Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Längtanefterlilladig skrev 2014-01-17 15:50:05 följande:
    Va bra att du känner dig lugnare. Det tar ju tid att låta det sjunka in. Mycket frågor som snurrar i huvudet osv. Va roligt att veta datumet. Hur lång tid innan beräknad datum är det? Jag är mer & mer inne på att jag vill snittas.

Jag är egentligen beräknad till 12:e, så blir 8 dagar innan BF.

Det enda jag oroar mig för nu är huruvida jag kommer bli sövd eller inte. Sa till BM att jag absolut inte vill bli sövd, då jag skulle missa när mini kommer till världen i så fall!

Skulle ju verkligen känna mig snuvad på "det stora ögonblicket"!

Så BM lovade att göra allt hon kan för hitta en lösning!
  • ananas86

Vi håller på med målning i sovrummet för fullt nu! Kände mig otroligt nöjd över att jag såhär sent i graviditeten orkar måla och fixa utan större problem..

Men nu helt plötsligt sa kroppen ifrån, fick jätteont på höger sida och i ljumsken. Så nu ligger jag på soffan och tänkte bara fokusera på minis sparkar och rörelser en stund. :)

Tänk att om 6 1/2 är inte mini kvar i magen längre! Snart kan vi sniffa på vårt lilla underverk! :) Längtar massor!

• ananas86

Är lite sen i diskussionen, men måste säga att ni alla är så kloka och skriver så bra saker! :)

Ang. vikt har jag alltid varit smal. När jag var yngre var jag lite obehagligt smal och alla runt omkring oroade sig för att de inte trodde att jag åt något.

Sen gymnasiet har jag varit lite mer "lagom" smal.

Jag har gått upp ca 11 kg sen innan jag blev gravid (9 kg sen inskrivningen)

Känner mig egentligen bekväm med det, men får ständigt höra hur liten jag/magen är!

Nu det senaste har mina arbetskamrater börjat fråga om bebis verkligen växer som h*n ska.

Har ju gjort både TUL och kollat SF-mått och allt ser bra ut, men ändå blir jag orolig pga av alla kommentarer.

Skulle behöva höra från BM ungefär varannan dag att allt ser toppen ut, för att inte ta åt mig av alla kommentarer.

Jag tycker det är skönt att inte vara så stor, även om jag ibland kan fundera på om jag borde äta mer/oftare.

Hur ofta/mycket/vad äter ni andra på en dag?

Nu när vi bor hos svärmor kan jag inte riktigt bestämma vad och när jag ska äta, utan måste anpassa mig ganska mycket. Sen har jag väldigt oregelbundna arbetstider och det gör också att matvarorna blir oregelbundna.

Irriterar mig att jag påverkas av arbetskamraternas kommentarer!

Men nästa helg ser det ut som vi äntligen kan flytta in i vårt hus! :D (efter två månaders renovering)

Ska bli helt underbart skönt! Då kan jag äta hur, när och vad jag vill och kommer säkert gå upp i vikt en massa mer då! :P

• ananas86

Vi har inte köpt/fått en enda bebisgrej ännu, all fokus har legat på att renoveringen ska bli klar innan mini kommer..

Men nästa vecka ska vi kolla hos min mamma vad hon har kvar efter min 16-åriga syster. Sen blir det Ullared på söndagen! :)

T.o.m min sambo (som aldrig stressar upp sig över något) börjar känna att vi har kort tid på oss att fixa allt nu! Men egentligen behöver man inte ha allt klart innan bebis kommer, vi ska t ex vänta med att fixa barnrummet..

Mini kommer ändå sova i sin säng i vårt rum i början, så just nu håller vi på att fixa vårt sovrum..

Vi hade namnen klara, Alice Rozia eller William Gustav, men nu börjar jag bli osäker.. Alla säger att jag har en typisk "pojkmage" så har börjat fundera på andra pojknamn, men vi hittar inget vi är helt nöjda med..

Det var ju en fin idé att titta mer på vad namnen betyder! :) Det kanske kan hjälpa oss att välja..

• ananas86
    Mia86gbg skrev 2014-01-19 10:49:22 följande:
    Jag har alltid ätit mycket. Började redan i tonåren, då åt jag massor för jag tränade så mycket. Sen har det suttit i så jag har nog alltid ätit lite för mycket..så nu äter jag precis samma som innan och sen några veckor tillbaka tar jag alltid en banan eller en tallrik fil innan jag lägger mig.

Kom på att jag antagligen ser mindre ut och äter mindre nu eftersom jag inte tränar längre..

Alla muskler jag byggt upp under de senaste två åren på gymmet har försvunnit! :(

Har inte haft varken tid eller ork att träna senaste två månaderna!

När jag tränar mår jag mycket bättre, min kropp känns starkare och jag får mycket större matlust!

Nä, nu måste jag äta frukost, magen kurrar! :)
  • ananas86

Tack för stödet tjejer, ni är underbara!

Det är så lätt att påverkas även om man egentligen inte vill.

Allt detta är ju nytt, man känner sig osäker och vill ju bara att det lilla livet i magen ska må bra och födas frisk!

Varje gång jag har träffat BM känns allt bra, sen kommer alla kommentarer igen och oron är tillbaka på några dagar.

Man kommer väl få leva med den här oron för sitt barn nu resten av livet, att inget ska hända och att h*n ska få vara frisk.

Jag brukar kunna äta ganska mycket också, men min matlust varierar jättemycket beroende på hur jag mår.

Har haft ungefär samma vikt sen jag var 17 år (60-61 kg) Är 168 cm lång, så är "normalviktig" i vanliga fall. Fyller 28 år ett par veckor, så har varit stabil på den vikten länge!

Nu väger jag 72 kg, bara 4 kg mindre än min sambo, känns lite sjukt! Har aldrig vägt såhär "mycket"! :P

Tycker inte själv att magen/jag är liten, men är så trött på att bli jämförd med andra! Det är ju bara skönt att inte svälla upp och samla på sig vätska!

Skulle behöva någon som påminner mig om allt detta varje morgon!

Snart får jag ett utbrott på mina "omtänksamma" arbetskamrater som inte kan hålla sig ifrån att kommentera min kropp/mage!

Undra vad de själva skulle säga om jag började kommentera hur de ser ut på samma sätt..?

Ska på fösta föräldragruppsträffen imorgon, så tänkte ta upp det då med kommentarer man får om magen..

• ananas86
    MiCorazon skrev 2014-01-20 09:42:02 följande:
    Förresten, vill tipsa om att ni får fina babygåvor/babybox från Apoteket Kronan, Apoteksgruppen och Babyproffsen om ni går in och reggar er där. Har hämtat ut från alla tre och har nu bra apoteksgrejor, nappar, nappflaskor etc etc till babyn - helt GRATIS :) 

Åh, tack för tipset! :)

Har någon fler tips om hur man kan få gratisgrejer till bebis är det välkommet! :)

Vi funderar på att hyra babyskydd/bilbarnstol. Man ska tydligen kunna hyra för en billig årskostnad (400 kr) t ex på Östra Sjukhuset i Göteborg.

Någon mer som tänker hyra?
  • ananas86
    anaconda skrev 2014-01-21 21:23:49 följande:
    får jag fråga varför era män tänker ge er (nästan) alla dagarna av ledigheten, är bara nyfiken

Vi kommer dela precis lika på dagarna!

Det kändes självklart och vi tjänar ungefär lika mycket i lön.

Det är bara mina arbetskamrater (som är lite äldre) som tycker det är konstigt eller ovanligt!

Min sambo ser fram emot att vara pappaledig, tror han är som skapt för den rollen! Alla barn älskar honom! Han har jobbat både som idrottslärare och simlärare och har ett jäkla tålamod!

Jag däremot bli lätt stressad och har inte alls samma tålamod, så tror det kommer bli en större utmaning för mig!
  • ananas86
    majsa88 skrev 2014-01-21 01:34:21 följande:
    Just den 8 feb kan jag inte :( men vad sägs om 15 feb?

Jag kan inte fika med Göteborgstjejerna någon av de dagarna.

Känns som jag har tusen grejer att hinna med innan 4:e mars! Speciellt på helgerna.. Om vi skulle ses en vardag är chansen mycket större att jag kan vara med! :)
  • ananas86

Har varit hos mamma de senaste två kvällarna och gått igenom bebisgrejer. Det mesta är från min yngsta syster som är 16 år.

Vi fick med oss TVÅ SÄCKAR med bebiskläder, spjälsängen (som vi alla tre systrar har sovit i), en åkpåse, en badbalja, lakan och lite annat smått och gott.. :D

Trodde inte det skulle vara så mycket som var helt och fräscht!

Nu på söndag blir det en tripp till Ullared och nästa vecka kan vi äntligen flytta in i vårt hus! :D

Äntligen börjar det ordna upp sig för oss känns det som!

Nu kan jag/vi bara fokusera på mini och allt som ska förberedas, äntligen! :D

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014