• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MagdalenaZ
    Nyfniken83 skrev 2013-10-15 13:02:34 följande:
    Hemma från jobbet idag med foglossning från helvetet!! Ush! Känns som röven hoppar ur led när jag går. Och ont ont ont. Jag som tyckte det blivit bättre men icke. Nån med samma besvär som jag?

Jag vet aldrig om smärtan jag har är foglossning eller om jag är klen, men jag hade frukansvärt ont i söndags, kändes som om mina höfter var från en 90 åring!!
    Var gör det ont för dig?? 
  • Hallonpaj88

Tack för era svar. Vi kommer få 2-3 månaders lön ändå eftersom företaget går i konkurs. Ska anmäla mig hos arbetsförmedlingen i morgon men de på a-kassan sa att jag inte får ut något av dem om jag fortfarande får ut min lön. Förhoppningsvis får jag lön till februari då jag tänkt gå på mammaledighet. Ska ringa försäkringskassan när chocken lagt sig o dubbelkolla med dem hur det blir men eftersom det är mindre än 6 mån kvar till bf borde inte min sgi ändras... Usch försöker inte oroa mig. Allt löser sig ju alltid. Bara jobbigt o trassligt men jobbet trivdes jag aldrig på ändå.

• Zobeideh

Jag har oxå ofta ont i höfterna. Är det de som kallas foglossning, Har absolut ingen koll på vad som är vad känner jag haha,

• lele79
    Hallonpaj88 skrev 2013-10-15 13:59:55 följande:
    Tack för era svar. Vi kommer få 2-3 månaders lön ändå eftersom företaget går i konkurs. Ska anmäla mig hos arbetsförmedlingen i morgon men de på a-kassan sa att jag inte får ut något av dem om jag fortfarande får ut min lön. Förhoppningsvis får jag lön till februari då jag tänkt gå på mammaledighet. Ska ringa försäkringskassan när chocken lagt sig o dubbelkolla med dem hur det blir men eftersom det är mindre än 6 mån kvar till bf borde inte min sgi ändras... Usch försöker inte oroa mig. Allt löser sig ju alltid. Bara jobbigt o trassligt men jobbet trivdes jag aldrig på ändå.

Du får räkna på lönen från ditt senaste arbete tills den dagen du får nytt jobb med samma tjänstgöringsgrad eller mer så du behöver inte vara orolig.
  • Prinsessan på ärten
    MagdalenaZ skrev 2013-10-15 13:59:02 följande:
    Ja, det med bottenvåning gör oerhört mycket! Man får ett helt annat spelrum.. jag bor tyvärr på andra våning så det blir att springa upp och ner :)

Ja, det finns en del hopfällbara på blocket, eller så får man spana på Gekås! :) Jag har inga alternativ än hopfällbar. Jag har inte ens en tvättmaskin där hemma så jag är väldigt nyfiken hur det kommer gå med tvätt efter bebis !

Vi satt också och funderade, men med tanke på priset i Lund så har vi inte den möjligheten! 
    Men lite utanför hade nog varit perfekt.. 
    Man klarar sig på 50 kvm iaf första året, sen när det börjas springas och ha sig kan det bli tufft (känner jag iaf) :) 

Snacket där snacket ska vara :)

Jag vill egentligen bo inne i Lund, tittar man på kävlinge etc hade det blivir snällare ekonomiskt men jag hade saknat att kunna bara gå in till stan, närheten till mina och sambons syskon (och mina föräldrar) etc...

Sen är det ju det där med pendligen med. Ska jag ta föräldraledigt utan ersättning (eller minsta möjliga) ett år behöver sambon definitivt behålla sitt köpenhamnsjobb :)  

vi spanar lite på att köpa ettan vägg i vägg och bygga om till större lägenhet, men det lutar mest åt att hitta en villa. (eller parhus...) nästa gång vi flyttar blir sista gången på länge så vill helst ha ett hus med plats att växa en större familj i.

var utanför lund tittar ni?
    Och om jag får fråga, hur gammal är du? :) 
  • Sopp

Jag har de senaste två veckorna börjat få extremt känsliga bröstvårtor, som om man fått skavsår - Otroligt obehagligt! Har någon annan upplevt detta och vet någon bra kräm eller liknande för att råda bot på detta?

• MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-10-15 13:59:55 följande:

Försäkringskassan kommer fatta sgi beslut på din inkomst du haft! Bara du håller rätt med registrering på arbetsförmedlningen. Får du LÖN? Eller avgångsverderlag? Får du lön kan det vara så att du inte behöver registrera dig på AF, men jag hade gjort det ändå, för att fått det gjort. Sen när barnet är fött behöver du inte bry dig kring sgi första året, men sen är det bra att hålla efter...
    SGI är alltid den senaste lönen man haft sammanhängande 6 månader. (tex arbetslösa som registrerat sin arbetslöshet på AF och a-kassa osv kan man ändå backa tillbaka flera år om man kan hitta en inkomst som varat längre än 6 månader).. 

Är det någon annan som börjat fundera kring föräldrapenningen?  
  • MagdalenaZ
    Prinsessan på ärten skrev 2013-10-15 14:25:42 följande:
    MagdalenaZ skrev 2013-10-15 13:59:02 följande:
    Snacket där snacket ska vara :)

Jag vill egentligen bo inne i Lund, tittar man på kävlinge etc hade det blivir snällare ekonomiskt men jag hade saknat att kunna bara gå in till stan, närheten till mina och sambons syskon (och mina föräldrar) etc...

Sen är det ju det där med pendligen med. Ska jag ta föräldraledigt utan ersättning (eller minsta möjliga) ett år behöver sambon definitivt behålla sitt köpenhamnsjobb :)  

vi spanar lite på att köpa ettan vägg i vägg och bygga om till större lägenhet, men det lutar mest åt att hitta en villa. (eller parhus...) nästa gång vi flyttar blir sista gången på länge så vill helst ha ett hus med plats att växa en större familj i.

var utanför lund tittar ni?
    Och om jag får fråga, hur gammal är du? :) 
    Kävlinge har ju lägsta skatten i Sverige nästan! Hade varit enormt trevligt att bo där :)
    Vi har tittat mkt kring löddeköpinge, kävlinge, furulund, lomma osv.. (lomma är ju inte heller billigt men man kan alltid hitta något klipp där)

Ahaa, bra betalt i DK eller ;)

En tvåa är alltid "lite mer attraktivt" och lättsålt än större, med tanke på att det är så mkt studenter i Lund. Du har dessutom ett oerhört attraktivt område (om det är centralt) så jag hade nog behållit det så som ni har det nu och satsa på större senare..

Vi båda är 27 år!       
  • MagdalenaZ
    Sopp skrev 2013-10-15 14:56:47 följande:
    Jag har de senaste två veckorna börjat få extremt känsliga bröstvårtor, som om man fått skavsår - Otroligt obehagligt! Har någon annan upplevt detta och vet någon bra kräm eller liknande för att råda bot på detta?

Samma här, men jag har bara smörjt in allt från lår till brösten med oljor och nivea body lotion, hjälper lite men samma känsla på kvällarna ändå..
    Det är verkligen inte behagligt, blir måttligt orolig över att jag knappt kan peta på dom, där ska en hungrig bebis slita i dem..  

Lite här och var har jag läst mig till att man ska använda bygelfri bh? Är det något ni tänkt på och använder? 

• Sopp
    MagdalenaZ skrev 2013-10-15 15:22:54 följande:

Samma här, men jag har bara smörjt in allt från lår till brösten med oljor och nivea body lotion, hjälper lite men samma känsla på kvällarna ändå..
    Det är verkligen inte behagligt, blir måttligt orolig över att jag knappt kan peta på dom, där ska en hungrig bebis slita i dem..  

Lite här och var har jag läst mig till att man ska använda bygelfri bh? Är det något ni tänkt på och använder? 

Eller hur! Bäst för ungen att den är jävligt söt..

Jag har också läst det, tror det är främst för att undvika mjölkstockning så tror inte vi behöver bry oss än då länge men närmare förlossningen och sen när man ska amma tror jag man bör undvika bygel-bh   
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014