Första barnet - BF Mars 2014
rena rama rånet för att skaffa familj och vara lycklig, deprimerande iaf
Månadsinkomst (INNAN skatt, alltså bruttolön) x 12 = Årsinkomst = SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
Jobbar man oregelbundet kan man ta tre senaste lönespecar, ta ett genomsnitt och där ligger månadsinkomst. Ta den x 12 och så har man årsinkomst.
Egna företagare kan räknas som nystartade upp till två år. Är man etablerad längre än så, så är det näringsverksamhetens överskott året innan man tittar på. Kan man styrka att man har mycket mer i överskott detta år, så ska man givetvis styrka detta.
Glöm inte att om man inte är nöjd med FK´s uträkning kan man alltid överklaga och hävda annat så länge man har underlag!
Helt rätt om 480 dagar, och att det blir 240 dagar för vardera vårdnadshavare. För oss som är sambo måste man genomgå ett faderskapserkännande och även ordna med gemensam vårdnad för att pappan ska få dessa dagar. Det skulle man kunna ordna runt v 35 (om jag inte minns rätt, BM hade faktiskt info kring detta)
Jämställdhetsbonus gäller de dagar båda föräldrar har tagit ut "sina" 60 S-dagar, vilket gäller totalt 270 dagar. Det förutsätter att mamman arbetar de dagar pappan är hemma. :)
Föräldrapenningen: SGI (årsinkomst) x 0,97 x 0,8 / 365 = dagpenning
:)
MagdalenaZ: Jag och min syster funderade ett tag på bryta helt med vår pappa för han sårade oss så mycket, men vi vet mamma inte hade velat det. Vi har grälat mycket med honom om hans nya kvinna och han har aldrig förstått oss. Till slut inser man att man pratar för en vägg och eftersom jag inte ville förlora pappa och han inte förstod, så var det bara bita ihop. Fanns inget annat alternativ.
Hon är en bra kvinna och det är väl det som gjort att man kommit till en acceptans.
Tror absolut inte att det är bara gravhormonerna, utan man påminns ju hela tiden om att man förlorat sin mamma och att det borde vara annorlunda. Den sorgen kommer man aldrig över, även om man lär sig leva med den. Eftersom jag vet från min egen situation att min pappa aldrig lyssnade på mig eller min syster gällande hans nya kvinna, så vet jag ärligt talat inte hur du kan få din pappa och förstå. Hur verkar hans nya kvinna, tror du hon är bra eller att han faktiskt kommer bli utnyttjad? Känner din syster detsamma?
Men när kvinnan min pappa träffat precis fått uppehållstillstånd pga "samboskap" med en annan "psykiskt sjuk" man, kanske man kan avvakta och vara lite försiktig och kanske lära känna människan först innan man låter henne flytta in till sig..?