Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Sitter på spec.mvc nu. Idag är blodtrycket bättre! Efter att de har höjt dosen på medicinen två gånger har nu trycket gått ner från 170/80 till 135/55..

Nu ska jag få träffa en läkare för de tycker att undertrycket är för lågt, så aldrig är det riktigt bra.. :/ De tog nog i lite väl när de höjde dosen två gånger på tre dagar!

• ananas86
    Sirek skrev 2014-02-04 17:23:58 följande:
    Någon som har problem med näsblod? Jag börjar blöda såfort jag snyter mig och sedan kan det komma när som på dagen. Har varit förkyld men är typ återställd.

Jag har precis samma!

Vågar knappt snyta mig, för då börjat jag alltid blöda. Samma sak om jag kliar mig och gnuggar mot näsan.

Har varit så nästan hela graviditeten.

Har ju läst att min får känsligare slemhinnor när man är gravid, så det gäller väl även näsan då..
  • ananas86

Ang. att fastställa faderskapet i förväg så är det olika i varje kommun.

Vi har t ex flyttat från Partille till Göteborg och reglerna är olika i kommunerna, trots att det är grannkommuner.

I Partille kan alla fastställa faderskapet i förväg, då förbereds allt så det ska gå snabbare att handlägga när barnet är fött.

I Göteborg däremot måste man ha speciella skäl, t ex medicinska, för att fastställa faderskapet i förväg. Det kan man göra mellan graviditetsvecka 30 och 37.

Jag har pratat med familjerätten och mina medicinska skäl är tydligen tillräckliga, så vi ska dit och skriva papper 17:e eller 18:e. Läkaren på spec. mvc har skrivit ett intyg där han beskriver mina bakgrundssjukdomar och att det finns risk att jag kan bli sjukskriven efter kejsarsnittet.

Känns tryggt att ha det förberett, det är ju massa handläggningstid överallt ändå..

• ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-04 21:52:02 följande:
    Min mamma har hela min graviditet påpekat sin oro över mig & bebisen.

Varit bra på att påminna mig att saker kan hända som man inte vill ska hända (tack mamma jag vet).

Hon har berättat att hon kände samma oro när hon väntade sina tre barn. Att hon i princip inte trodde att hon skulle få normalskapta & levande barn fören motsatsen är bevisad (något som hon fört över på mig).

Vi har beställt vår dröm vagn sedan många månader tillbaka. Idag ringde butiken och sa att vagnen har kommit för hämtning. Min mamma & min mans mamma ville betala vagnen något som vi givetvis uppskattar mycket.

Så jag sms:ade mamma och sa att hon gärna får föra över sin del av pengarna innan lördag (då vi ska hämta vagnen).

Hon svarade då såhär;

"Tycker ni ska vänta att hämta vagnen. Blir för lång väntan med en tom vagn hemma. Går ju snabbt att hämta när gossen är född, kram/mamma"

Kan ju tyckas som en bra tanke MEN, det min kära lilla mamma egentligen menar/tänker som hon aldrig skulle säga rakt ut är;

"Tycker ni kan vänta att hämta vagnen så att den finns kvar i butiken och butiken kan ta tillbaka den om ert barn dör innan eller under förlossningen, så slipper ni ta hand om den sen när ni kommer hem & pengarna går inte förlorade"......

Jag blir så trött.......

Tråkigt att din mamma är så negativ!

Det räcker ju med att man oroar sig själv! De andra runt omkring kan lika gärna hålla tyst om sin oro. Bättre att de finns som stöd och uppmuntrar istället!

Själv har jag ju fått kommentarer hela graviditeten om hur liten magen är och om den verkligen växer som den ska.

Det är fruktansvärt irriterande, har ändå gått upp 12 kg på bara brösten och magen!

Att folk orkar hålla på med sina kommentarer..
  • ananas86

Har svårt att somna, imorgon ska jag och sambon till BM på förlossningsplanering.

Vi ska vara där en hel timma och förhoppningsvis får sambon höra minis hjärta för första gången och vara med när magen ska mätas. Han jobbar ju 10 mil bort, så har inte varit med på några besök sen RUL!

Ska bli skönt att ha sambon med, nu börjar man förstå att det inte är långt kvar tills vi blir föräldrar! :)

• ananas86
    Heene skrev 2014-02-05 09:17:54 följande:
    idag är jag glad =)

Har väntat så länge på att höra ngt om min sgi. handläggninstiden är så lång när man är egen företagare, och när man dessutom inte har haft verksamheten i  24 månader blir proceduren ännu mer komplex.

Men igår ringde försäkringskassan och diskuterade mitt jobb och arbetstider mm. Så nu har dom kommit fram till ett beslut som jag dessutom är jättenöjd med =)

Känns så skönt att veta och slippa gå ovis medan veckorna bara går.

Jag kommer ju inte direkt bli rik på att vara mammaledig men vi kommer inte behöva vända på varenda krona här hemma iaf.

Så nu kan dom börja ta tag i min sjukskrivning också vilket dom inte har kunnat gjort innan min sgi blivit beslutad.

Allt rullar på nu =) tänk vad som kan göra en så glad =P

Härligt att höra att det händer något hos FK! Skönt att du kan slappna av nu och vet hur mycket du kommer få i F-penning! :)

Själv har jag väntat sen 17:e december så beslut om min SGI. Har både ringt och mejlat och de säger att jag inte behöver komplettera något. Men förstår inte varför det drar ut på tiden!

Har också blivit sjukskriven, så måste ju ha min SGI klar snart! Vet inte om det beror på att min arbetsgivare skickade in felaktiga uppgifter först..

Men de rätta uppgifterna godkände jag 17:e december och nu har ju de 30 handläggningsdagarna gått för längesen!

Magdalena, du kanske har en aning om vad det kan vara som drar ut på tiden?
  • ananas86
    majsa88 skrev 2014-02-05 09:23:58 följande:
    Inte konstigt att jag hade så mycket sammandragningar den natten i fick åka in. Har urinstickor här hemma, o ooojaa har en rejäl uvi. Märkte det när jag skulle kissa, kändes som att jag skulle kissa ut taggar. Fy f.....n säger jag bara vad ont det gör!!!

Va händer nu? Antibiotika innan de får svar på odling eller?

Usch, din stackare! :(

Har du pratat med din BM/läkare? De borde ju sätta in behandling direkt!

Tur att det inte är så lång tid kvar till BF nu, men UVI ska man ju inte gå runt med som gravid i alla fall!

Det kan ju både gå över till barnet, så det blir påverkat av infektionen och sätta igång förlossningen för tidigt, så se till att få behandling så snabbt det går!
  • ananas86

Det var skönt att ha med sambon på förlossningsplaneringen idag! :)

Min BM är väldigt bra att prata med, känns så naturligt, som att prata med en vän! :)

Först lyssnade vi på hjärtat och mätte magen, allt såg perfekt ut! :) Blodtrycket var bra idag också. Sen gick vi på rundvandring!

Vi var på besök på spec. förlossningen och fick kika in i en tom operationssal, där de utför kejsarsnitt. Känner mig lugn och redo nu! Längtar massor tills jag/vi kan hålla mini i famnen! :)

• ananas86
    majsa88 skrev 2014-02-05 11:52:44 följande:
    Jag ska till mvc kl 1300 o lämna urinprov. Har inte fått kissa sen 09. Är kissenödig o det gör sååå himla ont bebis trycker på o gör inte saken bättre. Vet bara inte hur jag ska hålla mig till 13.00.

ska få svar på odlingen imorgon bitti o antagligen få behandlingen då.a0

Bra att du ska dit idag! :) Då får du den hjälp och behandling som behövs!

Förstår att det är jobbigt att hålla sig! Men du fick inte med dig eller har något hemma att kissa i och ta med?

Hoppas du kan hålla dig till kl 13, är ju inge kul att kissa på sig precis! :/
  • ananas86

Här kommer ett deppigt inlägg..

Måste skriva av mig lite känner jag!

Idag fyller jag år, 28 år, inget märkvärdigt alls!

Men känner mig otroligt deppig och ensam! Är trött, helt yr och slut i kroppen.. Orkar inte ens resa mig upp ur soffan och gå ut med hunden!

Känner mig helt tom i huvudet och kroppen, vill gråta, men det kommer inga tårar..

Har ingen jag kan ringa och prata med och min sambo kommer inte hem förrän 17.30 ikväll..

Tror det har varit för mycket den senaste tiden (senaste två månaderna), har inte haft tid att stanna upp och slappna av förrän nu! :S

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014