Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Hoppas alla har haft en bra jul!

Själv tycker jag det är skönt att julen är över nu, börjar längta mer och mer till mars och vill att tiden ska gå! :)

Har bara ca 1 1/2 månad kvar att jobba och det kommer nog gå galet fort!

Senaste tiden har det börjat bli tungt att jobba, får ofta ont, speciellt långa arbetsdagar. Men ska försöka härda ut och undvika att göra det jag får ont av

Ang. barnets blodgrupp får de reda på den genom att de vet både mammans och pappans blodgrupp. Men det man behöver ta spruta emot är ju om man själv är Rh-negativ och barnet Rh-positiv. Det som kan hända då är ju att ens egen kropp kan börja bilda antikroppar mot barnets blod. Sprutan ska ju förhindra det.

Är inte själv Rh-negativ, men har läst om blodgrupper en del.

Har också haft mindre blödningar när jag har gjort nr 2 några gånger. Bl a efter jag opererade min rygg och blev förstoppad. Hade också små blödningar i början av graviditeten.

Kan starkt rekommendera Xyloproct som är receptfri på apoteket, den har hjälpt mig snabbt båda gångerna!

• ananas86

Menade att om barnet får blodgruppen A, B, AB eller 0 beror på vilka blodgrupper mamman och pappan har..

Men är mamman Rh-negativ kollar de alltid barnets blodgrupp för att ta reda på om barnet är Rh-positiv..

• ananas86
    Joma skrev 2013-12-27 23:05:51 följande:
    Jag har kanske en konstig fråga men är de någon av er som har haft ont där nere? Jag har svårt att förklara de men jag har aldrig känt de förut så de måste nästan ha med graviditeten att göra. De gör ont när jag går å jag känner de hela tiden. Typ som ett tryck eller träningsvärk i något ben eller muskel? Äh jag vet inte hur jag ska förklara de.. Är de någon som förstår hur jag menar eller har känt som jag? De är typ i de "benet" som är där nere, som går ut i benet sen. Usch skitdålig förklaring men..

Jag har också ont på något konstigt sätt där..

Det hugger till ibland när jag går, men värst är det när jag sitter ner en lång stund. Då strålar det ner i ljumsken och benet på höger sida.

Mini ligger på höger sida och trycker mot höftbenet hela tiden, så vet inte om det är någon nerv som kommit i kläm eller om det är foglossning.

Hur som helst gör det ont och har blivit värre senaste veckan. Börjar bli orolig att jag inte ska kunna jobba till 20:e februari som jag tänkt..

Känner du också av det när du sitter?

Hur går det att jobba för dig?
  • ananas86
    Ziiah skrev 2013-12-27 23:47:17 följande:
    Blev inlagd på antenatalavdelningen för hög uvi, läkaren som gjorde ul på mina njurar och på bebis skrämde livet ur mig... Jag hade berättat allt redan men han verkade inte tro att jag inte haft värkar eller att vattnet inte hade gått samtidigt som han hade ultraljudsbilden framför sig så jag trodde ju det värsta... Men sen sa han att det bara var mina njurar och att jag skulle få antibiotika intravenöst. Så jag är fortfarande inskriven men fick åka hem ikväll för att sedan komma tillbaka imorgon klockan sju... Har fortfarande ont, men det har blivit lite bättre ändå.

Usch, det lät ju inte alls trevligt! :(

Men bebis mår bra i magen va?

Skönt att du får hjälp, hoppas du ska må bättre snart!

Krya-på-dig-kramar!
  • ananas86
    Joma skrev 2013-12-28 02:05:33 följande:
    Jag känner inte det direkt som ett hugg utan mitt sitter i hela tiden, å har gjort hela dagen. Detta är första gången jag känner det nämligen. Jag känner inget alls mot benen eller så utan allt sitter liksom i underlivet.

Jag jobbar inte, har varit sjukskriven sen början av November.

Okej, då har vi lite olika då..

Inte lätt att veta vad som är normalt eller farligt och när man ska oroa sig som förstföderska..

Det enda man kan göra om man inte vill kontakta sjukvård är väl att vila, knapra Alvedon och undvika att göra sånt man får ont av..

Hoppas det bara är något tillfälligt som snart går över för oss båda!
  • ananas86

Gott nytt år tjejer!

Måste fråga, behövas lite stöd..

Är det fler än jag som känner sig som en stor klumpig elefant en dag som denna?

Försöker verkligen hitta något att ha på mig ikväll, som jag känner mig fin i, men känns hopplöst!

Kommer vara den enda nyktra ikväll och det är väl inget problem egentligen, men att dessutom känna sig ful och obekväm i sina kläder gör ju inte saken bättre!

Är väldigt liten i vanliga fall, stl S.

Alla mina kläder är för små och jag hittar inget nytt heller! :(

Min pappa försökte väl trösta mig genom att säga att jag inte är tillräckligt stor för att ha mammakläder, något han inte har en aning om!

Har köpt några mammaplagg, då större vanliga kläder bara sitter fel på resten av kroppen..

Jag tycker själv att magen är stor (även om alla andra påpekar motsatsen) och jag har gått upp 10 kg endast på magen/brösten nu i veckan 30..

Förlåt för gnälligt inlägg, men tänkte att någon av er kanske förstår känslan..

• ananas86

Ni är för söta tjejer! Känns så bra att vi har varandra här! :)

Nu har jag pratat av mig med svärmor lite också, så allt känns bättre!
    Jäkla hormoner som gör en så känslig! 

Har kommit fram till att jag hellre klär mig bekvämt än uppklätt.
    Det blir en enkel svart klänning och ett par glittriga strumpbyxor. Med lite lockar i håret funkar det riktigt bra! :)

Vi ska på middag hos några kompisar och är de enda i kompisgänget som har barn på g än så länge..
    Så vi får väl se om någon av de andra kommer gå i barntankar under nästa år.. ;)

Jag har köpt mig en flaska alkoholfritt bubbel som jag tänkte skåla i sen! :)

Ha en fantastisk kväll, oavsett hur ni firar!
    Ikväll skålar vi in det nya året då våra små ska komma till världen!

Kram på er!

• ananas86

Det känns positivt i tråden idag! :)

Känns som allas förväntningar stiger nu när vi är på denna sidan om nyår!

Det är verkligen inte långt kvar!

Längtar efter att få ha mini hos oss och se vem det är som gömt sig i magen! :)

Hittills har ingen av våra nära vänner pratat om att skaffa barn och vi har känt oss lite ensamma, jag och min sambo.

Men igår fick vi veta att några av våra närmsta vänner ska ha barn i början av juli. Känns jättekul att det bara kommer vara 4 månader mellan våra barn, detta ska bli spännande! :)

• ananas86

Jag har tänkt jobba till 21:a februari.

Är då i vecka 37+1.

Kommer ta en vecka semester först och sen föräldrapenning från 3/3

Jag och mina två systrar är alla tre födda i vecka 38, så ska bli spännande att se vilken vecka mini vill komma ut.

Tittade i kalendern för några dagar sen och kom fram till att jag bara har 7 veckor kvar att jobba, känns lite konstigt..

Det har gått så fort, speciellt senaste två månaderna! Känner mig inte alls förberedd mentalt på att det snart är dags!

Samtidigt längtar man ju massor efter att få se vem som gömt sig i magen! :)

• ananas86
    majsa88 skrev 2014-01-03 02:02:44 följande:
    o e annan fråga, kan jag .tex skippa att ta ut föräldrarpenning en helg istället jobba?

Man kan jobba under föräldra ledigheten, men inte ta ut föräldrapenning för de dagarna då man arbetar

Jag ska t ex börjar jobba en helg i månaden f.o.m juni..

Får då ut ca 2000 kr i pengar och kan spara dagar på så vis! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014