Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Sopp skrev 2013-10-11 14:46:15 följande:
    De flesta barnvagnsolyckorna som sker varje år beror på att barnet har ramlat ut ur barnvagnen vilket beror på att föräldrarna inte har uppsyn. Kollar man bara att alla bromsar och spärrar fungerar på en begagnad så är det inga problem. Det är klart att man kan lägga alla pengar i världen under hela barnets uppväxt på det säkraste säkra - Jag antar att eftersom det aldrig skulle kunna va en begagnad vagn eftersom man inte vet vad som har hänt med den innan, så är det absolut inte tal om någon begagnad bil - Det blir väl en sprillans ny säkrast-i-klassen för x antal 100 000. Sen kan man ju även fundera på miljöpåverkan om alla i den rika världen ska köpa nytt till barnen hela tiden - Men självklart ska man få inhandla precis vad man vill! Jag tycker bara att det är värt att fundera en vända på om det finns bättre användning för pengarna (exempelvis starta upp ett sparkonto till barnet och spara lite på miljön i samma veva?)

Jag måste få säga att jag håller med dig till fullo kring barnvagnshyseterin. Samtidigt som jag inte är särskilt märkes-galen överhuvudtaget, tycker det är konstigt att vilja lägga så mkt pengar på ett visst märke bara för märkets skull. Jag är mer för om jag ser något jag gillar oavsett märke vill jag köpa den. :)

Vem garanterar att en splitterny vagn inte ska gå sönder?

Jag har dessutom väldigt svårt att lita på vad media säger, idag vågar man knappt lita på vad forskare säger (tänker nu på de forskare som ville skriva faran kring växthuseffekten som tystades ner snabbt) , media gör nog precis som alla andra, mkt för pengar ;)

Nog om politik..

Är det bara min sambo som är känslig kring att ha sex, han tycker det känns konstigt när vårat barn finns där inne.. hur är det med era respektive?
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-10-14 10:16:18 följande:
    Längtanefterlilladig jag tror att bm fixar läkarbesök med läkaren som finns på mvc där jag går. Är svårt med andra uppgifter på en avdelning, men ska lyssna med dom andra på jobbet som haft barn hur dom gjort. Vad jag hört är de ingen som fått avslag på sjukskrivning pga att det är en så tung avdelning, men man ska aldrig säga aldrig med försäkringskassan vad jag förstått. Har inte behövt ha nått att göra med dom, så har inga erfarenheter av det som tur är.

Ja nått hittar man nog på att göra om dagarna :)

Om du känner att du arbetar med tungt arbete så är det graviditetspenning du ska söka. Sjukskriven blir man för att man är sjuk (fara för dig och barnets hälsa osv) hör med arbetsgivaren om hur de gjort med andra på jobbet!
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-10-14 12:34:31 följande:
    MagdalenaZ graviditetspenning kan man tidigast få från v 32 :) dom papprena är redan påskrivna och klara. Fram tills dess är det sjukskrivning som gäller, på samma sätt som man blir sjukskriven för rygg ont och annat om man inte är gravid :)

Jo just ja, du jobbar inom vården eller? Vissa kan få tidigare än så, men då är det de personer som arbetar med farliga kemikalier osv.
  • MagdalenaZ
    Tinapina skrev 2013-10-14 15:47:12 följande:
    Det ska faktiskt bli skoj. Snart framme men oroar mig över om det kommer vara hysteriskt mkt med folk:/ vi brukar lyckats pricka in lite lugnare dagar men tydligen så är oktober en riktigt bra månad för dem. Ska bli mysigt att gå på babyavdelningen:)

De ska ha riktigt billiga baby-prylar som selar och sånt. Jag ska åka dit i januari hade jag tänkt för att handla på mig just sånt krims-krams :)
  • MagdalenaZ

Jag kan verkligen hata mitt liv när den här huvudvärken sätter sig.. jag kan inte ens tänka klart!! Det värsta är att jag fått en tid den 22 oktober och det kommer givetvis vara över tills dess.. :(

• MagdalenaZ
    Tinapina skrev 2013-10-15 09:34:07 följande:
    Någon som kan rekommendera något annat järntillskott än niferex? Blusat innehåller för lite:/

Min syster fick jätteutslag av niferex. Men de funkar för mig, vad jag tror! Har inte haft större problem med dem..

• MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-10-15 12:53:29 följande:
    Idag fick jag reda på att företaget jag jobbar på är försatt i konkurs! Nån som vet vad som händer nu? Chefen verkar inte veta nånting..är hemma sjuk idag så fick bara ett samtal.
    Ja eventuell avgångsvederlag, men tyvärr sällan det händer..
    Registrera dig hos arbetsförmedlingen.. kolla med din A-kassa.. Spara arbetsgivarintyg till Försäkringskassan  så du får samma inkomstgrund inför föräldrapenningen! 
    Sen är det bara att söka nytt!   
  • MagdalenaZ
    Nyfniken83 skrev 2013-10-15 13:02:34 följande:
    Hemma från jobbet idag med foglossning från helvetet!! Ush! Känns som röven hoppar ur led när jag går. Och ont ont ont. Jag som tyckte det blivit bättre men icke. Nån med samma besvär som jag?

Jag vet aldrig om smärtan jag har är foglossning eller om jag är klen, men jag hade frukansvärt ont i söndags, kändes som om mina höfter var från en 90 åring!!
    Var gör det ont för dig?? 
  • MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-10-15 13:59:55 följande:
    Tack för era svar. Vi kommer få 2-3 månaders lön ändå eftersom företaget går i konkurs. Ska anmäla mig hos arbetsförmedlingen i morgon men de på a-kassan sa att jag inte får ut något av dem om jag fortfarande får ut min lön. Förhoppningsvis får jag lön till februari då jag tänkt gå på mammaledighet. Ska ringa försäkringskassan när chocken lagt sig o dubbelkolla med dem hur det blir men eftersom det är mindre än 6 mån kvar till bf borde inte min sgi ändras... Usch försöker inte oroa mig. Allt löser sig ju alltid. Bara jobbigt o trassligt men jobbet trivdes jag aldrig på ändå.

Försäkringskassan kommer fatta sgi beslut på din inkomst du haft! Bara du håller rätt med registrering på arbetsförmedlningen. Får du LÖN? Eller avgångsverderlag? Får du lön kan det vara så att du inte behöver registrera dig på AF, men jag hade gjort det ändå, för att fått det gjort. Sen när barnet är fött behöver du inte bry dig kring sgi första året, men sen är det bra att hålla efter...
    SGI är alltid den senaste lönen man haft sammanhängande 6 månader. (tex arbetslösa som registrerat sin arbetslöshet på AF och a-kassa osv kan man ändå backa tillbaka flera år om man kan hitta en inkomst som varat längre än 6 månader).. 

Är det någon annan som börjat fundera kring föräldrapenningen?  
  • MagdalenaZ
    Prinsessan på ärten skrev 2013-10-15 14:25:42 följande:
    MagdalenaZ skrev 2013-10-15 13:59:02 följande:
    Snacket där snacket ska vara :)

Jag vill egentligen bo inne i Lund, tittar man på kävlinge etc hade det blivir snällare ekonomiskt men jag hade saknat att kunna bara gå in till stan, närheten till mina och sambons syskon (och mina föräldrar) etc...

Sen är det ju det där med pendligen med. Ska jag ta föräldraledigt utan ersättning (eller minsta möjliga) ett år behöver sambon definitivt behålla sitt köpenhamnsjobb :)  

vi spanar lite på att köpa ettan vägg i vägg och bygga om till större lägenhet, men det lutar mest åt att hitta en villa. (eller parhus...) nästa gång vi flyttar blir sista gången på länge så vill helst ha ett hus med plats att växa en större familj i.

var utanför lund tittar ni?
    Och om jag får fråga, hur gammal är du? :) 
    Kävlinge har ju lägsta skatten i Sverige nästan! Hade varit enormt trevligt att bo där :)
    Vi har tittat mkt kring löddeköpinge, kävlinge, furulund, lomma osv.. (lomma är ju inte heller billigt men man kan alltid hitta något klipp där)

Ahaa, bra betalt i DK eller ;)

En tvåa är alltid "lite mer attraktivt" och lättsålt än större, med tanke på att det är så mkt studenter i Lund. Du har dessutom ett oerhört attraktivt område (om det är centralt) så jag hade nog behållit det så som ni har det nu och satsa på större senare..

Vi båda är 27 år!       
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014