Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Sopp skrev 2013-10-15 14:56:47 följande:
    Jag har de senaste två veckorna börjat få extremt känsliga bröstvårtor, som om man fått skavsår - Otroligt obehagligt! Har någon annan upplevt detta och vet någon bra kräm eller liknande för att råda bot på detta?

Samma här, men jag har bara smörjt in allt från lår till brösten med oljor och nivea body lotion, hjälper lite men samma känsla på kvällarna ändå..
    Det är verkligen inte behagligt, blir måttligt orolig över att jag knappt kan peta på dom, där ska en hungrig bebis slita i dem..  

Lite här och var har jag läst mig till att man ska använda bygelfri bh? Är det något ni tänkt på och använder? 

• MagdalenaZ
    Prinsessan på ärten skrev 2013-10-15 16:00:16 följande:
    Har många vänner i Kävlinge så utanför lund är det definitivt ett alternativ. Vill dock inte lägga mer tid till sambons 1,5 timme pendling enkel väg.. vill ju att han ska hinna vara hemma med oss lite :)

Vet inte om det är bra betalt men han har ett bra jobb (det har iofs jag med men jag tror att han har ett roligare :)

Jag har fortfarnde min gammla etta kvar, och så nu en tvåa så när det väl är dags för hus hoppas jag på att vi ska ha en del till insatsen etc om vi säljer lägenheterna... Har dessutom bara haft denna i ca ett år och trivs så himla bra (katterna med) att jag nog vill bara kvar ett tag.

Stanna i Lund du med så kör vi mamma-fika och latte promenader i stadsparken :)

Jag är 30 och sambon 31.. (satsar stenhårt på baby innan min födesedag den 22a så att jag kan säga att jag var 30 när jag fick första barnet :) 

Nä Lund är ju den optimala staden för pendling egentligen!

Ja om jag stannar får du visa mig vad som är så bra med Lund, tycker att min sambo säger samma sak, men han har inte visat mig något som verkar vara så bra.
    Han är också inne på att skolor och lugnet är bättre (vilda diskusioner kring Lund vs. Sthlm)  
    Så absolut, latte och promenader är en av mina favoriter :D

Varför barn innan du fyller år? :) 

• MagdalenaZ
    Prinsessan på ärten skrev 2013-10-15 16:44:12 följande:
    Har väl mest alltid tänkt att jag skulle få första barnet innan jag är 31... plus att med bd den 2 mars och min födelsedag den 22a ska det ganska mycket till för att ungen inte ska komma ut innan dess. Mest en kul grej liksom :)

Lund är fantastiskt. Jag är själv uppväxt här, flyttade utomlands när jag var 19 och bodde utomlands tills jag var 24 och började plugga.

Lund är så lungt och tryggt. Men har samtidgit närhet till malmö och köpenhamn. Nära till skog och natur men även kultur och stadsliv om man vill det.

Det är en (med risk att låta snobbig) Interligent stad.. jag har alltid gillat den akademiska dimman över staden, även om det inte är direkt pintjockt med partyställen innan man blir 18 (nu när det är MITT barn vi sanckar om är det inget problem.. men när JAG va ung kanske man hade önskat det :)

Men mest är det nog familj och vänner, att här finns så mycket att göra, allt ligger nära och känns bra. 

Promenerade tex hem ensam genom stadsparken kl 1 igår natt.. känner mig mer rädd för spöken än kriminalitet här :) 

Det är väl egentligen Malmö som skrämmer mig.. ser mig om två gånger när jag går i stan där, kvällar ska vi inte prata om.. och detta trots att jag bott i förorter i Sthlm.. det är något med Malmös anda som inte välkomnar en! Så Lund i sig är en småstad, men man kan tycka att det finns mer att hitta på än det jag sett! Jag har ju faktiskt bott i Umeå väldigt många år, men där kunde vi hitta på oerhört mycket!

Du låter inte snobbig MEN, hör och häpna, nästan alla de jag träffat tycker just att man ska vara "akademiker" och de kommer själva på utbildade familjer och blablabla... när man frågar dem vilket program/utbildning de gått så har de pluggat gymnasie och väntar på att hitta vad de ska plugga (obs! 28-30-års ålder på dessa)..

Brukar säga att bara för att jag har utbildat mig så är jag inte bättre än någon annan. Finns så många nötter med utbildning ändå, så man behöver inte se ner på varandra! :) men jag kommer alltid förutspråka att man ska utbilda sig! Det förändrar ens sätt att se på saker... :)

Tyvärr har jag varken familj eller vänner i Skåne, så jag försöker hitta mina smultronställen här på egen hand :)  

• MagdalenaZ

Apropå vaccin så kommer jag återigen inte vaccinera mig!

Risken att bli smittad är mindre än att bli sjuk av obeprövat vaccin, kolla bara på de som vaccinerade sig sist i hysteriska svininfluensan, de blivit kroniskt sjuka och har fortfarande inte fått upprättelse! 

• MagdalenaZ
    Prinsessan på ärten skrev 2013-10-16 11:14:30 följande:
    Malmö är jag också lite rädd för... Vill inte ha mina barn där.
    Vi har tittat på söder om malmö eftersom det är lätt med pendling för min sambo. Men då blir gymnasiet för kidsen i malmö och det vill jag inte. Trygga lund!

Jag har själv två akademiker till föräldrar, nästan alla kompisar innifrån lund har detsamma och både jag och sambon sitter inne på varsin master (sambon har två...) så det här med utbildning är och har alltid varit en självklarhet. Sen började jag inte plugga innan jag var 24, tycker det är bra att jobba lite, få distans och lära sig stå på egna ben först. Det finns allt för många skola till skola till skola människor här som fortfarnde tar hem tvätten till mamma på helgerna trotts att de snart är färdigutbildade... Livsunskap tack! (dessa är definitivt bland de utbildade nötterna)

Eftersom jag själv växt upp i lund har jag starka minnen av vad jag gillade som barn. Så kanske därför lund är det bästa alternativet för mig, kan liksom lätt se hur barnets uppväxt kommer att bli här :)

Här finns två öppna förskolor och massor med föräldragrupper. Jag tror att det löser sig fint när man väl är där :) 

Ja det är lite obehagligt det som händer i Malmö, o jag är inte den rädda typen, har i min ungdoms-dar somnat på nattbussen efter natt-arbete ute i förorter i Sthlm. Nu när man tänker efter hade man kanske kunnat vara lite mer försiktig, men det har *peppar peppar* aldrig hänt mig något!
    Det är nog inte farligare än i nån annan stor-stad, men det ligger något i luften där som gör en illa till mods.. 

Hahahaha! Springa hemma med tvätten va lite roligt ändå :)

Ja, du får tipsa mig lite på vägen vart jag ska ta vägen! Jag känner mig lite lost här i Skåne.. :) Du verkar ha den där positiva andan som min sambo definitivt inte har..
    Han är mycket för att köra bil.. vilket jag tröttnat på då jag pendlar med bil Lund-Landskrona eller Lund-Hbg varje dag! Det finns väl annat i Skåne än att ligga på motorvägar :) 
  • MagdalenaZ
    Sopp skrev 2013-10-16 14:42:17 följande:

Hoppas =) är less på att se ut som att jag lagt på mig några extra kilo bara!

Haha! Ja exakt.. När min sambo träffade på sin barndomsvän så frågade han om det var barn på gång.
    "Ja" säger min sambo stolt.. Killen kollar på min mage och i samma veva så säger jag : "Nja det ser bara ut som att jag blivit tjock" och smög därifrån..
    Tycker sambon kan vara tyst tills det åtminstone syns på mig! :)  
  • MagdalenaZ

Oj vilken het diskussion kring kön!

Jag hade nämligen den vildaste diskussionen där hemma. Vi kom in på namn och min sambo sa som hastigast "jag tror inte jag kommer ha samma känsla om det blir en flicka".. jag tänkte inte mer på det förrän dagen efter. Herregud, ska jag ha barn med en man som tycker att flickor har mindre värde. Ska jag dela mitt liv med en man som är en sån där mansgris. Till slut när vi pratade så fick han en utskällning av dess like och jag malde på om jämställdhet och hur kvinnor fått kämpa i århundraden osv. Förbannad var jag, oerhört.. (jag är absolut ingen mega feminist men jag tycker att alla människor har samma värde) min sambo stoppar mig lite och säger försiktigt: Men tänk när hon blir 14-15 och tar med sig nån pundarkille, låser in sig på rummet, jag kommer behöva slåss och jag vet inte hur jag ska orka med sånt..

När vi alla tänker barn så tänker vi i så olika tidsperspektiv. Jag tänker på när barnet blir runt 3 år och man kan börja prata med varandra och julfirandet och lekparker. 3 åringar är så tacksamma för allt...

Börjar jag tänka på tonåren vet jag inte om jag vill ha barn :) jag var inte Guds bästa barn om vi säger så... medan min sambo garanterat tänker på hur han ska ta sitt barn till verkstad och mecka bilar. Sen kom vi in på att bara för att barnet blir en flicka så kommer hon inte kanske vilja ha söta klänningar. Pojken kanske blir mer intresserad av att sminka sig. Man vet aldrig hur barnets personlighet blir, man får hoppas på ett friskt barn helt enkelt :)

V 19 (18+0) idag

• MagdalenaZ

Massa tips! Va härligt! Jag va nämligen på gymmet igår och körde på maskin (crossfit om jag inte minns fel att den hette)

Jag älskade det! Ångrar att jag inte tagit fingret ur rumpan och tränade tidigare.. tror att jag innerst innne skyller mitt MA på träningen..

Är det någon mer än jag som börjat glömma mer än vanligt och vara rent yr och känna sig vimsig. Jag går på halvfart efter 14 på dagarna. Somnar sen 22. Trodde man skulle må så fantastiskt nu, so wrong information! :(

• MagdalenaZ
    MiCorazon skrev 2013-10-20 19:32:35 följande:
    Känner inte av min bebis heller, är i v 20 nu och kan inte låta bli att oroa mig även om jag vet att allt är fint. Har moderkakan i framvägg vilket är anledningen till att jag inte känner något. Men vill så gärna känna nuuuu! :)
    Måste erkänna att jag är lite orolig jag med. 18+2 idag  och har enbart känt lite fladder, vilket kan ha varit vad som helst, men nu har det försvunnit. RUL på torsdag kl 14.00.. den här veckan kommer gå SÅ sakta!!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014