Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Awanata skrev 2013-10-28 15:32:59 följande:
    Nej jag kände mig stressad när mina kollegor var på mig redan nu om föräldrapenning! Vi har en fast månadslön och provision, och i vår provision ingår det årsbonus och semesterersättning på provisionen två ggr per år men de senaste åren har jag legat på samma nivå alla år. Enligt mina kollegor måste jag skicka in mina 6 senaste lönespecar medans enligt andra så är det bara att fylla i ungefärlig årslön på pappret.

Jag tycker det verkar suuuperkrångligt och trodde det skulle vara busenkelt :-/
    Men titta på de senaste bonusarna och ersättningarna du haft och yrka på det. Sen hjälper handläggaren dig om hen behöver något mer som lönespecifikationer, så du kan börja förbereda dig. Men det är som sagt inget du behöver bry dig om förrän du skickar in moderskapsintyget.

• MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-10-28 15:33:43 följande:
    Tack för att du svarade så snabbt och utförligt förresten Glad
    Inga problem, jobbar som sagt med att informera om detta så jag försöker så gott det går! Oskyldig
  • MagdalenaZ
    LillsmurfanLisa skrev 2013-10-28 15:54:20 följande:
    Vet du hur det fungerar om man startar eget företag nu?
    Jo, beror lite på vad det är för företag du startar. Man har märkt av tendenser att folk kringgår reglerna lite.
    Man säger att ett företag anses vara "nystartade" i 2 år, vilket gör att SGIn blir inkomsten som en anställd med samma yrke . Tex jag öppnar ett företag som frisör och om jag nu ska vara mammaledig eller blir sjuk och ska ha sjukpenning, ska jag ha SGI enligt vad en frisör i genomsnitt har i inkomst.
    Det gör att det finns kvinnor som varit tex arbetslösa eller "nollade" , "startar" ett företag och vips 6 månader senare föder de. Företaget har i princip aldrig existerat.
    Ska du starta företag nu, ska du ändå hunnit komma igång innan du anses ha en SGI som det yrket, annars kan de gå tillbaka till din tidigare SGI.

Annars så fyller du i blanketten "skatte och avgiftsanmälan" hos Skatteverket för F-skattsregistrering .. en helt annan djungel :)

Är det någon som förstår vad jag skriver? Det är inte så lätt att förklara skriftligt nämligen :) 
  • MagdalenaZ
    Zobeideh skrev 2013-10-28 17:22:06 följande:
    Jäklar vilken storm det är ute! :-/ fick världens sötaste sms av min bästa vän. Där hon skriver lås in er, skydda bebisen!

Haha världens sötaste ju
    Ja håll dig inne! Jag höll på att köra av vägen på väg hem från jobbet... obehagligt!
  • MagdalenaZ
    LillsmurfanLisa skrev 2013-10-28 19:52:06 följande:
    Stort tack för svar! Det är inte alls svårt att förstå vad du skriver, tvärtom. 

Jag tror att jag nollade mitt sgi när jag var ute och reste ett helt år. Dumt, men Grodan var inte planerad direkt. Innan hade jag högt sgi trots att jag är student (jag gick direkt från ett välbetalt jobb till studier) och planen sedan april har varit att starta eget inom yoga eftersom jag blev yogainstruktör under resan. Pga bebis har det dock skjutits på och jag är rädd att jag inte kommer hinna jobba med det innan förlossningen. Antar att det då inte går att bygga sgi på det jobbet (jag pluggar dessutom fortfarande)?
    Så du började studera direkt efter resan? Ja, då har du nollat din SGI tyvärr..
    Sen måste inkomsten vara stadigvarande längre än 6 månader för att räknas, så nu är det lite sent... Rynkar på näsan
    Du har iaf föräldrapenning på garanti-nivå. 
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-29 13:13:40 följande:
    Har ni läst i era tidningar om att 8 av 10 av de största förlossningsavdelningar i Sverige använder cytotec som värkstimulerande medel. Det är egentligen en magsårs medicin och får inte användas av gravida då det kan leda till brusten livmoder. Så då har man ännu en grej att tänka på inför förlossningen.
    Jag fick den vid mitt MA, för att tvinga ut fostret. jag har misstänkt att det är därför jag hade sånna blödningar vid denna graviditet!

• MagdalenaZ
    Zobeideh skrev 2013-10-29 13:53:25 följande:
    MagdalenaZ: fick du medicinsk behandling eller skrapning. Jag fick medicinsk behandling vid mitt MA men kommer inte alls ihåg va tabletten hette. Ifall de då va den längtanefterlilladig skriver om.

Den medicinska, cytotec eller vad den heter.. jag läste om biverkningar innan, men jag tänkte att jag inte ville skrapa så jag tog tabletten. Ångrar mig idag!
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-30 11:19:17 följande:
    Min mamma & pappa var här och fikade igår.
    Vi har inte gjort något speciellt för bebisen. Inte köpt några möbler eller inrett barnrum.
    Men däremot har vi inhandlat lite kläder och tvättat upp flera kartonger med ärvda kläder som stått i källaren och luktat instängt.

Då visade jag mamma att jag hade tvättat allt och sorterat i storlek och lagt i plastlådor som jag sedan lagt i en stor brudkista på övervåningen.

Då sa hon att det är alldeles för tidigt för att köpa kläder och förbereda för bebisen.
    Vad som helst kan ju hända.

Jag blev så lessen, jag visste redan att min mamma är en pessimist.
    Men jag förstår inte varför hon hela tiden ska utgå från att något ska hända med bebisen.
    Hon säger hela tiden "vi får hoppas att han stannar inne tills efter jul iallfall". Varför säger hon så?

Hon är säkert orolig för mig för hon vet hur ont i magen jag har och haft det tufft.
    Men det stressar ju mig.

I början var alla väldigt glada i att påpeka att "ha inte för stora förhoppningar" "det kanske inte kommer gå denna gången heller". Min man är så trött på min familjs eviga pessimist prat. Man ska väl vara glad och tänka framåt?

Jag tycker att man får bestämma själv när man vill handla grejjer och inreda barnrummet.
    Det är ju en del i att förbereda sig för det nya lilla livet. Man kan väl inte göra allt när bebisen kommit?

Jag sa till henne att jag gör vad jag vill och att vem vet, bebisen kanske dör när den är född.
    Det finns inget säkert här i livet. Ska man aldrig få hoppas, tro och längta?
    Ska man hela tiden utgå från det värsta?

Vad tycker ni?
    Jag har faktiskt inte köpt nånting av den anledning till att OM det händer något så kommer jag inte fixa att ställa tillbaka allt och leva lite med att man inte ska ha barn då.
    Jag kunde ville knappt titta på hus efter att jag och min sambo fått lönelöfte (börjat möblera i huvudet) och skulle köpa ett drömhus och ägaren svarar inte och 2 dagar senare säger att huset är sålt.  
    Jag vill inte veta hur jag skulle mått om det händer något nu med livet i magen.
    Är inte pessimist, men vill vänta ett tag till innan jag köper något och inreder osv..
    Vi har förberett med att möblera om och köpa in lite nya förvaringsmöjligheter som garderober osv, men inte så stora förändringar att vi ändrar tillbaka det om barnet inte vill komma.. 

Men vill du köpa kläder, inreda rum osv, så är det verkligen upp till dig. Det är inte bara nu det kan "hända något", det kan hända så mkt annat även när barnet är fött, men man kan inte låsa in sig eller barriera sig för att saker och ting kan hända.. om ni förstår min tanke.

Allt kan hända, men vet du att ditt psyke klarar av en sådan eventuell händelse. Go for it!
    KRAMAR        
  • MagdalenaZ

I början när jag sprang på UL var och varannan blödning så växte hon som hon skulle, idag skulle jag då ha varit v 19+6, men blev bakåtflyttad till 19+3. Men BM sa att barnet växer hela tiden, men olika mkt hela tiden.. Så om jag då skulle mätt nu i veckan igen skulle det lika gärna kunnat vara tillbaka på 19+6. Hon sa att det kan diffa på +-1 vecka hela graviditeten men det är väldigt vanligt!

Apropå föräldrapenningen ska jag va hemma längst, inte för att vi inte är jämställda eller jag ska vara hemma för att jag är kvinna, utan för att min sambo har eget företag och jag jobbar statligt. Lämnar jag mitt arbete 1 år så kan jag gå tillbaka och på samma bana jag lämnade, lämnar han ett år kanske han inte har ett jobb att gå tillbaka till. Dessutom tjänar vi mer på att jag är hemma. Det är väl det som är så fantastiskt med föräldrapenningen, man kan lägga upp det precis som man vill :)
    Jag har tänkt att vara hemma med barnet ett år (5 dagar i veckan uttag) sen ska jag tillbaka till jobb med eventuellt arbeta 50 %. Sen kanske jag går upp till 75% efter 1,5 år. Men allt har sin tid.
    Min väninna som har barn, som var väldigt påstridig till att det skulle delas lika, har ångrat sig djupt och förhandlar nu med mannen att få vara hemma längre. Hon älskar att vara hemma med dottern! Nalle

• MagdalenaZ
    Idiiis91 skrev 2013-10-31 11:41:50 följande:
    Jag måste tyvärr säga att jag kommer vara frånvarande från denna tråd tills jag har kommit upp på fötter igen.
    Jag och min sambo skall flytta isär och jag känner mig helt tom!
    Oj va tråkigt :(
    Du vet att du kan skriva här om du behöver stöd..
    Hade jag kunnat hade jag kommit och hjälpt!  
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014