• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • majsa88

Nu har jag läst lite om detta med vaccin o graviditet. Jag har alltid varit emot att man ska vaccinera sig mot allt. Jag tror inte på att allt som innehåller i vaccinet är bra för kroppen. De brukat dessutom rekommendera en att bli gravid 3 månader efter man tagit ett vaccin. Jag måste ta mitt andra vaccin mot vattenkoppor men det ville dom inte eftersom jag är gravid. Därför förstår jag inte varför influensa vaccinet skulle vara bra? Men samtidigt är det ju heller inte bra att insjukna allvarligt i influensa då det kan vara livshotande för gravida och bebisen... vilket dilemma...

• Tinapina

Majsa88. Hur ställer du dig till de otaliga vaccin som ditt barn kommer att erbjudas?

• lele79

Är det någon mer än jag som från och till har ont i magen, långt ner???

Jag är så himla orolig men jag blöder ingenting, men jag vet inte om det är nån garanti för att allt är som det ska.

• Tinapina

Alla vaccin är ju olika. Ett kan vara olämpligt medans andra verkar va i princip ofarliga. Är det någon som sitter inne på ren fakta? Min BM verkade lite motvillig till det hela men sa att de "skulle" rekommendera alla gravida. Förstod det sim om hennes egen uppfattning var en annan.

• Natt

Vi blev till sagda av vår chef att vaccinera oss mot svininfluensa då när den var. Jag blev jättedålig bara av sprutan och fick va hemma från jobbet. Tänker inte ta den här. Men det är min personliga åsikt.

Jag är så nervös för när chefen ska avkräva mig ett svar om när jag ska gå hem. Tycker det är så svårt att veta. Måste kolla upp hur länge man får va hemma utan att bli av med det fasta jobbet med.

• Strumpan81

Sök på 1177 vårdguiden på Google så får ni fram ganska bra fakta om varför man bör vaccinera sig som gravid.

Vissa reagerar mot vaccin då vaccinet består av levande bakterier, som dock är MYCKET snällare än de riktiga influensa bakterierna. Reaktionen mot vaccinet är inte farlig bara lite obehaglig. De som reagerar mot vaccinet skulle sannolikt ha reagerat ännu mer mot den den riktiga influensan.

Vaccinets uppgift är att ge en "mini-influensa" så att kroppens eget immunförsvar drar igång och antikroppar mor influensan bildas.

När man är gravid har man ett ganska kraftigt nedsatt immunförsvar, det behövs för att graviditeten (med mannens främmande dna ska kunna etableras).
    Detta gör att man som gravid är i riskgruppen för att bli allvarligt sjuk av influensan (denna risk har ni inte som fullt friska icke gravida). Som gravid är man lika skör som äldre människor och barn.

Blir man allvarligt sjuk av influensan kan sett innebära en stor risk för både mamman och fostret. Denna risk finns inte när man vaccinerar sig, även om man blir tillfälligt dålig av vaccinet.

Sen är det självklart upp till var och än att känna efter vilken risk man är beträdd att utsätta sig för.

• Längtanefterlilladig

Jag tänker definitivt ta vaccin mot influensan. Jobbar som timmis på förskolor & risken är stor att smittas. Det är inte alls bra att vara gravid & få influensan.

• Lovely90

Undrar hyr stor risken egentligen är att fostret blir allvarligt sjukt av influensan om man blir smittad? Just nu går det femte sjukan på min förskola och när jag ringde mödravården tidigare idag sa dem att det var så liten risk att fostret blir smittat att jag skall jobba på som vanligt och låtsas som ingenting. Saken är sen att OM barnet blir smittat kan det leda till blodbrist i magen och i värsta fall missfall. Känns ju tryggt.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014