Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

anaconda skrev 2013-11-06 15:55:10 följande:
    urs, har precis räknat ut vad ja kommer få ut i grav penning/ föräldrar penning. 412kr om dagen (tar ut 5 dagar/veckandå)  hur fan ska man klara sig på de när man nästan har 200,000kr (innan skatt) i årslön.

rena rama rånet för att skaffa familj och vara lycklig, deprimerande iaf 
    Kolla vad du kan få med bostadsbidrag. Det ökar oftast markant när man får barn.
  • MagdalenaZ

Månadsinkomst (INNAN skatt, alltså bruttolön) x 12 = Årsinkomst = SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

Jobbar man oregelbundet kan man ta tre senaste lönespecar, ta ett genomsnitt och där ligger månadsinkomst. Ta den x 12 och så har man årsinkomst.

Egna företagare kan räknas som nystartade upp till två år. Är man etablerad längre än så, så är det näringsverksamhetens överskott året innan man tittar på. Kan man styrka att man har mycket mer i överskott detta år, så ska man givetvis styrka detta.

Glöm inte att om man inte är nöjd med FK´s uträkning kan man alltid överklaga och hävda annat så länge man har underlag!

Helt rätt om 480 dagar, och att det blir 240 dagar för vardera vårdnadshavare. För oss som är sambo måste man genomgå ett faderskapserkännande och även ordna med gemensam vårdnad  för att pappan ska få dessa dagar. Det skulle man kunna ordna runt v 35 (om jag inte minns rätt, BM hade faktiskt info kring detta)
    Jämställdhetsbonus gäller de dagar båda föräldrar har tagit ut "sina" 60 S-dagar, vilket gäller totalt 270 dagar. Det förutsätter att mamman arbetar de dagar pappan är hemma. :) 

Föräldrapenningen: SGI (årsinkomst) x 0,97 x 0,8 / 365 = dagpenning

:) 

• MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2013-11-07 00:13:34 följande:

Skönt att vi har en expert här i tråden! :)

Jag skickade in mitt moderskapsintyg för en vecka sen, så väntar på att få hem papper från FK nu.

När måste man bestämma hur man vill fördela föräldraledigheten mellan mamman/pappan? Vi har kommit så långt att jag har tänkt vara hemma första halvåret, sen ska vi fördela resten av tiden så det blir så jämt i antal dagar som möjligt.

Jag har tänkt börja jobba nån helg först innan min sambo tar över föräldraledigheten helt. Man måste väl inte planera hela föräldraledighet i förväg, så länge man är överens med sin arbetsgivare?
    Det minsta jag kan göra är att dela med mig om ni undrar, precis som jag är helt grön när det kommer till amningskuddar och allt som finns. Hade inte ni funnits hade jag väl väntat till sista dagen för att ens kolla in sånt :) Nu är både Ullared inplanerat och vagnen klar!

Fördelning kan man prata där hemma om, hur man vill och kanske ska försöka. Tänk på att föräldrapenning är en rättighet som man kan ta ut precis som man vill. Skickar man in en ansökan kan man alltid kasta om, förändra och byta.

Mitt ex:  Börjar med semester 20 februari till BF 23 mars. Med en dagpenning på 703 kr innan skatt ska jag ta ut 4 dagar i veckan första 6 månaderna (man kan även ansöka en månad i taget om man vill det). Vilket gör att jag får 11252 kr /månad innan skatt. Ordnar man jämkning från skatteverket så kanske jag får ut 9000 kr. Min sambo är dock ganska så nystartad egen företagare vilket gör att pengarna kanske inte räcker, om jag märker detta då månad 1, så ringer / mejlar jag till FK och säger "Jag vill ha 5 dagar i veckan". 

Enligt lag måste arbetsgivaren veta 3 månader innan man tar ut föräldrapenning. MEN vet inte hur lagen säger hur länge man måste säga till innan man vill börja jobba igen..

• MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-07 15:45:17 följande:
    Usch idag känner jag mig väldigt nere och vill bara skriva av mig med er. Min mamma har alltid varit väldigt jobbig, ringt mig varje dag och pratat om sitt i minst en timme. Sedan jag blev gravid säger hon hur vi bör göra, vad vi ska köpa, osv osv fast jag sagt åt henne att vi har koll.

Vi är rätt mycket hos min sambos föräldrar då de bor på en ö i ett stort hus och vi älskar att vara där. De bjuder också ut oss för de gillar att ha oss där och få bjuda på middag.
    Förra söndagen skulle vi åka för att handla barnvagnen och svärföräldrarna frågade om de fick följa med för Ikea ligger vägg i vägg o de skulle ändå dit så självklart sa vi ja. De ska dessutom betala halva vagnen. När jag berättade för min mamma när vi prata i telefonen så sa jag att vi var på väg och skulle köpa barnvagnen så sa hon:
    "Nu måste jag få säga hur jag känner. Ni är alltid med dom och dom får följa med på allt, men aldrig jag".

Hon drog bland annat upp Underbara barn mässan som jag var med sambons syster på, för att hon precis fått barn.
    min mamma vill alltså med på allt och blev även ledsen när jag sa att vi kommer vilja fira jul vartannat år med min och sambons familj varav nästa år med sambons familj.

Idag messade hon mig att hon älskar mig, då skrev jag att jag älskar henne också men att jag blev ledsen. Då skrev hon att hon måste få säga hur hon känner eftersom jag alltid gör det...och att hon har rätt i att bli ledsen eftersom vi glömmer bort henne. Hon har bjudit hem hos max 3 gånger under tre år. Sedan började hon skriva att jag är taskig och egoistisk. 
    Tilllut skrev jag att om jag är så taskig så behöver hon inte ha nån kontakt med oss.

Det här är inte första gången hon beter sig såhär mot mig och jag tror att det bästa för mig, min sambo och bebis är att inte ha nån kontakt med henne men hur ska jag orka ta upp bekantskapen med min mamma? Min 10-åriga lillebror bor där också och min mamma skrev att han är så besviken på mig för att jag inte följde med honom på stan och klippte håret förra veckan när jag var sjuk från jobbet..men att jag åkte till svärföräldrarna på helgen så kunde jag inte vara sjuk.

Jag orkar inte..sitter på jobbet och gråter och vet att jag kommer bryta ihop framför min sambo ikväll. Han börjar bygga upp som ett hat mot mamma eftersom hon är så taskig mot mig...               

Förlåt för långt inlägg men jag behövde verkligen bara skriva av mig :(  
    Inte alls roligt läge. Svårt att bryta med familjemedlemmar, speciellt när det är så pass nära som en mamma.
    Nu förespråkar jag inte att du ska bryta med din mamma, för det är det sista du ska göra. 
    Var ledsen och försök hitta ett sätt att leva med henne och hantera relationen.. Försök prata med henne, utan att smsa. Ta en fika med henne och lägg upp hur du vill ha det och sedan lyssna på henne så kanske ni hittar en bättre relation. 

Jag förlorade min mamma ett år sedan så jag önskar jag hade henne kvar för att just kunna prata om sådant jag är orolig över med graviditet och barn osv (inte bara därför, men en av 1000 anledningar). Sen mamma gick bort har jag även förlorat pappa, till en 15 år yngre kvinna utan barn.. så hela familjen är oerhört splittrad idag.. jag har bara min syster kvar nu..
    Jag har funnit ett sätt att hantera pappa och det är definitivt inte som förut.. Varför jag berättar är för att du ska förstå att du inte är ensam med att ha en knäpp mamma/pappa/familj :)
  • MagdalenaZ
    kucke skrev 2013-11-07 16:39:52 följande:

Då ligger vi bara en dag mellan oss, då jag är 23+1 idag :) Fick min första sammandragning i går och blev livrädd, men förstår nu det är vanligt trots det känns som läääänge till pyrelis kommer.

Hallonpaj88 och MagdalenaZ:

Det med familjerelationer är verkligen inte lätt. Utan jag har lärt mig genom åren att det finns familj och släkt som vi föds in i och den vi själva väljer med hjärtat. :) 

Är själv adopterad och min mamma gick bort för några år sedan i cancer, och jag saknar henne varje dag. Jag älskar min pappa, men både jag och min syster som också är adopterad har alltid varit mammas flickor. Två månader efter mammas begravning träffade min pappa en ny kvinna som han idag är förlovad med. Jag och min syster tycker det gick för fort, och det finns mycket som sårade oss, men idag är vi glad att han har någon.

Jag håller med MagdalenaZ att du Inte skall bryta Hallonpaj88 med din mamma, utan att ni försöker prata med varandra se hur ni kan hitta ett sätt och ha en relation som känns bra för er båda. Försök, men kommer ni ingen vart och bara står och stampar på samma ställe, så ta en paus i er relation. Inget är förevigt och vi vet aldrig vad framtiden bär på :)

Stor kram till er båda! 

Ja, då vet du hur jag känner det. Men hur hanterade du att han förlovade sig med den nya kvinnan?
    Jag har bildat så stort hat mot den kvinnan som pappa BOR med 6 månader efter att mamma gick bort. Mamma gick cancersjuk till jobbet för att få köpa alla de saker till hemmet som hon nu sitter och gottar sig i.. Hon har dessutom inte jobbat en dag i sitt liv och jag är livrädd att pappa ska bli utnyttjad.. han bråkar givetvis med mig så fort jag säger något negativt om henne, vilket gör att jag undviker att prata om henne med honom, men jag har INGET gott att säga om henne.. kommer det någonsin gå över eller är det bara graviditetshormoner som gör att jag känner mig SÅ ledsen... ?? 
  • MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-07 17:08:14 följande:
    Tack för era ord. Betyder mycket. Det är inte första gången min mamma beter sig såhär och det går inte att prata med henne för jag har bara fel, är egoistisk och dum. Hon har psykiska problem och det är först nu jag börjar inse det (hon har alltså en diagnos).
    Jag får ta en paus från henne. Det är bara så jobbigt för hon tror att alla är på hennes sida, inklusive min sambo fast han verkligen inte är det. Skulle bara önska att nån annan kunde få henne att vakna upp o inse hur hon behandlar sin dotter innan hon förlorar både mig o sitt barnbarn.

Beklagar att ni förlorat era föräldrar o tack igen att ni tar er tid att stötta mig.
    Förstod nästan att du försökt att prata med henne.. men som sagt, försök hitta en balans i din relation till henne.. Om hon nu har en diagnos kan det verka i din fördel, om hon tror att alla är på hennes sida så kan du väl försöka intala dig själv att hon är sjuk och kanske låta henne tro det. Det är trots allt du som känner till sanningen.
    Det här med att ha diagnoser i den nära familjen känner jag däremot till... det är bara att inse att personen är sjuk och är det så att relationen blir så pass destruktiv kan det kanske vara bra att ta avstånd, men som sagt, det är nog det sista du ska göra... 
  • MagdalenaZ
    flowers skrev 2013-11-07 17:09:08 följande:
    Hej.
    Mår verkligen jätte dåligt och känner mig inte alls OK.
    Gråter varje dag och har ångest, känner att jag inte klarar av att bli mamma, det är för mycket!
    Ringt till BM och BM har pratat med läkaren ang. abort!
    Självmordstankar varje dag.
    Brutit kontakt med vänner och släkt.
    Orkar ingenting längre...            
    Men lille vännen! 
    Vad är det som får dig att må så dåligt? är det graviditeten eller omständigheterna runt omkring?
    Har du någon form av depression / ångest sedan innan? (du behöver inte svara om du känner att det är för jobbigt) 

Bra att du tagit kontakt med läkare. Försök snälla slå ifrån dig självmordstankarna! Kontakta psykakuten omgående. Jag hoppas du finner den hjälp du behöver!

Som sagt, tankarna finns här hos oss och skriv av dig om du mår bättre av det! 
  • MagdalenaZ
    kucke skrev 2013-11-07 19:42:07 följande:

MagdalenaZ: Jag och min syster funderade ett tag på bryta helt med vår pappa för han sårade oss så mycket, men vi vet mamma inte hade velat det.  Vi har grälat mycket med honom om hans nya kvinna och han har aldrig förstått oss. Till slut inser man att man pratar för en vägg och eftersom jag inte ville förlora pappa och han inte förstod, så var det bara bita ihop. Fanns inget annat alternativ.

Hon är en bra kvinna och det är väl det som gjort att man kommit till en acceptans.

Tror absolut inte att det är bara gravhormonerna, utan man påminns ju hela tiden om att man förlorat sin mamma och att det borde vara annorlunda. Den sorgen kommer man aldrig över, även om man lär sig leva med den. Eftersom jag vet från min egen situation att min pappa aldrig lyssnade på mig eller min syster gällande hans nya kvinna, så vet jag ärligt talat inte hur du kan få din pappa och förstå. Hur verkar hans nya kvinna, tror du hon är bra eller att han faktiskt kommer bli utnyttjad? Känner din syster detsamma?

Jag har motsägelsefulla känslor kring det här, o ena sidan känner jag att det gått alldeles för fort och andra är jag glad att han ville träffa någon och leva vidare. Hade nog inte varit bra om han suttit själv och börjat dricka. MEN, han träffade den här kvinnan via nätet(inget fel att träffa någon via nätet, men då borde man kanske vara lite mer försiktig), och det var den enda kvinnan. Som om det inte fanns någon annan. Och hon ljuger dessutom.. så därför gillar jag inte henne, men pappa tror på allt hon säger och låter mig inte ens ifrågasätta... Jag och min pappa har alltid stått varandra nära och vi har alltid lyssnat på varandra och haft en enorm respekt för varandra, men nu skiter han i det jag säger och i princip är med henne som han var med mamma (mamma och pappa var gifta i nästan 40 år).
    Min syster gillar inte henne heller, men är rätt så likgiltig i frågan och säger att så länge vi ser till att hon inte kan lura av honom fastigheter och besparingar så finns det inget mer vi kan göra.
    Hon kommer definitivt utnyttja honom och det är på gränsen att jag faktiskt inte orkar bry mig... jag blir för stressad och vill inte att mitt lilla liv ska fara illa pga min pappas konstiga behov...

• MagdalenaZ
    anaconda skrev 2013-11-07 22:34:30 följande:
    Magdalena! Jag träffade min man på mötesplatsen för 5 år sen i januari och vi är förlovade, bor i hus, väntar vårt första barn och planerar att gifta oss om ett par år och planerar att leva med varann tills döden skiljer oss åt! Så visst kan man hitta sin rätta på nätet (nu vet jag att du inte menade nåt illa med att träffa nån på nätet, men de kan verkligen bli lyckliga slut) tråkigt att ni glidit ifrån varann! Själv har jag ingen kontakt med min pappa sedan ett år tillbaxs, och ärligt så saknar jag honom inte alls. Hoppas du och din pappa hittar tillbaxs till varann! *kram*
    Jo visst kan man det, jag känner många som träffats via internet, inget fel. Hjärta Men när kvinnan min pappa träffat precis fått uppehållstillstånd pga "samboskap" med en annan "psykiskt sjuk" man, kanske man kan avvakta och vara lite försiktig och kanske lära känna människan först innan man låter henne flytta in till sig..?
    Jag hade nog tänkt till en och två gånger om jag träffat en kille via nätet, som varit nolltaxerad alla år i Sverige, men "inte gått på socialen" och under mystiska omständigheter fått både uppehållstillstånd och lägenhet...
    Som sagt, hennes historier går inte ihop med varken svensk lagstiftning eller verkligheten...

• MagdalenaZ
    Joma skrev 2013-11-07 22:33:26 följande:
    Måste bara hoppa in i allt de här allvarliga med en liten dum fråga.. Var nånstans i magen känner ni era bäbisar? :)
    I tjejmagen alla kvällar fram till igår .. då hamnade hon till vänster om naveln, sen till höger sparkades det vilt.
    Har ni känt av barnet dygnsrytm? Min flicka kommer igång lite vid mitt kaffe runt kl 9, sen när jag kommer hem och satt mig vid soffan runt 18, sen till sist mellan 22-23 när jag ligger och försöker sova, då sparkar hon hejvilt! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014