Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

TomMon skrev 2014-02-12 19:05:06 följande:
    Min tapp hade kortats ytterligare och den var lite öppen i en spalt. Läkaren sa att hon inte trodde det var så långt kvar och att mina menssmärtor kan ha varit en start på något. Shit! :) Men hon garderade sig med att säga att man inte så noga kan veta, så jag ställer mig nog in på att gå tiden ut, även om detta uttalande gjorde det svårare, haha!

V 37 påbörjas imorgon.

Spännande att det kan vara på gång för dig nu! :)

Egentligen kan ju barnet bestämma sig för att komma närsom för de flesta av oss nu!

Men måste fråga, hur märkte/misstänkte ni att tappen var påverkad? Var det pga dina mensvärksmärtor eller något annat?

Har de sagt att du ska ta det extra lugnt nu då, för att inte sätta igång något?
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-12 21:47:26 följande:
    Kommer ju givetvis gå ut med vagnen, vara ute i trädgården & bjuda hem släkt & vänner men kommer inte röra mig i stora folksamlingar iaf inte första månaden.

Tänker precis som du när det gäller att träffa folk. Har hört flera BM som rekommenderar att man ska hålla sig från folksamlingar, kollektivtrafik osv de fösta två månaderna.

Självklart får släkt/vänner hälsa på om de är friska och vi kommer väl promenera/vara ute en del. Men kan inte förstå att man tar med en tvåveckors bebis till öppna förskolan t ex! Eller alla kunder som kommer direkt från BB och handlar på mitt jobb!

Tror man behöver lite tid att komma in i mammarollen och allt nytt också, så i alla fall fösta månaden kommer jag nog hålla mig hemma mestadels!
  • ananas86
    Melt77 skrev 2014-02-12 23:41:39 följande:
    Andra natten på SÖS. Fortfarande ingen igångsättning. Var på undersökning idag och lilla kotten är inte ens fixerad (38+2). Så dom vill ju helst vänta. Men jag håller på att bli galen av klådan. Äter alla antihistamin som finns känns det som och smörjer med stark kortisonkräm. Men utslagen bara fortsätter att klia och sprida sig över kroppen.

Dom tar iaf väldigt väl hand om mig. Alla är jättegulliga. Men jag vill bara att det ska sluta klia. Fick en, som dom sa, knockouttablett igår kväll för att kunna sova. Kände INGENTING. Har knappt sovit på tre nätter nu. Får väl försöka inatt men känns tröstlöst...

Usch, vad jag är negativ. Sorry! Lite svacka bara. Nytt besked imorrn om hur det blir!

Skönt att du är i goda händer!

Men hoppas på att du ska få slippa klådan snart!

Har de sagt att de kommer sätta igång dig? Eller vill de vänta närmare BF?

Hoppas du ska få all hjälp oavsett och att ni snart får träffa er lilla/lille plutt! :)
  • ananas86

Längtar också efter att få tillbaka min kropp igen!

Vill kunna raka benen, fixa fötterna och allt sånt igen!

Saknar närheten med min sambo också! Vi kramas, pussas och håller om varandra, men blir aldrig mer än så nu..

Det går inte att fokusera på det mer intima när mini sparkar i magen!

Saknar verkligen att ha sex!

• ananas86
    MiCorazon skrev 2014-02-14 10:22:34 följande:
    Har era bebisar börjat bli livligare nu i slutet på grav? Senaste veckan är det som en stor krokodil ålar runt i magen på mig :) känner honom hela tiden och det rejält. I v 37 nu.

Haha, underbar beskrivning med en krokodil som ålar sig! :)

Vissa dagar känner jag precis så också, men vissa andra dagar känner jag mer enstaka buffar.

Min bebis är lite ojämn i rörelserna helt enkelt, kan ju bero på hur h*n ligger med ben/armar. Men så länge jag känner rörelser varje dag är jag inte orolig! :)
  • ananas86

Fick en tanke..

Tänk vad tomt det kommer kännas i magen när bebis är född!

Man får ju passa på att njuta av spakarna/buffarna nu de sista veckorna! Även om det gör ont ibland är det ju mestadels mysigt! :)

• ananas86
    Heene skrev 2014-02-16 11:26:21 följande:
    Jag och sambon var ute och åt middag med mina systrar och respektive igår. Fick då veta att min äldsta syster också ska ha barn =D deras tredje och beräknas komma i mitten/slutet på augusti. Känns så himla kul!

hittills har jag vart den enda gravida har det känts som. Är först bland mina närmsta vänner och inom familjen var det flera år sen det föddes ett barn sist. Och nu så kommer det skilja ett knappt halvår på våra två =)

Kul när familj och vänner också har barn på g samtidigt! Både för oss föräldrar som kan dela tankar/umgås och för de små som förhoppningsvis får lekkamrater! :)

Vi fick nyligen veta att det är en kusin på g hos min sambos bror och hans fru. Det kommer bli fyra månader mellan våra barn bara! :)

Sen finns det 6 kusiner sen innan, mellan 15 år och 2 år, så det kommer bli gott om kompisar på släktkalasen! :)

Två kompisar till oss ska ha barn i början av juli också, så nu känner vi oss inte ensamma med barn på g längre! :)
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-16 17:06:46 följande:
    Jag är orolig för att min bebis ska vara stor när han föds. Jag har läst & hört att SF mått inte alls kan säga hur stort barn man bär. I vecka 35+0 var mitt SF mått 32 cm. Alla säger att vi kommer få en stor bebis. För dels är jag 177 cm lång & hade BMI 28 vid inskrivning. Sen är min man 197 cm lång. Dock är min mage ganska liten men har haft vänner vars mage varit liten & de fött en bebis på 4.5 kilo. Det borde ju spela lite roll hur stor man var när man själv föddes. Jag vägde 3460 gram & var 53 cm. Min man vägde 3300 gram & var 53 cm. Helt normala alltså. Min mammas kollega fick barn förra helgen. 60 cm lång & 5.6 kilo OH MY GOD!!!!! Tror ni jag kan ta upp min oro för min BM?

Herregud, det var en riktigt stor klump din mammas kollega fick!

Men vad jag har hört brukar man jämföra med hur stora mamman och pappan var när de föddes. Så att ni är långa nu ska inte spela roll för hur stor er bebis kommer födas.

Det är ju i och för sig bara teorier (som allt annat man får höra som gravid), men tror inte du ska behöva oroa dig för en stor bebis! :)

Passa på att njuta så mycket som möjligt istället, snart är våra bebisar här! :)

Försöker själv påverka mina tankar till mer positiva när oron smyger sig på..

Kram till dig!
  • ananas86
    carina87 skrev 2014-02-16 18:49:26 följande:
    Gnällinlägg:

Min mamma ringer ofta. Mest för att höra om jag fått några förvärkar. Hon tror INTE jag kommer gå tiden ut. Hon tror INTE jag kommer hinna till mars månad. Hon tror och tror och tror. Visst, det är fint att se att hon engagerar sig, men GLÖM att jag kommer säga till henne när det är på gång.

För en månad sen (skojar inte), ringde hon och undrade hur hon och hennes gubbe skulle göra när bebisen var född. hon vill nämligen vara först (läs: före min pappa) för att träffa bebisen. Hennes gubbe måste ju dessutom ta ledigt från jobbet. Här kommer en återgivning av vårt samtal den dagen. Jag önskar jag överdrev:

Mamma: "Kan inte du ringa när ni är på väg in på förlossningen, så O kan lägga in om ledighet samma dag?"

Jag: *svimfärdig och mållös* Du skämtar?

Mamma: "nej vadå då?"

Då fick jag tuppjuck! Vad sägs om att låta BEBISEN kommer UT först! Vad sägs om att låta oss komma hem först? Vad sägs om att jag hör av mig till henne när JAG orkar ta emot besök etc.

En sak är säker, om hon ringer när det faktiskt ÄR på gång så kommer jag INTE berätta det för henne!

Men fy, förstår att du blir irriterad!

Det är ju ganska respektlöst att vara så påstridig!

Min mamma håller sig lite väl långt borta ibland, hade önskat att hon ringde oftare och frågade mer än hon gör. Men har förstått att hon inte alls är ointresserad, för hon börjar nästan gråta av längtan och förväntan när vi pratar bebisgrejer och vi visar henne vad vi köpt till mini.. :)

Det är så olika..

Svärmor ringer flera gånger i veckan och har tagit ledigt från jobbet tre dagar när mini kommer. Hon vill finnas till hands om vi skulle behöva henne. Tror inte hon skulle tjata om att få hälsa på, men hon är helt klart mer angelägen än min mamma!

Hoppas din mamma ska låta er få lugn och ro när er bebis kommer! Hon ska nog få tid att träffa sitt barnbarn ändå! :)

Kan inte vara lätt för våra mammor/svärmödrar att veta hur mycket de ska våga/bör engagera sig, särskilt inte om det är deras fösta barnbarn..
  • ananas86

Längtanefterlilladig: Fy, vilken hemsk dröm! Det är väl mycket tankar som snurrar i huvudet nu.. Men skönt att han kom igång och började röra sig! :)

Jag drömde i natt att jag vaknade upp efter snittet och minis födselvikt bara var 2,1 kg.. H*n var kraftigt tillväxthämmad och skulle behöva mycket vård.. Det är mitt orosmoln.. :(

Tur då att jag var hos BM precis och hon sa att allt ser perfekt ut, behövde höra det! :)

Känns sjukt att jag bara har ett BM-besök kvar nu innan inskrivningen för snittet 3/3!

Bara 15 dagar kvar nu tills vi får träffa vår mini! :D Känns stort!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014