Inlägg från: ananas86 |Visa alla inlägg
  • ananas86

Första barnet - BF Mars 2014

Mango08 skrev 2014-02-20 18:42:40 följande:
    Jag jobbar på kontor så sitter mest på en stol framför datorn hela dagarna. Hade jag gått hemma så hade jag nog också bara suttit framför datorn eller tv:n så det känns onödigt att ta ut föräldradagar innan lillen har anlänt för att göra i princip samma sak som på jobbet. Mitt jobb känns inte så jättepåfrestande och jag mår i övrigt väldigt bra förutom lite foglossning och förvärkar. Jag hade nog blivit tokig på att bara vara hemma hela dagarna och gå runt och vänta, tror att det är bra för mig att komma iväg till arbetsplatsen och få tankarna på lite annat. =)

Jag frågade min barnmorska och hon sade att man inte kan påverka när förlossningen sätter igång, utan att bebisen kommer när den kommer. Så får väl hoppas att hon har rätt så jag inte drar ut på graviditeten i onödan  genom att jobba.

Men jag tar en dag i taget så får vi se när lillen vill titta ut! =)

Skönt att ha ett jobb där det fungerar att jobba in i det sista! :)

Antar att du har möjlighet att vila lite om du skulle behöva på jobbet också då?

Förstår tanken med att inte ta ut föräldrapenning i "onödan", man vill ju ha så många dagar som möjligt när bebisen kommit! :)

Själv har jag ju en fördel med mitt planerade snitt på sätt och vis, då jag vet exakt vilken dag mini kommer och kan planera mina föräldradagar.

Något positivt med snittet i alla fall.. :)
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-21 10:37:25 följande:
    Är det bara 1.5 vecka kvar för dig nu? Gud så spännande

Japps, 11 dagar kvar! Känns helt galet!

Längtar som tusan, samtidigt som det är lite läskigt!

Ska på mitt sista planerade besök hos BM på måndag, bara det känns konstigt!

Sista veckorna har gått sjukt snabbt!

Hur mår du Längtan? Verkar som det är på g för dig nu ju.. :) Känns det okej med er överenskommelse ang. förlossningen?
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-21 11:18:24 följande:
    Det har ju gått så fort sen du fick veta att du skulle göra ett snitt!!!!

Herregud va avis jag är på dig, 11 dagar bara. Så mysigt. Det kommer gå toppen för dig & bebisen

Jag pendlar fortfarande väldigt mycket med tankarna kring förlossningen. Både jag & min man blir snart galna här hemma tror jag. Ena dagen är jag väldigt tillfreds med att föda vaginalt & mitt kontrakt jag ska skriva. Andra dagen har jag ångest och vill inte alls, jag vill ha kejsarsnitt. Det roliga är följande;

Det jag är rädd för under en vaginal förlossning är;

Utdragen förlossning

Syrebrist hos barnet & det inte hinner förlösas/urakut snitt/sugklocka/tång/klippa mig.

Att jag inte orkar med förlossningen då den blir lång

Att min smärta blir för stor med värkarna pga endometriosen.

Igångsättning som läkaren vill att jag gör innebär/kan innebära;

Långdragen process

Fler födslar med igångsättning leder till användande av tång/sugklocka

Barnet kan bli utmattat och få syrebrist eller inte orka förlossningen

Mer smärtsamma & oeffektiva värkar som varar länge

Värkarna ger ingen effekt & jag får ligga länge utan EDA.

Värkarna blir starkare än vanliga värkar=ondare

Varför skulle då igångsättning vara bättre för mig än KS?

Ibland förstår jag inte riktigt hur läkare & barnmorskor tänker.

Men på onsdag är det dags för samtal med läkare IGEN & då tänker jag mata henne med frågor & vara förberedd upp till tänderna på fajt.

Det var i mitten av januari jag fick veta om kejsarsnittet. Det har sjunkit in mer och mer.

Men en del av oron och besvikelsen sitter kvar fortfarande. Är orolig att mini ska vara väldigt liten också eller att något ska gå fel.

Min mardröm är att vakna upp ur narkosen och inte få träffa mitt barn!

Jag vill verkligen inte tänka så, men ibland kommer tankarna och spökar i huvudet ändå.. :/

Tror vi alla känner någon form av oro, det skulle nästan vara konstigt annars!

Det är ju så mycket nytt och man vet inte riktigt vad som kommer hända..

Det kommer gå bra för dig också, ni har ju skrivit kontraktet och de känner till din oro.

Hoppas att du efteråt ska känna att förlossning gick bra, oavsett om det blir vaginal eller KS!
  • ananas86
    flowers skrev 2014-02-21 23:47:53 följande:
    Är så less på det här... får höra var och varannan dag

"OJ vad liten mage du har!"

Ska du får barn i mars???

Ehhheee...

Ja, jo, säger jag.

Blir så sårad över det här.

Vet ju att bebis växer och att han ligger lite över medelmåttkurvan.

Va överviktig i från början, kanske det som gör sitt.

Nu är det 25 dagar kvar till planerat KS.

Längtar så efter den lille gossen.

Vet precis hur du känner!

Har fått höra hur liten magen är hela graviditeten, mest från mina arbetskamrater, men tom från en dam på apoteket..

Vissa arbetskamrater har tom frågat om magen verkligen växer som den ska. Jag har tex fått höra "Nu har magen inte vuxit på ett tag, du kanske borde be din BM att kolla en extra gång"

Min BM har helatiden sagt att allt ser fullt normalt ut. Jag är ganska smal, men normalviktig i vanliga fall. Är 168 cm lång och väger ca 60-61 kg.

Nu väger jag 74 kg (!) och SF-måttet följer kurvan perfekt. Men senaste TUL låg 11% under mittenkurvan. Enligt läkaren och BM är ner till 25% under kurvan helt normalt, men nu kan jag inte riktigt släppa den oron.

Förstår inte varför folk ska kommentera storleken på magen överhuvudtaget, man skulle ju aldrig kommenterat hur stor mage en icke-gravid personer har!

Vi får verkligen försöka låta bli att lyssna på alla dumma kommentarer!
  • ananas86
    Mia86gbg skrev 2014-02-23 10:03:11 följande:
    Ni som fått planerat snitt, hur långt innan BF har ni gått det?

(Skrev denna frågan för ett tag sen men fick inga svar så kah testar igen...)

Jag skummande igenom lite, men glömde svara på din fråga förra gången du skrev..

Jag har planerat snitt 8 dagar innan BF. Är beräknad till 12:e och snittet blir den 4:e. Har läst att man egentligen rekommenderar att snittet görs i vecka 39+0, men jag kommer vara i vecka 38+5

Vet inte hur stor roll det spelar egentligen med två dagar, men jag fick den tiden hemskickad på posten. De har tydligen vissa dagar då det utför planerade snitt på Östra sjukhuset i Göteborg, så jag fick inte vara med och bestämma själv.
  • ananas86
    flowers skrev 2014-02-23 12:40:48 följande:
    Jag fick först ett planerat snitt inbokat 12 dagar innan BF, läkaren vill inte att jag ska komma igång själv utan att det är säkert att det blir ett snitt.

Nu bad jag läkaren om möjligheten finns att flytta fram snittet och efter antal samtal så sa läkaren OK.

Eftersom jag ska sövas så vill jag för bebbens skull göra snittet så sent som jag får.

Fick MAX flytta fram 7 dagar innan BF.

Skulle jag komma igång tidigare så måste jag åka in AKUT.

Om jag skulle komma igång själv är det en risk för min hälsa, därav snittorsaken.

Har planerat snitt 8 dagar innan BF..

Jag kommer också bli sövd pga att jag inte kan få ryggbedövning.

Måste fråga varför du ska du bli sövd?

Man får ju helatiden höra att vid ett planerat snitt får mamman vara vaken osv..
  • ananas86

Idag firar jag och sambon 6 år tillsammans! :)

Vi ska fira med att bjuda några vänner på middag.

Hade inte jag varit höggravid hade vi nog hittat på något mer romantisk, men ärligt talat orkar jag inte!

Vi har iaf haft en mysig förmiddag tillsammans och låg kvar länge i sängen och hade det mysigt.. ;)

På tal om något helt annat fyndade vi en vagn igår!

Vi har inte veta vad vi ville ha, alla vagnar var ju så dyra.. Tänkte köpa en begagnad, men ville egentligen inte det..

Hur som helst hittade vi en komplett Brio Happy, helt ny i 2013 års modell på utförsäljning. Vi fick betala 4 999 kr och fick med allt! Är sjukt nöjd! :D

Någon mer som har en Brio Happy?

• ananas86
    Zobeideh skrev 2014-02-23 15:53:34 följande:
    Måste fråga varför du inte får ta ryggbedövning?

har skolios och får inte heller ta den. Så tänker om jag åker in på kejsarsnitt, måste jag oxå bli sövd då?

Det är pga min skolios jag kommer bli sövd också.

Finns inget annat alternativ om man inte kan få ryggbedövning och ska snittas.

Kan inte säga helt 100 att samma skulle gälla för dig, men kan man absolut inte får ryggbedövning måste man sövas..
  • ananas86

Ang. skolios och ryggbedövning, så ska det gå bra att sätta bedövning om inte kotorna (där bedövningen ska sättas) är väldigt sneda.

Risken är att de inte kommer åt ordentligt och det skulle (om de sätter bedövningen fel) kunna göra en förlamad.

Nu får man väl verkligen hoppas att de som sätter bedövningen vet vad de gör och inte chansar om de inte är helt 100 på att nålen hamnar rätt!

I mitt fall är det helt omöjligt med ryggebedövning eftersom jag är stelopererad från skulderbladen ner till svanskotan..

Har gjort två operationer, då den första inte blev riktigt lyckad.

Men måste säga att jag kan röra mig i princip hur jag vill ändå. Kanske inte kan göra kullerbyttor och blir ibland trött i ryggen bara.

Trodde också jag skulle få jätteproblem med ryggen under graviditeten, men har inte haft ett dugg ont fram tills nu! :)

• ananas86
    Saltad skrev 2014-02-23 18:34:48 följande:
    Jag kommer gärna på träffen här i gbg! Är det 4/3 kl 18 som flest kan? Jag kan nästan när som helst!

Eftersom jag har planerat snitt den 4:e kan jag inte vara med på Göteborgsträffen.

Men träffas gärna med bebisarna sen när vi känner oss redo! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014