Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Längtanefterlilladig skrev 2013-10-08 12:07:03 följande:
    Hur gick det för er som hade ultraljud imorse??
    Om 2 timmar är det min tur spännande!!!

Lycka till !! :)
  • MagdalenaZ
    Nyfniken83 skrev 2013-10-08 13:35:20 följande:
    Måste fråga! Går in i v 19 idag och nu är det på tiden att skaffa en gravidförsäkring. Vilken e bäst? Vilken har ni valt? Räcker det med gratisvarianten? Vad behöver försäkringsbolaget för "bevis" på att man e gravid? Ska på RUL på måndag så då kanske man får nåt intyg typ?? Helt lost! Tacksam om nån har lite råd. // Anna

Ja det är en riktig djungel kring försäkringar!
    Jag kan nog tänka mig att du inte behöver något särskillt intyg för att teckna försäkringen, men om ifall att det händer något behöver du intyg på att det funnits en graviditet!

http://www.gravidförsäkring.se/jamfor-gravidforsakringar/pris-och-nar-forsakringen-kan-tecknas

Lite om kostnader och när du kan teckna. 

Men är det någon som är lite påläst kring försäkringar??    

• MagdalenaZ
    Idiiis91 skrev 2013-10-08 14:03:09 följande:
    Jag har just nu gratis gravidförsäkring via if då jag har samlingsrabatt och alla mina andra försäkringar där. Har gratisvarianten tills vi har varit på rul den 23, sen skulle dom kontakta mig den 24 om den utökade försäkringen.
    Jag är supernöjd med if i vanliga fall så därför valde jag försäkring via dom även denna gång.

Förutom att IFs är dyrast och täcker minst vid den utökade gravidförsäkringen. Kolla runt på vad det finns för andra så du vet!

• MagdalenaZ

Jag vet inte ens var jag kommer vara vid förlossning. Sthlm eller Lund? Sambo kommer vara kvar i Lund, men jag måste eventuellt tillbaka till min fasta tjänst 1 januari 2014! Får gardera mig med lite semester från slutet av februari till 20 mars (BF) och förhoppningsvis vill bebisen vara kvar i magen så länge som möjligt ! Annars är Skype en bra lösning :)

Försäkring blev Folksams utökade och huvudvärken vägrar släppa! Jag har redan varit hemme från jobbet pga huvudvärken, känns töntigt att vara hemma mer .. hur gör ni??

Ni som vet könet på barnet, hur blev resultatet jämförelsevis med de olika test som finns? Vad hade ni för inre känsla i början, flicka eller pojke?     

• MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-09 10:44:59 följande:

Klart att du ska vara hemma om du inte mår bra. Man ska tänka på sig själv & bebisen i första hand.

Alla mina drömmar jag haft att jag föder barn har varit en pojke. Min man har hela tiden sagt pojke. Hela min släkt består av flickor så jag tänkte att det säkert är en tjej. Bikarbonat testet visade pojke, kinesiska kalendern en flicka & ring testet samt hjärtljud en pojke.

Jo men samtidigt blir man lite skraj inför lönen, med karensdagar och sjuklön så får man tillslut ingen lön.. hur ska man då ha råd med allt :)

Ja oj, du har verkligen haft 50/50 chans på båda.. 

• MagdalenaZ
    Tinapina skrev 2013-10-09 11:49:19 följande:
    Någon som har/ska börja äta järntabletter?

Äter dem sedan jag blev gravid, har haft dåliga blodvärden sedan något år tillbaka och behöver fylla på!
    Niferex tror jag de heter . 
  • MagdalenaZ

Jag har namn klart om det blir en flicka, men pojke blir svårare.. sen har vi nästan sagt att blir det flicka får jag bestämma, pojke får sambon... det är därför jag håller tummarna för flicka Oskyldig

• MagdalenaZ
    Tinapina skrev 2013-10-09 15:32:31 följande:
    Magdalenaz. Har din mage reagerar på tabletterna? Niferex är det också jag ska äta. Ska börja från vecka 20 så nästa vecka startar jag och jag har ju inte tid hos BM förrän i vecka 25 så det är väl bara att knapra på. Annars äter jag folsyra och d-vitamin som tillskott.

Min mage protesterar oerhört! Men jag försöker balansera det med både mat (kiwi, plommon och linfrön), försöker röra på mig (är extremt trött efter arbetsdagar) och fiskolja för gravida. Jag fick som sagt reda på ganska snart att jag hade dåliga blodvärden trots att jag åt järntabletter var 3dje dag, så jag fick öka på och nu äter jag slaviskt varje dag! 

När det kommer till rörelser av bebis känner jag oerhört lite, lite fladder, bara på kvällarna när jag ligger och vilar... 

v16+6 idag! imorgon v17+0!! Solig   
  • MagdalenaZ
    Mango08 skrev 2013-10-10 18:50:34 följande:

Jag satt en hel dag och läste på och skrev ner alla för och nackdelar med olika gravidförsäkringar. Kom fram till att TryggHansas utökade försäkring var överlägsen på många sätt, det ingick mycket i den! =)
    Det stod mellan TryggHansas och Folksam.. men blev Folksam! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014