Ziiah skrev 2014-01-30 23:15:47 följande:
Jag förstår dig, så har jag känt lite också... Jag vill veta hur värkarna känns och kunna få upp bebis till bröstet ganska direkt när han kommit ut osv, men jag känner trots det att ett planerat snitt är bättre för mig nu.
Hade du fått ett datum för snittet? Vad jobbigt att du inte fick välja själv, varför ska du snittas? Du har väl skrivit det här någonstans men jag minns inte..
Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten, men just nu har jag svårt att komma på något bra med kejsarsnitt.. Det enda är väl att man får ett bestämt datum och slipper gå över tiden.
Jag har fått datum 4/3, är egentligen beräknad till 12/3. Anledningen är min skoliosoperation, jag är stelopererad långt ner i ryggen. Har hela tiden fått höra att det inte ska vara något hinder för en vanlig förlossning.
Men för drygt två veckor sen fick jag ett samtal från en läkare på spec. mvc. De hade tittat igen på mina röntgenbilder och tror att det skulle bli problem vid en vanlig förlossning, att bäckenet inte ska kunna vidgas ordentlig och att barnet skulle kunna fastna eller skadas
Kändes helt sjuk att få veta det via telefon! Sen kan jag inte få ryggbedövning pga skoliosoperationen heller, så jag kommer bli sövd när jag snittas.
Blev mycket info att ta in på en gång och en stor besvikelse! Det börjar sjunka in nu, men min BM sa att det är förståeligt att en del av besvikelsen aldrig kommer försvinna.
Förstår att ni andra kan se fler fördelar med kejsarsnitt, får man vara vaken blir det ju inte så stor skillnad mot en vanlig förlossning. Man slipper värken under en vanlig förlossning och all den fysiska och psykiska påfrestning det innebär. Slipper man bli sövd så får man ju se barnet direkt och pappan får vara med i rummet också.
Hoppas ni ska få stöd och bli tagna på allvar, ni som vill ha ett planerat snitt! Det är ju viktigt att man känner sig trygg inför förlossningen och inte ska bli tvingad till något!