Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Efter att ha varit hela slut, sovit till och från hela dagen.. känner absolut inte igen mig själv, lägenheten ser ut som ett hej-kom-och-hjälp-mig och jag bara ligger och tittar på .. 
    Jaja, jag har också känt att bebisen inte rör sig på samma sätt. Från att ha vaknat minst 1 gång per natt av sparkar och sammandragningar och behov att kissa! På kvällen kände jag inte speciellt mkt, tänkte kanske att flickan är trött,  så vaknade jag i tisdags utan att ha vaknat och inget behov av att kissa, och bebisen säger INGENTING. Jag och sambon lyssnade med dopplern, hjärtat hördes *puuh*
    Men morgonen fortsatte det, hon säger ingenting, inte ens en liten knuff.. provade med kallt vatten och ingenting...
    Tänkte då att kaffet kanske får henne att piggna till, ingenting.. blev faktiskt orolig, ringde bm, hon sa "åk in på förlossning" vilket jag då gjorde. CTG undersökningen såg jättebra ut och alla prover var bra, hon var fortfarande inte helt fixerad. 
    Men vad jag än idag känner är att  hon fortfarande inte är igång på det sättet som hon var innan. Det kan gå hela förmiddagen innan hon ger sig till känna.. bm sa att vissa barn rör sig mindre helt enkelt.. 
    När läkaren var klar så sa jag : "Jahapp då var det bara 18 år kvar", läkaren skrattade och sa att det är längre än så...
    Sen kan jag inte säga att jag mådde speciellt bra när jag läste vad som hänt Anki, jag beklagar verkligen sorgen för dig vännen och att du hittar styrka igen och kämpar vidare!

• MagdalenaZ
    zizuna skrev 2014-03-01 18:35:34 följande:
    Våran son kom 05.09 idag på 39+0

3485g 50cm

Åkte in 22.00 va då öppen 4cm dem tog hinnorna kl 23.50. Kl 4 va jag öppen 7cm och efter ca 10 rejäla värkar krystar så kom han :)

Grattis!! :)
  • MagdalenaZ

Var iväg och shoppade lite idag.. trodde jag skulle få gå runt i lugn och ro, men mensvärken startade igång, samtidigt som hon snurrar på sig däe nere så det strålar som aldrig förr ner i benen.. fötterna kändes som att de gått i veckor! Höll till slut på att svimma så jag åkte hem.. någon som käbber igen sig i att sängen / soffan lockar oerhört mkt?

Jag som har en del att köpa. . Ikea bkwv helt plötsligt inte lika spännande! :)

• MagdalenaZ

Oj vad det händer här ! Jag har semester och hänger knappt med :)

ananas86: Grattis !! Hoppas ni får det mysigt nu och du får gärna berätta lite hur det gick till :)

Cads: Välkommen hit :)

Nu ska jag få berätta lite och se vad ni säger..
    Mitt sf-mått har ju legat precis på medel fram till 21 februari. var då hos BM och sf-måttet gick ner från mitten linjen. Jag har varit lite dålig på dricka vatten och äta mat sen jag gått hem på semester, äter väldigt onyttigt när jag väl äter. Jag har dessutom svårt att hålla koll när jag sitter ensam hemma, utan äter "när jag är hungrig". 
    Idag var jag igen hos bm och då har sf-måttet ökat med 1 cm, men jag ser att den dalat ännu längre ner från mittenkurvan. Var som sagt och kollade fosterrörelser förra veckan då det var dåligt med dem men alla prover har sett bra ut.. i två dagar har jag haft kraftiga hugg i magen, som att man inte gjort nr 2 på flera dagar.. vet inte om det har med saken att göra, men jag börjar faktiskt känna riktig oro nu. Går man inte och läser på nätet om att sf-måttet gått ner så har det inte varit större problem. Bm sa också att det behöver inte vara något med att jag ska gå på TUL igen på torsdag!
    Hur hade ni reagerat?
    Låt mig tillägga att jag har haft "mens-värk" i flera dagar nu på morgonen, vid kl 12 och kvällstid... 
    Överanalyserar jag allt? :)

• MagdalenaZ

Längtan: Jo hon frågade om magen har sjunkit, men ibland känns det som att hon är längst nere och ibland känns det som hon är längst uppe igen.. Men då har du haft det exakt som mig! 

Emelie: Ja, men men det värsta är att oron är bara början.. :)

Sirek: Jag har faktiskt tänkt på det också! Jag har ju haft olika hela tiden nu i slutet... men i början av grav var jag alltid där på måndagar och hade hela tiden bf 19 mars, fram till RUL som jag hade på en torsdag, då blev bf helt plötsligt 23 mars.. Man få väl ta det som det kommer, barnen kommer ändå när de vill :)

Tack tjejer, det lugnade mig oerhört.. var hos svägerskan och pratade lite och hon spärrade upp ögonen och sa att jag borde vara snabbare på att kolla upp det! Fick ont i magen direkt! :)

• MagdalenaZ

Lovely: Jag vet att du skrivit något om just sf-måttet, men det är så svårt att leta tillbaka i tiden (det är snart 10 000 inlägg så ni vet) .. men tack att du skrev igen om detta! 

• MagdalenaZ
    Heene skrev 2014-03-04 21:11:12 följande:
    min bm förvarnade också redan gången innan att till gången efter skulle det börja plana ut på kurvan. Och så rätt hon hade =)
    så fram till v 35 så ökade det med 2cm per besök, men de senaste 4 veckorna så har det bara ökat 2cm sammanlagt.
    Dock har det inte minskat ngn gång för mig utan bara saktat ner och planat ut.
    Precis det har inte minskat, utan snarare inte växt lika mkt "som det borde enligt kurvan".. men varför har då inte min bm sagt detta? Utan säger då hellre: "Jag förstår att du blir orolig så jag bokar in ett UL till dig" .. observera att jag inte ens nämnt att jag är orolig, utan frågar mer, vad kan det betyda?.. Sen åker man till svägerskan som sagt och inte får nån uppmuntring, sen blir sambon helt hysterisk och vill trycka i mig massa mat!

Så jag har nu läst upp era berättelser för honom så han också blivit lugnare :) så tack!
  • MagdalenaZ
    tvetalan skrev 2014-03-06 11:13:28 följande:
    Det här är så jobbigt. Vill typ gråta hela tiden. Oroar mig för bebis.. Värkarna vill inte komma igång av sig själva så det verkar som att jag kommer bli igångsatt imorgon ändå. Dock är ju tappen mogen så det borde väl inte bli så som jag föreställde mig. Denna väntan ger mig ångest. Grät som ett barn på förlossningen igår. Det var helt fullt så de kunde inte skriva in mig. Svensk vård alltså. Känner mig så sjukt otrygg :/

Flrstår dig till fullo! Jag bryr mig inte om smärtan i samband med förlossning, jag är orolig över vården.

Min syster födde sitt andra barn på golvet på bb. Hon var uppkopplad till en apparat som kollar hur starka värkarna är. Barnmorskan säger då att hon är långt ifrån och går därifrån. Min syster föder ståendes och barnet hamnar på golvet. Ja, hon fick väl ett förlåt och förklaring att hon födde mitt i skiftbytet..

Idag va jag på extra tul och allt såg bra ut.. hon ska väga 2,8 kg enligt beräkningar.. :)

Passade på att gå på lite fotvård och massage! Riktigt skönt! Ska hem och äta annanas och gå en långpromenad, allt för att sätta igång nånting :)
  • MagdalenaZ
    Lovely90 skrev 2014-03-07 15:17:10 följande:
    Asså inte för att vara någon party-killer eller så men här har ni en som testat det mesta för att få igång förlossningen. Jag har promenerat, sprungit, gått i trappor, hoppat på diverse studsiga golv i gympahallen, hjulat, tränat, haft sex, jag har t.o.m mediterat och NEJ ingenting har fungerat.

BF+2 idag och till råga på allt har jag haft förvärkar sen v.35. För att slippa vakna upp varje morgon och vara besviken så har jag nu ställt in mig på att bli igångsatt 20/3 (v.42+0).
    Stackarn! Jag lider verkligen med dig.. men som sagt, förstföderskor går oftast över tiden... Jag har också ställt mig in på att min kommer i början på april (bf 23 mars) 

Barnet kanske trivs för bra i magen om det gungar som det gör ;)
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2014-03-17 17:57:55 följande:
    För oss vars datum har passerat eller börjar närma oss, det kan vara roligt att skriva ens symtom som man har just nu.

Jag kan börja

Är i vecka 39+4

Ont i ryggen
    Mer kissig
    Igår var jag på toa & gjorde nr 2, 6 ggr
    Vaknar tidigt på morgonen
    Super trött i kroppen
    Ilningar i musen, ont i fogarna speciellt blygdbenet
    Lite konstig känsla i kroppen, typ illamående/sjuk/förkyld
    Är väldigt varm
    Bebis är MYCKET aktiv
    Är hungrig hela hela tiden
    Är väldigt innesluten & vill gärna inte prata med folk, trött på alla som frågar om bebis kommit
    Slemproppen gick i torsdags
    MYCKET flytningar
    Svider lite när jag kissar
    Mensvärk/molvärk nattetid främst
    Jag har egentligen bara ont i snippan / ilningar
    Ilningar ut mot benen
    Svettas
    Mensvärk/molvärk oregelbundet 24 h / dygn

Men då får vi hoppas att bebis kommer snart!! :D
  • MagdalenaZ
    anaconda skrev 2014-03-18 13:04:09 följande:
    Idag har jag farit(? Är de äns ett ord) omkring, hade beställt vin på bolaget som kom idag, handlat sista på affären till fl (godis,dricka, kex mm) sen hämtade jag en tårta! Fyller 27 år idag och har inte några känningar att de är mer på g än tidigare, dock är bebis väääääldigt lugn och sansad idag i magen så hon kanske sover ut ordentligt för att att komma SNAAART! *hoppas*

Nu blir de städning inför gästerna som tänkte dyka upp och äta tårta senare!

Energin är på topp idag känner jag plus att jag sovit sjukt bra i natt och de va längesen!!
    Nämen! Grattis på födelsedagen då! :D Hoppas du får en riktig present idag då!
  • MagdalenaZ

Längtan och Lovley: Hur är det för er med ingångsättning? Något planerat ännu?

Längtan: Jag vet hur det är.. jag har inte heller något konkret som visar början på förlossning.. Gillar inte ovissheten ! BF -4 idag

Men är det någon av er som är SJUKT trött? Jag kan sova till och från i 11 h och vakna och ändå vara trött... :(

• MagdalenaZ

Hej alla. Varit jättedålig på att uppdatera här :( jag födde min flicka den 22 mars kl 11.25 .. jag kommer berätta mer om förlossningen när alla fött! :)

Håll i er tjejer, jag kam fortfarande inte fatta att man kan få så mkt kärlek till ett litet människobarn! :)

• MagdalenaZ
    Sopp skrev 2014-04-04 16:30:24 följande:
    Nu är Harry äntligen här! Han kom igår 21:20 på samma dag som hans far föddes, vägde 3630 G och 52 cm lång. För att göra en lång historia kort ringde jag förlossningen efter mitt senaste inlägg o värkar i ett dygn o grät för att jag inte visste vad jag skulle ta mig till så fick jag åka in för kontroll o rådgivning. Visade sig att jag var öppen 7 cm o fick stanna. 3 tim senare var jag kvar på 7, de tog hinnorna. 2,5:timmar senare hade jag öppnat mig en halv cm. De rekommenderar eda eftersom jag är helt slut. Sagt o gjort, bästa beslutet någonsin. Får bli medveten om vad som händer igen, o efter en stund börjar jag känna värkar mot utgången. Har gått upp till 10 cm o kanten bortA på en timme. 12 minuters krystning och liten fin sprickning med tre stygn senare så var han hos oss :) allt som allt jättenöjd från o med att jag fick komma in

Grattis!!

Låter ganska mycket som min historia :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014