Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Har idag haft RUL. En galen tös blev det :) och bakåtflyttad till 23 mars. Lägger in det i den nya listan!

Jag måste ha världens sötaste arbetskollega (hennes dotter har bf 1 vecka innan mig) !
    När jag kom tillbaka till jobbet efter RUL och visade tummen upp så ger hon mig en present (hennes sk. ultraljudspresent) Hon menar då att hon vet att min svärmor inte bor i Sverige och min mamma gick bort förra året, så hon ville ge mig lite kärlek...  jag började lipa som ett barn och sen står jag där framför folk och vi kramas och folk tittar. Vilken klippa man har som arbetskollega !

Vem av er var det som skrev att ni är extremt trött?
    Jag känner att jag inte kommer ur en dvala... det är som en dimma och jag går runt och är yr hela tiden, helst av allt vill jag bara sova!! :( äter extra järn och vitaminer, vet inte vad detta är :((
    HJÄLP!

• MagdalenaZ
    Sopp skrev 2013-10-24 22:26:39 följande:
    Grattis! =) 

Det var nog jag, och det verkar vara flera andra som upplever det. Jag hoppas att den här extremtröttheten går över, för även om jag förstår att jag kommer att va trött nu så känner jag att jag knappt fungerar som människa när jag är såhär trött. Ibland kommer jag inte ens upp ur sängen/soffan för att det är som att jag har blivit helkroppsförlamad!  
    Jag fick detta tillstånd bekräftat även av min syster... men det hjälper inte... jag gör sådana tabbar på jobbet / hemma att jag inte känner igen mig själv!
    Igår trodde jag att jag skulle svimma kl 21 av trötthet. Usch!
    Har du varit hemma från jobbet pga detta?

Tack förresten :) 
  • MagdalenaZ

Kul att få läsa allas resor tills idag!

Vi hade faktiskt inte planerat alls kring barn, men jag slutade ta mini-piller i november för jag började få kraftiga blödningar istället för att inga blödningar under 2 år. Vi diskuterade detta och jag sa att jag slutar, vi får försöka vara försiktiga, men blir vi gravida så blir vi..
    Blev gravid första gången i mars, men fick konstaterat MA i slutet på maj, fick framkalla missfall i juni och vi pratade om att vänta till december åtminstone men blev gravid igen i slutet på juni/början på juli...
    Har också hört om kvinnor som kämpar flera år med ivf behandlingar och inte kan få lyckas :( sen finns det sådana muppar som skaffar barn till höger och vänster så man önskar att det borde införas körkort för att ha tillstånd att "köra"..

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-10-26 10:24:33 följande:
    Någon annan som fått dålig hy? Jag är så noga med huden i ansiktet, men har aldrig haft så mycket finnar och rodnader som jag har nu. Känns som det blir ännu värre när jag slipper smink helt och hållet, inte använt något alls på två veckor och det blir bara mer o mer!!

Ja oerhört dålig hud. Jag har sedan innan problemhud men nu har det blivit värre.

Ordnade faktiskt en billigt ansiktsbehandling genom groupon som jag var på imorse. Köpte lite produkter och min hud lyser nu.. kan verkligen rekommenderas att unna sig själv något sådant! :)
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-10-26 10:24:33 följande:
    Någon annan som fått dålig hy? Jag är så noga med huden i ansiktet, men har aldrig haft så mycket finnar och rodnader som jag har nu. Känns som det blir ännu värre när jag slipper smink helt och hållet, inte använt något alls på två veckor och det blir bara mer o mer!!

Ja oerhört dålig hud. Jag har sedan innan problemhud men nu har det blivit värre.

Ordnade faktiskt en billigt ansiktsbehandling genom groupon som jag var på imorse. Köpte lite produkter och min hud lyser nu.. kan verkligen rekommenderas att unna sig själv något sådant! :)
  • MagdalenaZ

ÅÅÅÅHHHH JAG HÅLLER PÅ ATT BLI GALEN! 
    Jag har en kollega som inte är från denna planet, äldre kvinna 55+ (de flesta på min arbetsplats är runt denna ålder). Jag brukar ha oerhörd respekt för äldre, men den här kvinnan har nog mer än en skruv fel åtdragen.   
    Jag är en sådan människa som dessutom har svårt att dölja mina känslor.
    Arbetskollegan är totalt oflexibel, egocentrisk och har oerhörda kontrollbehov. Jag får högt blodtryck av henne och jag är ändå sällan här, ALLA som träffar henne tål inte henne (inget hon själv fattar)... tycker så synd om de 3 personer som måste jobba med henne varje dag!

Jag slipper henne nu ändå om 2 månader, men rök ihop med henne imorse (hon kastade ut en utomstående för hon var sen till ett viedomöte i rummet den utomstående satt i)
    Då säger hon : "jag vet att du inte tycker om dig, det syns på hela ditt kroppsspråk"..
    Jag sa: "det har inget att göra med om jag tycker om dig eller inte, man slänger inte ut en person på det sättet för att man själv är sen" sen började hon bjäbba om att hon ska ta det med handläggaren och BLALBLABLA, hon försvarar sitt beteende in i döden. och chefen vet om hennes beteende, men gör inget åt saken...
    Hon kan be arbetskollegor flytta på sina semestrar för att hon ska minsann ha det och massa annat som är väldigt främmande för mig då jag är väldigt flexibel för vi alla ska få en dräglig vardag...

Det här var väl inte så relaterat till vårat forum, MEN nu sitter jag här och har sån j*vla smärta i bebismagen, känner att mitt hjärta slår 100 ggr snabbare och är så irriterad att jag känner att jag kokar... 

• MagdalenaZ
    Nyfniken83 skrev 2013-10-28 12:34:02 följande:
    Jo det vet jag. Tänkte mer när jag kan va sjuk igen utan läkarintyg från första dagen.. Antar att jag måste jobba ett visst antal dagar innan en ny sjukperiod utan sjukintyg får påbörjas.. Så himla stressande! Och fk e tydligen stenhårda när det gäller foglossning, man måste i princip sitta i rullstol för att bli sjukskriven.

efter 5te dagen räknas det som ny sjukperiod.
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-28 12:09:58 följande:
    USCH för såna människor!Att en enda person kan göra att många andra blir illa till mods, stressade och irriterade är konstigt. Chefen borde ju prata med henne på allvar.
    Försök att ta det lugnt och andas, stäng in dig någonstans och bara slappna av och försök andas och räkna till 10. Tänk på något annat även om det är svårt. Har själv varit med om sånna personer och det har tagit alldeles för mycket av min tid & energi. Därav att jag slutade mitt förra jobb. Och så ska det ju inte vara. Det ska ju vara den som ställer till problemen som ska flytta på sig.

Nä jag har faktiskt aldrig gjort det i mitt liv, men mitt i diskusionen, ställde jag mig upp och gick jag därifrån (hon brukar göra så).
    Hon har semester nu i 1 vecka som tur är, alla de andra är ju nöjda.
    Chefen vet om denna problematik för att hennes bullshit har varit uppe på huvudkontorsnivå, men grejen är att hon aldrig kommer att ändras, alla vet det. 
    Jag fick iaf skriva av mig, det var skönt :) Tack för att du förstod :)    
  • MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-10-28 14:23:24 följande:
    Är det någon som vet hur det fungerar när försäkringskassan räknar ut ens SGI? Är det en själv som ska skicka in lönespecar eller hur fungerar det? Jag har fått lite olika bud på mitt jobb och hade velat ha lite kött på benen..

Jag funderade nämligen på om man kan skicka in lönespecen från dec förra året och den föregående specen så dom ser hur mycket man har fått via jobbet då förra året, och hittills i år i så fall. Fast det kanske inte fungerar så?
    Har du en fast månadsinkomst tar du den gånger 12 (innan skatt) så har du din SGI.
    Har du olika varje månad så kan du eventuellt ta 3 senaste månaderna så får du ut ett genomsnitt som du tar gånger 12. Så du vet ungefär vad du kan räkna på.

Men du behöver inte göra något förrän du skickar in moderskapsintyget (det är ett intyg som du/ni ska skicka till kassan så man ser när BF är), då får man hem ett "välkomst-paket" där det finns lite blanketter man ska fylla i om man har inkomst (sgin räknas fram). Är man arbetssökande / studerande ska man fråga efter andra blanketter.

Gå in på www.forsakringskassan.se det finns massa roliga check-listor och föräldrapenningsplanering man kan göra, utan e-leg / med e-leg.. what to do and what u dont...        
  • MagdalenaZ

Apropå om det är en själv eller arbetsgivaren eller FK som räknar fram SGI så brukar jag säga att man kan yrka på en årsinkomst, bara man har underlag för det.
    Och alla ni som har sidosysslor som ni kommer lägga undan under föräldraledigheten ska även räkna med den inkomsten! :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014