Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Tinapina skrev 2014-01-29 20:56:19 följande:
    Trådens första bebis har anlänt:)

Ja, nu vill vi veta mer! :)

Stort grattis! Hoppas ni mår bra!
  • ananas86

Det är SÅ skönt att äntligen få vara ledig och vila!

Nu när jag kan slappna av känner jag hur ont jag verkligen har!

Har tvingat mig själv att bita ihop det senaste.. Nu ska jag bara tänka på mig själv och magen!

• ananas86
    Tinapina skrev 2014-01-30 16:28:24 följande:
    Vad roligt det är att fortsätta er resa till bebis och höra om alla förberedelser. Det blev ju inte riktigt som det var tänkt för oss och även om knappt ngt kom med till förlossningen har det mesta flutit på. Folk runt om kring har fixat åt mig och det har varit riktigt skönt.

Lillan ligger på neonatalavdelningen, hon kom i v 34+2. Hon hade bra vikt och längd så hon har bra förutsättningar. Lite för snabb andning men behöver inte längre cpap och bara lite syrgas. Maten går sådär, både sondas och får dropp men får behålla mer och mer. Lite förhöjt värde på infektion så fått antibiotika med och provet idag visade ingen ytterligare ökning.

Det är mysigt på bb och jag blir väl omhändertagen. Fick lite panik över fp och vill anmäla o ansöka snarast. Men tydligen blir det både f-dagar och sen vab när jag blir utskriven men lilla hönan är kvar på neo. Ngt speciellt som ni undrar över? Tack för alla fina lyckönskningar !

Förstår att det kom väldigt plötsligt för er! Men skönt att allt verkar ha gått bra! :)

Tänkte bara fråga, eftersom jag själv har en tid för planerat kejsarsnitt, vad händer om förlossningen startar innan? Bara att ringa förlossning och säga som det är då eller?

Kände du något innan vattnet gick, typ förvärkar, eller kom det helt utan förvarning?

Vet att min bebis ligger fixerad långt ner, det tycker och känns som kraftig mensvärk.. Kan det vara förvärkar tro?
  • ananas86
    Zobeideh skrev 2014-01-30 17:11:57 följande:
    Annanas86 så har jag känt idag. De kommer och går hela tiden. Och va jag förstått de som så är det förvärkar. Så länge de inte gör ont så behöver man inte oroa sig

Kommer och går för mig också, kombinerat med sammandragningar.

Vet ju inte hur det SKA kännas, men så länge det blir bättre när man vilar är det ingen fara, vad jag har förstått..

Det jobbiga är bara att halsbrännan blir värre när jag ligger ner.. :/
  • ananas86
    j3nnyy skrev 2014-01-30 20:36:59 följande:
    Håller tummarna för er att ni får snitt!! Hade fått för mig att det var svårt att få, om man inte hade medicinska anledningar. E ju helt sjukt att man inte skulle få bestämma över sin egen kropp. Kanske är olika från län till län också, som det verkar vara med allt annat :p

Själv är jag livrädd för att bli snittad, så hoppas verkligen att allt går bra på förlossningen haha

Längtanefterlilladig skrev 2014-01-30 20:25:24 följande:
    Så skönt att bebisens njurar såg bra ut Gissade att du också skulle få gå hos aurorabarnmorska. Det måste tydligen alla som inte har klara medicinska fel såsom sätesbjudning eller föreliggande moderkaka osv. Det där med en förlossningsplan är jag skeptisk till. Känns som att de vill förhala att man ska få kejsarsnitt. Att när man väl är inne på förlossningen så föder man vaginalt & inte med snitt. De försöker nog få en att föda vanligt så långt det går. Jag tror att du måste vara säker på din sak & inte ge dig. Säg inte att du kan försöka föda eller att du helst vill det. För då kommer du inte få snitt. Jag ska träffa min aurorabarnmorska på torsdag & jag tänker inte ge mig. Jag tänker säga att jag aldrig velat föda vaginalt & att jag VILL ha snitt.

För mig är det raka motsatsen, jag vill egentligen inte föda med kejsarsnitt!

Har alltid varit nyfiken och förväntansfull på hur jag skulle vara vid en vanlig förlossning! Hur värkarna känns, hur man vet att allt kommit igång och ögonblicket när bebis får se värden..

Jag får ingen möjlighet att välja och känner mig mer rädd för ett kejsarsnitt än vaginal förlossning!

Är lite orolig att jag inte ska hinna åka in i tid om förlossningen kommer igång innan snittet, vill inte vara med om ett akut snitt! :S
  • ananas86

Vi verkar vara många med förvärkar, så det är väl helt normalt i de veckorna vi är i nu..

Så länge det blir bättre när jag vilar och inte börjar göra mer ont helt plötsligt känner jag mig lugn.. :)

• ananas86
    Ziiah skrev 2014-01-30 23:15:47 följande:
    Jag förstår dig, så har jag känt lite också... Jag vill veta hur värkarna känns och kunna få upp bebis till bröstet ganska direkt när han kommit ut osv, men jag känner trots det att ett planerat snitt är bättre för mig nu. 

Hade du fått ett datum för snittet? Vad jobbigt att du inte fick välja själv, varför ska du snittas? Du har väl skrivit det här någonstans men jag minns inte..

Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten, men just nu har jag svårt att komma på något bra med kejsarsnitt.. Det enda är väl att man får ett bestämt datum och slipper gå över tiden.

Jag har fått datum 4/3, är egentligen beräknad till 12/3. Anledningen är min skoliosoperation, jag är stelopererad långt ner i ryggen. Har hela tiden fått höra att det inte ska vara något hinder för en vanlig förlossning.

Men för drygt två veckor sen fick jag ett samtal från en läkare på spec. mvc. De hade tittat igen på mina röntgenbilder och tror att det skulle bli problem vid en vanlig förlossning, att bäckenet inte ska kunna vidgas ordentlig och att barnet skulle kunna fastna eller skadas

Kändes helt sjuk att få veta det via telefon! Sen kan jag inte få ryggbedövning pga skoliosoperationen heller, så jag kommer bli sövd när jag snittas.

Blev mycket info att ta in på en gång och en stor besvikelse! Det börjar sjunka in nu, men min BM sa att det är förståeligt att en del av besvikelsen aldrig kommer försvinna.

Förstår att ni andra kan se fler fördelar med kejsarsnitt, får man vara vaken blir det ju inte så stor skillnad mot en vanlig förlossning. Man slipper värken under en vanlig förlossning och all den fysiska och psykiska påfrestning det innebär. Slipper man bli sövd så får man ju se barnet direkt och pappan får vara med i rummet också.

Hoppas ni ska få stöd och bli tagna på allvar, ni som vill ha ett planerat snitt! Det är ju viktigt att man känner sig trygg inför förlossningen och inte ska bli tvingad till något!
  • ananas86
    Ziiah skrev 2014-01-31 11:09:04 följande:
    Då kan jag verkligen förstå att det är jobbigt, jag är själv rädd för att sövas. Man vill ju självklart vara vaken och vara med om vad som händer när man föder sitt första barn. Tycker de borde kollat upp det tidigare så att du iaf hade kunnat vara berädd på det, även om det inte hade tagit bort besvikelsen helt, det finns nog inget som skulle kunna göra det. Jag hoppas det blir bra för er och att du slipper vara besviken livet ut. 

Tack för omtanken! :)

Jag känner mig också irriterad på alla läkare som inte brytt sig om att kolla upp riskerna med ryggen ordentligt!

Samtidigt är jag tacksam att det var en läkare som tog sig tid och kollade ordentligt! Hade ju inte velat hamna i en akutsituation vid en vanlig förlossning, med risk både för mig och barnet!
  • ananas86

Sitter hos BM nu, mitt blodtryck fortsätter att stiga trots att de höjt dosen på blodtrycksmedicinen.

Det är bara undertrycket som går ner, övertrycket stiger trots vila i en timma.

Senaste mätningen hade jag 170/65

Nu börjar jag bli orolig, det kan ju inte vara speciellt bra för mini i magen.. :/

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014