökte somna om och efter ett tag när jag tänker att fläcken måste torkat så lägger jag dit armen igen, men då fick jag se en ännu större fläck några cm ifrån den gamla. Ca 4 cm var den... Och när jag sedan gick upp såg jag ännu en fläck (torkad) som måste kommit före de två jag märkte... Så jag antar att mina bröst har börjat läcka lite mer på riktigt nu... Jag är bara i vecka 20+4 och tycker det är lite konstigt?! Finns det fler som har läckt på det sättet från brösten?

• Ziiah

Haha mysigt för er som får leende när folk ser era magar! Med tanke på min ålder så stirrar folk bara utan att se speciellt glada ut. Så det känns lite konstigt när man hör grattis från någon som ler och verkar glad för vår skull. Jag och min handläggare på soc är beräknade ungefär samtidigt iaf och vi ska imorgon ut på en promenad, känns skönt att hon förstår lite vad jag går igenom faktiskt då hon också väntar sitt första barn :)

Jag håller på att flytta nu också och har burit upp några kartonger och lite småsaker till lägenheten, haft fullt upp i två dagar nu och det känns. Idag ville jag egentligen sova klockan sju på kvällen, men killen höll mig uppe med tv-serien vi följer just nu. Jag undrar hur jag ska klara av hela flytten... Jag kommer ligga i flera veckor efter helt slut i kroppen! Känns det som iaf. Foglossning och flytt är inte så roligt att kombinera.

• Ziiah
    ananas86 skrev 2013-10-30 21:20:24 följande:
    ........

Har förresten fått lite oroliga kommentarer från några av mina äldre arbetskamrater idag. Vi pratade om föräldraledighet och för dem var det självklart att MAMMAN ska vara hemma med barnet tills 1 1/2 års ålder. Något jag tycker känns väldigt gammalmodigt. Visst, för en del par kanske det är den bästa eller enda lösningen, men varför ska inte pappan kunna/behöva vara hemma med barnet?

Vi har tänkt dela föräldraledigheten lika, jag och min sambo. Så jag är hemma första halvåret, han är hemma andra och de månaderna som är kvar sen tänker vi dela på. Detta höjde arbetskamraterna på ögonbrynen åt och sa att jag kommer ångra mig..

Självklart vill jag vara med barnet så mycket som möjligt, men jag vill inte tappa kontakten med alla mina vänner som inte har barn och känna mig som att jag är ny på jobbet när jag kommer tillbaka efter föräldraledigheten.

Hur tänker ni andra? Hur planerar ni att dela/ta ut föräldraledigheten? 
    Killen kommer gå på högskolan och har nog svårt att ta ut föräldraledighet sen... Under sommaren funderar vi dock på att jag kanske jobbar och att han får vara hemma. Men det beror ju helt på situationen då om jag fortfarande ammar t.ex.
    Helst hade jag velat att killen kunde vara pappaledig ett tag så att han kan få en lite bättre kontakt med barnet och att jag kanske kan få (eller iaf försöka) tänka på annat under dagarna. Att bara mamman ska vara hemma tycker jag är ganska dumt då barnet faktiskt lika gärna kan vara med sin andra förälder när man väl slutat amma (om man ens tänkt att/kan amma). Men sedan som i vårt fall så är det ju inte säkert att det går att den andra är hemma heller..
  • Ziiah
    ananas86 skrev 2013-10-30 21:31:58 följande:
    Fy vad orättvist att folk stirrar på dig för att du är ung!

När man läser det du skriver här i tråden, tycker jag att det känns som att du är äldre än vad siffran i din ålder säger. :)

Vad jag har förstått så har ni ett stabilt förhållande och barnet är planerat, så alla borde vara glada för er skull!

Varför ska folk ha så mycket fördomar? Finns det verkligen en perfekt ålder och ett perfekt tillfälle i livet att skaffa barn? Om man går runt och väntar på det, så kanske det plötsligt är för sen!

Jo, men jag försöker tänka att den som inget vet har inte heller något viktigt att säga, när det gäller folk som dömer ut andra direkt.

Vi har det bra, har varit tillsammans i snart två år jag och killen och blev gravida förra året oplanerat först. Det blev missfall då, men efter det växte längtan för varje dag som gick och i mars i år bestämde vi oss för att börja försöka lite smått och tre-fyra månader senare satt vi med två sträck på stickan och skakade av glädje!

Tack för dina ord, de värmer faktiskt! Och jag kan säga att jag känner mig faktiskt lite som en i gänget här trots att jag är yngst (tror jag), och det känns skönt! Så underbart att få ventilera tankar och händelser med andra och också få läsa hur andra har det som är ungefär lika långt gångna som jag. Vi har blivit ett härligt gäng här tycker jag!
  • Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-03 20:18:04 följande:
    Snart kommer vi skriva här på forumet att vi känner av bebisen FÖR mycket & den sparkar på revbenen & urinblåsan haha

Haha min lilla pojke har sparkat mot urinblåsan i ca en vecka nu så att det känns riktigt obehagligt. Antar att det bara kommer bli värre ;)

Brösten läcker bara mer och mer nu också... Låg för några dagar sedan i sängen halvt på rygg och kände hur det rann från ena bröstet, och visst var det bröstmjölk! Fläckar på lakan och BH har det blivit ett antal gånger men jag har inte känt det rinna så innan. Känner också hur det liksom sticker i brösten då och då, antar att det är att brösten producerar mjölk? Gör inte ont, sticker bara lite obehagligt... Har inte klämt på brösten på flera veckor, testade en eller två gånger lite i början... Borde kanske inte gjort det känner jag nu!
  • Ziiah

Happ... Ska iväg till apoteket idag och köpa amningsinlägg då brösten läckt som satan idag! Flera fläckar på tröjan, en väldigt stor fläck också. Tur att det inte var någon fin tröja iaf, verkar ju som att det är svårt att få bort det... Jag tycker det är sjukt att jag läcker så redan! Det är ju 18 veckor kvar till lillen kommer liksom!

Aja, är det fler som har ganska ont i ryggen, i sidorna och benen? Jag känner av foglossning allt mer nu, och det trycker och gör ont vid revbenen på sidorna och har känt av som kramp i benen. Halsbrännan har börjat komma allt oftare också! Jag är redan helt slut, vill bara att bebis ska komma ut... Men det är ju alldeles för tidigt än... Varför kan inte männen ta lite av smärtan ibland?! Man borde få dela på det iaf tycker jag..

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014